bänken är större än akvariet,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    bänken är större än akvariet,

    har fått tag i en alurams bänk med måtten 110x45, karet är på 100x40, fick med en 2cm tjock träskiva som ska ligga ovanpå.. nu undrar jag fall det går att ställa akvariet in i ena hörnet.. eller tror ni det blir för stor tyngd mot mitten då ? rör ju sig bara om några få cm.. i värsta fall får jag kapa ställningen till rätt mått men det har jag ingen större lust att göra då jag själv är sämst på att såga rakt :/
  • Thor
    Användare
    • januari 2007
    • 106

    #2
    Ursprungligen postat av wracker
    har fått tag i en alurams bänk med måtten 110x45, karet är på 100x40, fick med en 2cm tjock träskiva som ska ligga ovanpå.. nu undrar jag fall det går att ställa akvariet in i ena hörnet.. eller tror ni det blir för stor tyngd mot mitten då ? rör ju sig bara om några få cm.. i värsta fall får jag kapa ställningen till rätt mått men det har jag ingen större lust att göra då jag själv är sämst på att såga rakt :/
    detta låter farligt =(
    är det riktig träplatta eller är det spån?

    du kan nog gå till lokala järnhandlen/brädgården
    tala om hur det ska kortas så tar dom det med en kap blir nog inte dyrt iheller

    mvh/thor

    Kommentar

    • wracker
      Användare
      • juni 2006
      • 295

      #3
      det är nån form av pressat spån tror jag...

      Kommentar

      • Thor
        Användare
        • januari 2007
        • 106

        #4
        okey
        får du vattenspill på den så kommer den svälla och tappa sin styrka o med alla dom cm
        imellan bänk till akvariekant så kommer den svikta o till sist rasa igenom

        här e nog många på detta forum som ryser när man säger spån och akvarium i samma mening

        ditt kar e ju på minst 150l väger en del med sand o annat i..
        nåväl du får snart kloka svar av andra oxå

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Det säkraste är att ta isär ställningen och kapa rören till rätt mått. Chansningen kan bli dyr och tråkigt mer jobb.

          Kommentar

          • wracker
            Användare
            • juni 2006
            • 295

            #6
            hm.. ja karet är på 140l..
            det tråkiga är ju att det sitter plåtskivsväggar på profilerna, kapa dem snyggt med bågfil lär bli svårt.. men får ge mig på och kapa den dåra.. tack försvaren thor å lennart2

            Kommentar

            • Thor
              Användare
              • januari 2007
              • 106

              #7
              Ursprungligen postat av wracker
              hm.. ja karet är på 140l..
              det tråkiga är ju att det sitter plåtskivsväggar på profilerna, kapa dem snyggt med bågfil lär bli svårt.. men får ge mig på och kapa den dåra.. tack försvaren thor å lennart2
              ja då blir det värre med plåten
              men vad sägs om att få fatt i en ordentlig träskiva då
              typ begagnad köksbänk i solid trä

              Kommentar

              • wracker
                Användare
                • juni 2006
                • 295

                #8
                ja jag tänkte på det tidigare.. för jag skulle vilja ha den där lilla ytan som blir över.. ser snyggt ut med den lilla rabbatten jag tänkte ha där.. vad fan kan en sån skiva kosta ?

                Kommentar

                • Thor
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 106

                  #9
                  Ursprungligen postat av wracker
                  ja jag tänkte på det tidigare.. för jag skulle vilja ha den där lilla ytan som blir över.. ser snyggt ut med den lilla rabbatten jag tänkte ha där.. vad fan kan en sån skiva kosta ?

                  jag såg 2 k.skivor på www.blocket.se




                  edit:
                  sök på bänkskiva oxå

                  Kommentar

                  • wracker
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 295

                    #10
                    njae.. orkar inte lägga ut mer.. kollade lite men inget som intresserade mig. tack för tippset å hjälpen. kapar ner skiten på fredag..

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Kolla med din lokale byggvaruhandlare om det inte finns någon spillbit av kraftig plywood eller limträskiva som du skulle kunna lacka med några lager båtlack eller annan vattentålig lack.
                      Kolla på något bygge om de kanske skulle kunna kränga en bit formplyfa, ny eller begagnad, den är ju garanterat vattentålig

                      Kommentar

                      • mölnlycke ciklidodling
                        Banned
                        • april 2007
                        • 132

                        #12
                        Ursprungligen postat av wracker
                        det är nån form av pressat spån tror jag...
                        ja det är säkert en 22mm golvspånskiva som ligger på ställningen, klä in den i vanlig byggplast, så kommer det inte något vatten på den, alltså kan den inte svälla.
                        så det räcker med lite plast så kommer det att hålla livet ut . mvh malawijanne

                        Kommentar

                        • wracker
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 295

                          #13
                          M.C. så du tror den håller ? som karon skrev så kan man ju lacka med nått vattentåligt.. rekomenderar du det ?
                          märker jag att skivan börjar ge med sig är det ju bara att tömma ner å kapa ner ställningen till rätt mått.. jag har ju den möjligheten.. ska bara försöka få låna hem en kap från verkstaden..

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            annars kan du ju ta ett par fyrkantsprofiler under plattan på ramen så åker inte karet igenom.

                            Kommentar

                            • wracker
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 295

                              #15
                              man kanske skulle kapa på mitten då istället.. å sätta som ett extra rör som mittstadg ?
                              då är frågan om jag måste sätta en på nedre delen av ställningen också å två extra fötter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...