bänken är större än akvariet,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Enligt mina teoretiska beräkningar och praktiska erfarenhet, så behövs inget kapande och trixande. På längden är det bara 5 cm på varsin sida om akvariet och på bredden är det endast 2,5 cm. Tänk på att ramen på bänken är 2,5 cm. Så hur skulle ett akvarium som står på en tjock skiva kunna åka igenom?
    Lägg på en plastmatta på skivan, så händer inget om vatten skulle hamna där.

    Träskivan bör naturligtvis vara av god kvalitet och minst 2,5 cm tjock.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Det var kanske lite överdrivet att karet går igenom men är helt inne på förstärkning om bänken inte kapas. Sedan finns ju massor av alternativ att styva upp skivan men nog bör nått göras särskilt om det är ett helglas akvarium vi pratar om då är fukt och spån inte kul

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Det låter onekligen som att ni förstorar problemet tycker jag. Som tidigare sagts, på med lite byggplast på skivan och en frigolitskiva under karet, så hade jag kört utan att blinka.

        Normalt sett håller tillochmed karet även om det bara hänger i gavlarna, men det är inget jag garanterar
        Tony Englund

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #19
          Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

          så ser skivan ut.. något dålig bild men..
          bilden visar underdelen.. var och kolla lack nu på järnia men kosta för mkt. classe var stängt så får kolla där imorgon. brukar oftast vara samma märken fast billigare..
          men om man ställer karet kant i kant mot ena hörnan... borde det inte bli bättre än att ställa det mitt på skivan ? borde ju bli mindre tyngd i mitten då.. får testa mig fram lite. skivan håller för mig att hoppa på iallafall ^^,

          Kommentar

          • wracker
            Användare
            • juni 2006
            • 295

            #20
            till alla er som intresserade sig.. nu är akvariet helfyllt och har stått igång sen i onsdags.. skivan verkar klara tyngden och ingen vikning har synts till. lösningen blev inte den bästa. eftersom de flesta var tvivelaktiga till skivan såg jag det meningslöst att köpa en dyr burk lack så jag köpte byggplast å rulla några lager runt om skivan. det yttre lagret av plasten skars upp lite när vi ställde karet på plats(140l med 40kg sand och en vattennivå på 8cm i karet) så det gick inte lättast å ställa det på plats utan att skjuta.. men det funkar nu och förhoppnigsvis framöver

            Kommentar

            Arbetssätt...