Förslag på nytt "FORUM", " Nyheter i butiker"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Om någon vill ha reda på var man köper något ovanligt så e det ju bara att fråga. Vi som skriver här har nog så pass bra koll att ett snabbt svar kommer dyka upp om var grejerna finns.

Billigast EHEIM köper man för övrigt på Herkules Zoo i Göteborg
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jarnis
      Användare
      • November 2005
      • 415

Ursprungligen postat av Zaphi
      Om någon vill ha reda på var man köper något ovanligt så e det ju bara att fråga. Vi som skriver här har nog så pass bra koll att ett snabbt svar kommer dyka upp om var grejerna finns.

Billigast EHEIM köper man för övrigt på Herkules Zoo i Göteborg
      Absolut, snabba och korrekta svar får man här, det stämmer - världsklass t o m. Men det är svårt att fråga om en nya art/variant om man inte vet om den... lite mer som ett allmänt nyhetsbrus menar jag.
      Micke

Kommentar

• Rauken
        Användare
        • January 2007
        • 310

Ursprungligen postat av Jarnis
        Jag tycker att bannern som kommer upp emellanåt här på sidan där det står "L046 i lager" säger allt, det är precis sådan information jag tror dom flesta söker. Helt enkelt när något ovanlig dyker upp i en affär. Eftersom många butiker inte är så jätteaktiva på sina hemsidor så blir det ett informationsbehov som uppstår, man vill veta vad som finns, nya arter m m.
        Skulle det kunna vara något att spinna vidare på som en extra tjänst mot sponsorerna (självklart mot en kostnad) och som skulle kunna automatiseras ganska enkelt. Låt alltså sponsorerna löpande styra vad som skall komma upp i bannern genom att skapa en adminsida där dom kan logga in och uppdatera sin banner med "färsk" information...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Cissi
          Användare
          • June 2006
          • 357

Appropå banner... när man klickar på en banner kommer man (iaf jag) tillbaka till sidan på ciklid.se som jag var inne på när jag klickade på bannern, fast i ett nytt fönster. Ska det vara så? Trodde det skulle vara en länk till annonsören.

Varför inte bara ha en klistrad tråd, typ "nyheter i butiker" där sponsrade affärers nyheter finns med? Kanske varje affär kan ha en kontaktperson som skriver upp vad som inkommit och lägger upp det i tråden?
          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Faktum är att alla sponsrande handlare har alla möjligheter i världen att uppdatera sin information på ciklid.se på ett enkelt vis. Problemet är att de inte gör det. Vill en handlare byta banner en gång i veckan eller ännu oftare är det bara att maila bannern till oss, så fixar vi det.

Kort sagt är det för det allra mesta handlarna som inte hinner/vill/kan lägga upp information på nätet.

Till sist, ni som medlemmar kan också trycka på hos handlarna. Har ni själva en favoritbutik som inte är ansluten till NCS är det ju bara att snacka med dem. Det kostar dem nästan ingenting, och i gengäld får de synas hos en ren ciklidinriktad site/tidning med 1300 medlemmar och ytterligare några tusen internetanvändare. Bra för alla parter med andra ord.
            Tony Englund

Kommentar

• olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

Hej!

Jag tycker det är jättebra på danska cichlids.dk där det finns en lista där handlarna lägger in nyheter och erbjudanden:

Handlarna uppdaterar ofta flera gånger om dagen och försöker övertrumfa varandra med erbjudanden.
              Funktionen liknar mycket företagsanonnserna här på NCS men de är betydligt mer uppdaterade (vilket ju helt är butikernas förtjänst) och mycket mer synliga (Vilket företagsanonnserna på NCS inte är).

Mvh

olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Ja, danskarna är duktiga på uppdateringar! Allt bottnar ju som du säger i att butikerna själva är på hugget och slänger upp sina nyheter. Dessutom är ju de stora ciklidbutikerna i danmark otroligt effektiva på att hålla uppdaterade lagerlistor på sina egna hemsidor också.

Att lägga butikerna på ett mer centralt ställe på ciklid.se vore inte alls någon omöjlighet, men skall vi göra det vore det ju trevligt om funktionen används också
                Tony Englund

Kommentar

• HåkanM
                  NCS Medlem

• November 2005
                  • 1295

Ja min ide från början var ju att lösa problemet med att hanlarna inte vill/orkar uppdatera
                  sina nyheter med att låta idella Ncs melemmar göra detta. Ett alternativ vore átt handlarna
                  kunde ringa ett nummer och kort berätta om det de har hemma av extraordinära fiskar.
                  Ett telefonsamtal borde de orka med och så skriver Ncs in de de berättade i en tråd.
                  (givetvis gäller detta enbart butiker som stöder Ncs)

Kommentar

• Cissi
                    Användare
                    • June 2006
                    • 357

Ursprungligen postat av HåkanM
                    Ja min ide från början var ju att lösa problemet med att hanlarna inte vill/orkar uppdatera
                    sina nyheter med att låta idella Ncs melemmar göra detta. Ett alternativ vore átt handlarna
                    kunde ringa ett nummer och kort berätta om det de har hemma av extraordinära fiskar.
                    Ett telefonsamtal borde de orka med och så skriver Ncs in de de berättade i en tråd.
                    Precis som jag tänkte!
                    Tycker inte man ska skylla allt på affärena, det måste ju finnas möjlighet att kunna uppdatera sig på ett smidigt sätt också.

Kommentar

• Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

Hej.
                      Det finnes handlare som har haft samma hemsida i flera år,talar bara om att dom finns inget mer,var medlem i ciklid för flera år sedan men gick ur delvis för att det ej gick att utnyttja dessa rab. och att dessa zoobutiker låg tio mil bort samt ej hade en front som talade om vad som fanns som nyinkommit,det var ju samma fisk hela tiden.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Pejan
                        Användare
                        • May 2005
                        • 204

Tanken är inte dum, dock kanske det blir problematiskt detta med telefonsamtal. Vem skall svara på detta nummer? Ok, förstår att det är någon i föreningen, men vem vill ta på sig detta?

Hälsar Peter

Ursprungligen postat av HåkanM

Kommentar

• Cissi
                          Användare
                          • June 2006
                          • 357

Ursprungligen postat av Pejan
                          Tanken är inte dum, dock kanske det blir problematiskt detta med telefonsamtal. Vem skall svara på detta nummer? Ok, förstår att det är någon i föreningen, men vem vill ta på sig detta?

Hälsar Peter
                          Jag kan ta på mig det. Det går ju att dela upp, jag kan ta västra götaland typ. Det är ju lika lätt att dra iväg ett mejl så är det ju bara klippa och klistra. Kan inte tänka mig att det blir så jobbigt får någon part då.

Kommentar

• olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

Hej!

Varför göra det komplicerat. Jag tror att en forumsliknande funktion där det är lika lätt som att göra ett inlägg här och där de senaste 15-20 inläggen visas på förstasidan skulle kunna locka en hel del affärer att annonsera.

Mvh

olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Ett annat förslag (eftersom handlarna ju inte är sådär aktiva precis) är ju att man har personer som ansvarar för vissa affärer och ringer upp DEM då och då för att sätta ut nya listor. Jag kanske låter pessimistisk, men jag kan garantera att alla system där handlarna skall vara aktiva kommer att falla.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

För att förtydliga:

* Det är idag lika lätt för en handlare att lägga upp sina nyheter som det är för vanliga medlemmar att lägga upp en annons på köp&sälj

* Alla anslutna handlare har ett eget mycket lättanvänt adminverktyg där de kan redigera sina "egna" sidor som finns under "rabattbutiker"

Precis som Viktor säger är det handlarna själva det hänger på. Vill de inte, så händer inget. De kan naturligtvis be någon att hjälpa dem med att skriva ner info på nätet, men jag är ändå inte någon större optimist att det kommer fungera i längden om de själva inte gör jobbet.
                                Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...