Hardrock pa experimentmusikfestival

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Hardrock pa experimentmusikfestival

    Lange sedan det diskutterades musik!

    Jag var pa festival i Osterrike i helgen http://www.donaufestival.at/ Mest experimentmusik mellan elektronoise och folkmusik men det var tva hardrocksband ocksa, Sunn O))) och OM. Bada spelar "stoner metal". Sunn O))) var nog det mest extrema jag sett i hardrocksvag aven om jag sett mer extrem noise. Bas + gitarr pa bamsevolym sa att det blir feedback med konstant muller som lever ett eget liv. De tva medlemmarna hade svarta munkkapor och slog ett ackord (samtidigt) pa instrumenten var 20 sekund. Efter halva konserten kom det in nagon i en sack och grovlade. OM var riktigt riktigt bra. Later som Sleep om nagon kommer ihag dem (de lag pa Earache ett tag och tva av sleeps 3 medlemmar utgor OM).

    Folk verkar ju gilla hardrock har sa jag borjade med det. Mina egna favoriter var Baby Dee, Matmos, OM, Current 93, Simon Finn, Little Annie och Bonnie Prince Billy dvs det mesta. Cyclobe, Pantaleimon och Nurse With Wound var kanon de ocksa. Kandes ratt sjukt att vara pa en festival dar man har skivor med mer an 75% av artisterna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Oj, nu blir jag knäckt! Jag som tror mig ha bra koll på hårdrock har inte ens hört talas om ett enda av banden du rabblar upp (förhoppningsvis pga. att det inte är min musikstil)
    Tony Englund

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Tony
      Oj, nu blir jag knäckt! Jag som tror mig ha bra koll på hårdrock har inte ens hört talas om ett enda av banden du rabblar upp (förhoppningsvis pga. att det inte är min musikstil)
      Det star ju till och med om dem i Wikipedia

      Sunn O))): http://en.wikipedia.org/wiki/Sunn_O))) "Unlike related artists in the drone metal and dark ambient fields, they have enjoyed a high level of popularity from fans"

      OM: http://en.wikipedia.org/wiki/Om_%28band%29

      Sleep: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_%28band%29 "Sleep was an influential band"
      Senast redigerad av Ola Svensson; 24 april 2007, 15:48.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Detta måste undersökas noggrannt
        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Om du PMar din adress sa postar jag samlingen "Within The Church of Thee Overlords" fran Southern Lord www.southernlord.com till dig (har bara en extra, ni andra far bestalla fran Southern Lord sa kommer den gratis, eller sa hostar ni upp $1.77).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • november 2005
            • 353

            #6
            Sunn O))) fattar jag inte grejen med. Minns att jag skulle skriva en recension för tidningen på något med dom. Fick ge upp eftersom det absolut inte sa mig nånting. Det var bara ett stort muller, bara ljud som kommer mot en.

            Tacka vet jag när man får recensera Annihilator
            Hur var festivalen annars Ola? Välorganiserad?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Sacrium
              Sunn O))) fattar jag inte grejen med. Minns att jag skulle skriva en recension för tidningen på något med dom. Fick ge upp eftersom det absolut inte sa mig nånting. Det var bara ett stort muller, bara ljud som kommer mot en.

              Tacka vet jag när man får recensera Annihilator
              Hur var festivalen annars Ola? Välorganiserad?
              Det var hur valorganiserat som helst och Krems var en av de trevligaste staderna jag varit i. Solen sken fran en klarbla himmel, det var 25 grader och luften lika frisk som pa alptopparna.

              Jag har bara en skiva med Sunn O))) (Grim Robe Demos) och kan val saga att den ar intressantare an bra. Jag har hort att senare skivor ar bra mycket mer lattlyssnade. Live funkade de utmarkt. Det var morkt och otackt, nagot som de flesta band inte klarar av utan att bli tramsigt kitchiga. Det var dessutom intressanta att titta pa av rent fysikaliska orsaker. Kanna mullret i kroppen och det "organiska" i att ljuden fortplantade sig sjalva. Sedan spelade de alldeles for lange (50 minuter). "Magin" holl bara i 30. Personligen ser jag inget fel i att ett konsertkoncept bara haller i 30 minuter. Det har gatt total inflation i langden pa skivor och filmer. Hursomhelst. Jag tycker att de var intressanta, men OM var BRA!

              Jag tror inte att jag hort Annihilator. Jag har val kanske inte lyssnat pa den genren hur mycket som helst. De ar typ Trash ar de inte? Napalm Death och Kreator ar val det narmsta jag har pa skiva? Har iochforsig fatt tidiga Metallica och Sepultura spelat for mig i aratal hos kompisar. Jag ar ratt fortjust i Napalm Deaths tva forsta skivor men den enda Kreator jag har har jag knappt lyssnat pa (tror de borjade tapa stinget nar den kom). Daremot sag jag dem live for kanske fem ar sedan och de verkade finnas liv i dem. Napalm Death efter de tva forsta skivorna har jag sett live ett oandligt antal ganger men de har ju bytt stil till death metal. Av Godflesh, Scorn och Cathedral som alla originalmedlemmarna fortsatte i sa hor de tva forsta definitivt till favoriterna, men Cathedral forstar jag mig inte pa.

              Fast jag ar ju inget metalfreak egentligen. Festivalen beskriver ratt bra vad min tyngdpunkt ligger nufortiden.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Napalm death är väl i allra högsta grad levande och öser på helt okej även om de slutat grinda så där frenetiskt. Vill du lyssna på något i stil med gamla Napalm är ju Nasum ett extremt bra alternativ. Sorgligt nog strök gitarristen/sångaren med i tsunamin, men de hann göra en hel massa odödlig musik innan dess. Två album som det verkligen ryker om är Helvete och Human 2.0, testa dem och se om du står ut Om du söker på Nasum på YouTube finns ett klipp från SVT (ja, märkligt värre) som kör ett antal låtar live med hygglig kvalitet.

                Gadget är ett annat högkvalitativt grindband som bör lyssnas på om man ledsnat på all bedrövlig skvalmusik man tvingas höra dagarna i ända.

                Och som slutkläm måste jag säga att Kreators "Enemy of God" verkligen satt som en smäck från de gamla tysk-osande pudlarna sådär i modern tid. Bra som bara den både live och på skiva
                Senast redigerad av Tony; 24 april 2007, 19:24.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Om det finns fler som läser och vill ha lite tips kan jag rekommendera (även om det inte är rykande färskt):

                  The Scourger - Blind date with violence. Lite som death/thrash lät innan nån dåre fick för sig att det skulle låta fint om det.

                  Rotting Christ - Theogonia. De gamla grekerna Black/death, inte hellre det nått radiotrams, men ändå lättlyssnat.

                  Fyll gärna på, för mängden skit som släpps nuförtiden gör det extremt svårt att hitta något som är verkligt bra.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    Användare
                    • november 2005
                    • 353

                    #10
                    Ska vi snacka intressanta grejer så lägger jag till

                    Atheist - Piece of time. Otroligt proggressiv musik för att ha kommit så tidigt. Snygg thrash/death

                    Infernal majesty - None shall defy. Inte att blanda ihop med finska depprockare...

                    Pain museum - Metal for life. Tramsig titel, men tight och välproducerad thrash med Metal mike bland annat från Rob Halford.

                    Sist men inte minst, klassikern Carcass. Vet att det är grindalbumen man ska ha, men måste tipsa om grovt underskattade Swansong. Ett annorlunda, men fruktansvärt bra Carcass.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Sunn O))) är grymma. Det vibrerar och mullrar. Mer en totalupplevelse än musikupplevelse, i alla fall live. 'En musikalisk motsvarighet till kosmisk bakgrundsstrålning' vill jag minnas att de beskrevs som i programmet till Roskildefestivalen 2005...
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jo, jag har inget mot "nya" Napalm Death, men de ar ju inte samma band nar de bytt alla originalmedlemmar samt musikstil. Nasum sag jag i Arvika och jag ar svag for sant molj, men det ar framst en livepryl for mig.

                        Min absoluta favorit nar det galler langsam metalartad musik ar SWANS. Jag har nog mer an 40 skivor om man raknar in det M. Gira och Jarboe gjort utanfor namnet, men det ar det ar fram till '85 som monotonbrutalmetalfreak ska kolla upp. "COP" ar en rejal klassiker. Om ni har hort de tidigaste skivorna med Scorn typ "lick forever dog" och "Vae Solis" eller Godflesh "Slavestate" och "Streatcleaner" och tyckt att det var inovativt - fel! De plagierar SWANS (rekomenderar dessa skivor starkt anda). OK, det ar lite poppigare an SWANS kanske. Gillar man mer episka prylar sa ar "SWANS are dead" fantastisk (avskedturnen i slutet av 90-talet). Sista skivan "Soundtrack for the blind" ar en av de basta skivorna som getts ut nagonsin alla kategorier.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Sacrium
                          Användare
                          • november 2005
                          • 353

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Sunn O))) är grymma. Det vibrerar och mullrar. Mer en totalupplevelse än musikupplevelse, i alla fall live. 'En musikalisk motsvarighet till kosmisk bakgrundsstrålning' vill jag minnas att de beskrevs som i programmet till Roskildefestivalen 2005...
                          Har väl inget emot det egentligen, men iom att min favorit är thrashgenren där det går duktigt undan så blir det lite för mycket kontrast för mig att göra en recension på

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Gillar man mer episka prylar sa ar "SWANS are dead" fantastisk (avskedturnen i slutet av 90-talet).
                            Hmm jag såg dem på en avskedsturne här i Malmö... kan det verkligen ha varit så länge sedan?

                            Napalm Death, jag tycker de gör så långa låtar nuförtiden...

                            (Bandnamnsdroppande är kul)
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • Sacrium
                              Användare
                              • november 2005
                              • 353

                              #15
                              Men Napalm death har fått ett ordentligt lyft från deras tomgång sedan Nasum gick in och röjde på där ett par år.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...