Miljöfrågan och akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Den som vill slippa installera programmet kan titta på satelitbilderna på:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Sist jag hämtade fisk på arlanda så märkte jag att belysningen på parkeringsplatsen utomhus var på även dagtid... det va många hundra 500wattare det eller om det kanske tom är mer watt på varje, hur som helst så är ju även sånt som får en att fundera på effekten av att jag bara kör ett litet lysrör hemma på dagtid.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #18
        Efter som det är av eget intrsse man har akvarier och ej för att hjälpa miljö eller svält
        Så ser jag bara det som ett sätt att döva sitt eget samvete som konsumen i ett i land med denna tråd

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #19
          Ursprungligen postat av Micke
          Samma här, som tack för det fick man höjt taxeringsvärde och därmed höjd fastighetsskatt.
          Jag har oxå gjort det, men nu försvinner ju fastighetsskatten
          Iofs ersätts den med en kommunal avgift som är i stort sett lika hög, men i alla fall.
          Frågan om grön el tycker jag har kommit i skymundan på sistone, fram för mer vidkraft, solkraft och utnyttja den redan utbygda vattenkraften till max så minskar CO2-utsläppen.

          Något som Kjell var inne på tidigare är ju faktiskt att det sparar miljön att handla av våra lokala zoohandlare istället för att beställa på nätet. Du sparar ju iaf en transport på det sättet, förutsatt att du kan gå eller cykla till din butik, själv har jag över 5 mil till närmsta akvariebutik med intressant utbud så för mig är det kanske inte aktuellt.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #20
            Ursprungligen postat av tezz
            Efter som det är av eget intrsse man har akvarier och ej för att hjälpa miljö eller svält
            Så ser jag bara det som ett sätt att döva sitt eget samvete som konsumen i ett i land med denna tråd
            Men det innebär väl inte att man inte kan diskutera vad man kan göra åt saken, en del kan man ju göra, och om alla gör lite så blir resultatet ganska stort i slutändan.
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Hej!

              Hej!
              Jag måste ändå få säga om man nu talar om miljö här vilket är skitviktigt att den nuvarande regeringen struntar fullkomligt i miljö,som akvarist har mna faktiskt ett ansvar ja ansvar har mna överhuvudtaget det parti som tar hänsyn tillmiljön är faktiskt miljöpartiet Mvh Ann-Mari

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #22
                Ursprungligen postat av Bilbo
                Men det innebär väl inte att man inte kan diskutera vad man kan göra åt saken, en del kan man ju göra, och om alla gör lite så blir resultatet ganska stort i slutändan.
                Hur stor betydelse tror du det har för miljön mätt i promille

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  Jag håller med Fohrman att det är storförtetagen som skiter i mijlön dom är ute efter profit och inget annat,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Hej!

                    Hej!
                    Vi måste alla hjälpa till med miljön för dom multinationella företagen gör ju det inte dom måste bekämpas själv gör jag det genom politiskt arbete,nåja nu var det inte politik i denna tråd men kunde ändå inte låta bli och säga det,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • daniel60
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 527

                      #25
                      Vi som har TV4 Fakta kan se Al Gores Oscarbelönade "En obekväm sanning" klockan 21.00 i kväll.
                      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                      Mina fiskar & burkar

                      Kommentar

                      • Cissi
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 357

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bilbo
                        Men det innebär väl inte att man inte kan diskutera vad man kan göra åt saken, en del kan man ju göra, och om alla gör lite så blir resultatet ganska stort i slutändan.
                        Håller med, ingen bäck utan droppar, eller vad det nu heter.

                        Alla länder borde göra vad de är bra på. Hur hade det sett ut om vi började odla bananer i växthus för att slippa transporten? Jo, vi hade varit tvugna att värma upp växthuset med diverse källor som kol, olja eller el. Dessutom hade ju inte folket i landet bananerna odlades i tidigare haft något jobb. Allt vi gör slår mot U-länderna, som har MINST utsläpp.

                        Tänk om folket runt Amazonas hade haft samma regler som vi i Sverige när det gäller skövling av skog, dvs att man måste plantera träd alltefter man fäller dem. Ett riktigt skogsbruk hade gynnat alla, enligt mig.

                        Och överfisket i haven... man ska bara ta räntan egentligen. En konstant mängd, allt utöver kan man fiska.
                        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                        Kommentar

                        • Cissi
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 357

                          #27
                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Jag måste ändå få säga om man nu talar om miljö här vilket är skitviktigt att den nuvarande regeringen struntar fullkomligt i miljö,som akvarist har mna faktiskt ett ansvar ja ansvar har mna överhuvudtaget det parti som tar hänsyn tillmiljön är faktiskt miljöpartiet Mvh Ann-Mari
                          Nja, fullkomligt stuntar de nog inte i miljön. Det kommer ju ett förbud mot fosfater i tvättmedel och så har de ju infört subvention för nya miljöbilar, 10 000 i cash när man köper en.
                          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                          Kommentar

                          • daniel60
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 527

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cissi
                            Hur hade det sett ut om vi började odla bananer i växthus för att slippa transporten? Jo, vi hade varit tvugna att värma upp växthuset med diverse källor som kol, olja eller el. Dessutom hade ju inte folket i landet bananerna odlades i tidigare haft något jobb. Allt vi gör slår mot U-länderna, som har MINST utsläpp.
                            Bananer är inget hot mot miljön - i alla fall inte när det gäller transporten. De fraktas med båt, som är oändligt mycket snällare mot miljön än värstingen flyg.
                            Men visst - det kan vara bättre att köra hit tomater från Italien med lastbil än att odla dem i svenska, uppvärmda växthus. Fast allra bäst är förstås att inse att vi som bor så nära Nordpolen egentligen inte kan ha färska grönsaker året runt...
                            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                            Mina fiskar & burkar

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej!

                              Ursprungligen postat av Cissi
                              Nja, fullkomligt stuntar de nog inte i miljön. Det kommer ju ett förbud mot fosfater i tvättmedel och så har de ju infört subvention för nya miljöbilar, 10 000 i cash när man köper en.
                              Hej!å jo Cicci dom multinationella företagen struntar fullkomilgt i miljön deras handlande bygger på och tjäna så mycket pengar som möjligt tyvärr,Mvh Ann-Mari PS dom gör allt dom kna för och kringgå dessa regler

                              Kommentar

                              • Bilbo
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 1159

                                #30
                                Ursprungligen postat av annmari
                                Hej!å jo Cicci dom multinationella företagen struntar fullkomilgt i miljön deras handlande bygger på och tjäna så mycket pengar som möjligt tyvärr,Mvh Ann-Mari PS dom gör allt dom kna för och kringgå dessa regler
                                Nu var det ju iofs regeringen detta inlägg syftade på
                                // Magnus Arvidsson

                                Kommentar

                                Arbetssätt...