Förslag på nytt "FORUM", " Nyheter i butiker"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Förslag på nytt "FORUM", " Nyheter i butiker"

    En del grossister och akvarieaffärer har sina lagerlistor på nätet. Dessa brukar oftast vara
    dåligt uppdaterade. Det är i och för sig inte konstogt då det kostar att uppdatera med
    betald personal så det är kanske inte affärens första prio.
    Vi som besöker affärer privat har ju all tid i världen att kolla in utbudet. Jag tycker
    att ett nytt forum skulle skapas " Nyheter från affärer". Där skulle vi skriva in rykande
    färska iagtagelser från olika butiker. Tråden skulle vara till enbart för något extra typ
    nya arter, särskilt stora/vackra exemplar av en vanlig art etc. Det finns en liten risk
    för smygreklam men den är nog liten och den kan vi nog ta.
    Visst vore det kul att få veta vad burkarna i olika delar av sverige innehåller ??.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Strålande ide
    Det borde vi definitivt ha.

    Smygreklam eller ej är ju upp betraktaren att bedömma. Vi dränks ju av just smygreklam hela tiden, och jag tror att vi kan sålla rätt bra vid detta läget.
    Så att här tycker jag att vinsten helt klart är större än förlusten. Så länge vi inte betygsätter hela butiken. Då kan vara ute på hal is.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Kalle-El
      Användare
      • augusti 2005
      • 255

      #3
      Instämmer, ju utförligare listor desto bättre.

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • november 2005
        • 415

        #4
        Bra idé, alltid intressant!

        Eftersom det handlar om sortiment/nyhets-rapportering från vinstdrivande företag så kommer nog alltid frågan om smygreklam upp. Släpp på regeln och gör ett undantag för den här forumsdelen (?). Kanon om någon skriver t ex "Såg att Lenas guppyhus i Linköping hade fått in finfina odlade Physeter macrocephalus..."

        Spårar det ur så går det ju alltid att spärra/stoppa.
        Micke

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Det blir lätt en intressekonflikt av det här. Det finns en hel del handlare som stöttar föreningen genom att annonsera i CB och på nätet samt lämnar rabatt till medlemmarna. Dessa vill vi ju naturligtvis stötta tillbaka.

          Skall vi då genom ciklid.se även hjälpa handlare som inte stöttar oss? Det tror jag blir svårt att lösa på något smidigt sätt såvida inte samtliga ciklidhållande butiker i norden väljer att på något vis stötta Nordiska Ciklidsällskapet.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det ar inte forbjudet att starta tradar av typen "Massa ball fisk i affaren X". Det ar bara ratt lange sedan det fanns en.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Vi kan väl börja med att detta forum endast får avhandla butiker som antigen ger rabatt
              eller annonserar i CB, det är ju rätt många bara det. Sen tror jag inte att info av detta slag
              i första hand hjälper butikerna, det hjälper väl oss fisknördar mest.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Ett bra förslag men tyvärr tror jag att vissa "gnällspikar" skulle klaga, så fort jag har skrivit om de intryck ja fått från nått ställe så har det blivit gnäll...
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ska vi ta och reda ut begreppen lite:

                  Forum: Ciklid.se har bara ett for tillfallet. Vill ni ha fler?

                  Forumsavdelning: Vi har ett gang redan och dessa har underavdelningar. Vill ni ha fler avdelningar eller underavdelningar (jag ar stark motstandare till fler avdelningar och underavdelningar, jag vill ha farre).

                  Tradar: det vi nu skriver i ar en trad. Det ar bara att starta en ny. Ni behover inte fraga om lov. Problemet blir att foretagare inte far hylla sig sjalva i tradarna.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Tänker som så att gnäller dessa butiker som ger rabatt så kan det ju vara så att deras sortiment ej är upp till date mot dessa som vi ger reklam för när dom har fått in fina fiskar.Då kan dom inte räkna med att få kunder när uppstickare har bättre fisk,jag för min del går hellre till en som har fisk i god vigör och nyheter än att få rabatt,detta är ju ett forum för medlm.och då skall väl dessa gå före en handlare som kör med samma sortiment år ut och år in,det är min tanke,
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats
                      Hej.
                      Tänker som så att gnäller dessa butiker som ger rabatt så kan det ju vara så att deras sortiment ej är upp till date mot dessa som vi ger reklam för när dom har fått in fina fiskar.Då kan dom inte räkna med att få kunder när uppstickare har bättre fisk,jag för min del går hellre till en som har fisk i god vigör och nyheter än att få rabatt,detta är ju ett forum för medlm.och då skall väl dessa gå före en handlare som kör med samma sortiment år ut och år in,det är min tanke,
                      mvh Mats
                      Risken ar val storre att de gnaller over att de betalar for nagot som andra far gratis.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • wracker
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 295

                        #12
                        jag saknar faktist en sjukdomstråd.. bland "afrikanska ciklider" "syd." ja du fattar, förstasidan av forumet..
                        EDIT: del kanskedet heter ;D

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Har man jobbat med ideell verksamhet och försökt samordna sponsorer etc. så kan jag väl direkt säga att idén är bra i teorin, men inte i praktiken. Många engagerar sig inte, vissa engagerar sig FÖR mycket. Vissa är aktiva på nätet, andra inte. Vissa tittar inte ens på ciklid.se etc. Vissa som inte är sponsorer skulle "annonsera" medan andra som lägger många tusen på annonsering i CB inte skulle hänga med på forumet etc. Jag tror många skulle uppfatta det som ett orättvist system och det är ingen bra idé att skapa ett sådant.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Man kan ju titta hur ofta dessa som ger rabatt uppdaterar sina hemsidor när dom har några,tycker det är under all kritik.Har samma innehåll hela tiden,skadar ej med uppstickare ibland så dom får sig en tankeställare.Sen kan jag hålla med om att det är svårt för föreningar att få sponsorer men dom skall ju inte tro att dom har ensamrätt för det.
                            mvh Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #15
                              Jag tycker att bannern som kommer upp emellanåt här på sidan där det står "L046 i lager" säger allt, det är precis sådan information jag tror dom flesta söker. Helt enkelt när något ovanlig dyker upp i en affär. Eftersom många butiker inte är så jätteaktiva på sina hemsidor så blir det ett informationsbehov som uppstår, man vill veta vad som finns, nya arter m m.
                              Tror inte att det är extrapriser på Tetramin som efterfrågas.

                              Wilhelm köpte en Redtail catfish här i Linköping efter att den varit uppe här på forumet och sådana exempel är ju skitballt - lite uppföljning och kul stories.

                              Om någon under avdelningen frågar "Var kan jag kan köpa en Eheim XXX billigt" så lär ju svaren komma som vanligt: PWSS på nätet i Sverige, aquaristic.net i Tyskland. Rena reklaminlägg som t ex en komplett sortimentslista med priser från en icke-sponsor plockas bort medan ett inlägg som t ex "Vi ger NCS medlemmar 25% rabatt under vecka 20" får vara kvar.

                              Förstår och har respekt för problematiken kring föreningens sponsorer och att dessa bör prioriteras och ges en speciell status på ciklid.se. Hoppas att det går att skruva till en lösning som gynnar alla, att informationen efterfrågas är ju denna tråd ett bevis på.
                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...