375 L på dålig parkett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    #16
    Ofan ja jag ger vika då. Låter som en lustig konstruktion av ett golvunderlag. Men det var ju oxå ett knippe år tillbaka. Jag skaflytta till en ny lägenhet med betonggolv i allafall. Mitt 1500 stället man nog inte vart som helst. =) Jag kommer välja lägenhet anpassat efter akvariet =)

    Kommentar

    • Vete
      Användare
      • februari 2007
      • 35

      #17
      Ursprungligen postat av Xork
      Hej

      Jag hade 540 på parkett med vanlig ställning (6 ben)

      Det sjönk 1,5 cm på 6 månader.

      Sen la jag under 20 mm mdf. tidigare sjönk benen ner (5 x 5 cm runt varje fot). Med en 20 mm mdf blev det 15 x 15 cm som sjönk ner efter 1 år.

      Till sist så blev det så snätt att aluminium ramen började flytta på sig. Det blev panik flytt på karet.

      Sover bättre på nätterna när man inte hör hur det knäpper i parketten. Snåla inte på tjockleken på skiva.

      MVH
      Martin
      Tyvärr kan det gå så, det var det ingenjören varnade mig för. Han ansåg att jag skulle låta en expert "räkna lite på" vilken tjocklek på skivan man behöver för att slippa en insjunken parkett. "Räkna lite på" kan dock kosta en hel del. Ingen som har erfarenhet av vad man behöver vad gäller typ av skiva och tjocklek för att vara säker. 20 mm mdf är inte tillräckligt

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #18
        Ursprungligen postat av Nüddlah
        Ofan ja jag ger vika då.
        Ja, bättre du än golvet ;-)
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • palm
          Användare
          • augusti 2006
          • 114

          #19
          Ursprungligen postat av Vete
          Tyvärr kan det gå så, det var det ingenjören varnade mig för. Han ansåg att jag skulle låta en expert "räkna lite på" vilken tjocklek på skivan man behöver för att slippa en insjunken parkett. "Räkna lite på" kan dock kosta en hel del. Ingen som har erfarenhet av vad man behöver vad gäller typ av skiva och tjocklek för att vara säker. 20 mm mdf är inte tillräckligt
          Själv skulle jag bygga en sockel av 45*45 +1 spånskiva på var sida. 45*45 kortlingar/reglar som går från fram till bakkant måste minst finnas under varje ben i sockeln.
          Sedan så skull jag köpa likadan golvlist som finns i rummet och klä in kanten med, och eventuellt lite laminatgolv/plastmatta uppe på.
          //Palm
          325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
          +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

          Kommentar

          • Tedde
            Användare
            • september 2006
            • 100

            #20
            22mm marinplyfa skulle funka fint, måla dit lite klarlack på de sågade ytorna.
            I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #21
              Jag bor i en gammal lägenhet med dassig parkett och SAND under...
              Tipset från min tillverkare var att sätta upp akvariet, fylla på med hälften vatten, vänta ngt dygn å sen tömma det. Om det fortfarande stod i våg va det lugnt!

              Att jag endast mäter med vattenpasset på bottenrutan kanske skall tilläggas, det e ju DEN som man ska va rädd om(för)!

              Så nu har mitt 1400 snurrat på i ett år, på andra våningen, i ett gammalt hyreshus!

              ps. Om ni byter vatten, kolla så det inte följer med grus till golvbrunnen...det e INTE bra med ett par hundra liter vatten som INTE vill rinna ner där!!

              Kommentar

              • Vete
                Användare
                • februari 2007
                • 35

                #22
                Jag kommer att lägga en 40 mm tjock bänkskiva (200 x 60 mm) av massiv ek under bänken (150 x 50 mm)

                http://www.beijerbygg.se/templates/B...t.aspx?id=5418 (se ytterligare produktinfo för 40 mm tjock skiva)

                Det borde räcka. Ett ännu bättre, men dyrare alternativ, är att låta en expert limma ihop två 20 mm ekskivor. Det blir stabilare än en skiva på 40 mm om limningen utförs korrekt.

                Kommentar

                • ingela70

                  #23
                  Ett tips!!!!!

                  Jag hade som dig ett 375 liters med aluiminiumram och ben likaså.
                  Jag var till bygghandeln och sågade till mig ca 3 cm tjocka brädor.
                  Det har nu funkat bra i 3 år och sedan var det så bra för att det är ju viktigt att du kollar med vattenpasset att det är jämnvikt.
                  Lycka till.
                  Nu har jag skippat i väg mitt akvarie men brädorna vet jag inte vart de tog vägen.
                  Ingela.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...