Ljudnivå Eheim 2028

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pewe
    Användare
    • oktober 2002
    • 62

    Ljudnivå Eheim 2028

    Hej alla,

    varför går mitt Eheim 2028 ytterfilter inte 100% "rent". Det hörs ett skorrande ljud och jämfört med andra Eheims tycker jag nog att ljudnivån är högre. Jag har försökt att skaka lite lätt för att få bort luftfickor samt pumpat in max vatten i filtret. har ni något tips?

  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Dags att byta impeller?

    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Tänka sig! Jag har också ett splitternytt 2028 med precis samma intryck, mina andra, både slitna och äldre filter går renare och väsnas mindre.
      Skulle vara jätteglad om nån kunde komma med ett tips.
      Carl

      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Sitter allt som det skall i pumphuvudet?
        Om jag trycker ner pumpen för mycket på mitt 2028 skorrar det kraftigt, men annars är det knäpp tyst.

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2002
          • 405

          #5
          Kolla att Du inte har för mucket filtermtrl.i filtret.
          Ha det.

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Hej igen.

            Vad menar du med att trycka ner pumpen för mycket??
            Menar du den stora runda grejen som man använder för att få igång filtret eller själva pumpen(motorn alltså)?

            Carl

            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Precis, det är en pump man pumpar ur luften ur filtret.
              Det enda jag kan komma på som kan låta i filtret är impellern och luft. Om något kommer mot impellern borde det skorra och är det luft så låter det också, men kommer inte på hur jag skall beskriva det.
              Har du provat att köra filtret helt tomt (utan korgar och filtermatrial, men med vatten i)?
              Hade problem med att filtret sög in luft, men det kurerades medelst slangklämmor på slanganslutningarna på pumphuvudet.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Har också ett sådant men det är ljudlöst (nästan).



                /Peter
                Nr 431

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Ett 2028 skall vara tyst, och om det inte är det är det något som inte är som det skall.
                  Det måste inte vara trasigt utan kanske bara något som behöver rättas till.
                  Jag hoppas att du pewe talar om vad det var för fel om du kommer till klarhet i frågan.

                  Kommentar

                  • pewe
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 62

                    #10
                    Hej alla,

                    tycker nog att mitt 2028 blivit lite bättre (tystare) nu när det varit igång ca 14 dagar, men jag har hört andra Eheim 2028 och de har definitivt varit tystare...Skall öppna filtret i dagarna och kolla impellern, förmodar att det är rotorn ni syftar på, och se om allt ser bra ut. Gjorde förresten misstaget att försöka öppna filtret utan att ha ett uppsamlingskärl under, det formligen sprutade ut vatten...Man lär sig av sina misstag tydligen...Lovar att rapportera så fort jag gjort ovanstående!

                    Pewe

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Rotor eller impeller, vi menar samma sak (rotor för mig är den grejen som har en lindning på sig i en del elmotorer, i en akvariepump är det väl för det mesta en magnet som roterar).
                      Du tar väl in filtret i badrummet/duschen när du öppnar det, det är ju det som är en av finesserna med Professionel-filtren, att man enkelt tar loss slangarna, men visst kommer det en skvätt vatten så att ha en trasa till hands är ju bra

                      Kommentar

                      • pewe
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 62

                        #12
                        Hej,

                        ja, jag gjorde misstaget att lossa på de 4 snabbkopplingarna på filterhållaren istället för snabbkopplingarna för slangarna. För det är väl det du menar Karon, att lossa på slangarna meddelst den lilla röda knappen? Då får man väl inte samma vattenspill? Har haft akvarium i 15 år men aldrig använt mig av ett ytterfilter, därav min fumlighet.

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Det är på misstagen man lär sig

                          Kommentar

                          • salar
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 227

                            #14
                            Har ett 2213 som går ljudlöst tills motståndet blir för stort.Nummer två väsnas värre.Har många eheim filter, men det tystaste är 2224 pro.Ett tre litersfilter som knappt hörs alls om man sätter örat till.Måste vara världens tystaste ytterfilter.

                            Om man stänger av och sätter på kan rotorn hamna i olika lägen!
                            SALAR

                            Kommentar

                            • pewe
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 62

                              #15
                              Mitt Eheim 2028 har faktiskt blivit tystare med tiden...Jag har kommit fram till att det är mycket viktigt hur delarna sätts ihop och hörs en onormalt högt ljud tror jag att det är en bra idé att koppla loss filtret och justera delarna. Små justeringar kan göra susen. Har också märkt att när mitt filter hördes som mest var det fortfarande luft kvar i systemet (fick "prima" varje dag) och det var nog en av anledningarna till att det hördes. Tror att man måste ha lite tur för att få det tyst dvs. passningen måste vara bra och ingen luft skall finnas.

                              /Pewe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...