375 L på dålig parkett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vete
    Användare
    • februari 2007
    • 35

    375 L på dålig parkett

    Om man skall sätta upp ett 375 (bänk med 8 ben) i en lägenhet med ett ganska knakigt och gammalt parkettgolv (förmodligen lagt på sand) bör man enligt expertis lägga en träplatta under bänken. Frågan är hur tjock denna platta måste vara för att hela plattan skall fördela vikten på golvet. Vill undvika att ett eller ett par ben "gräver ned sig" med tiden, vilket kan resultera i att bottenglaset spricker. En tunn platta under bänken gör varken till eller från. Hur tjock, och av vilket material, skall den vara?

    Enligt den byggingenjör jag pratade med räcker det inte med en ca 20 mm tjock mdf?? Det trodde jag skulle vara mer än tillräckligt
  • panna
    Användare
    • december 2004
    • 233

    #2
    Jag har samma fundering. Jag vill flytta mitt 310 L med 6 ben pga av att nuvarande plats har ganska mycket solljus. Mitt golv knarrar där karet ska stå men är stabilt på andra ställen. Jag misstänker en gammal vattenskada troligtsvis av att balkongdörren har varit öppen. Golvet är ganska ojämt där, testade med aluställningen. Vad tror ni, ska jag skippa planerna? mvh. Jouni

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      så små akvaries ståendes på en skiva på parketten behöver man knappst oroa sig för att det ska gräva ner sig. Ingen risk om det finns en bra skiva under benen för viktfördelning. Vad är det för underlag under golvet då? Betongfundament, träbjälklag, regelverk?

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #4
        Ursprungligen postat av Vete
        Om man skall sätta upp ett 375 (bänk med 8 ben) i en lägenhet med ett ganska knakigt och gammalt parkettgolv (förmodligen lagt på sand) bör man enligt expertis lägga en träplatta under bänken. Frågan är hur tjock denna platta måste vara för att hela plattan skall fördela vikten på golvet. Vill undvika att ett eller ett par ben "gräver ned sig" med tiden, vilket kan resultera i att bottenglaset spricker. En tunn platta under bänken gör varken till eller från. Hur tjock, och av vilket material, skall den vara?

        Enligt den byggingenjör jag pratade med räcker det inte med en ca 20 mm tjock mdf?? Det trodde jag skulle vara mer än tillräckligt
        Jag skulle lyssnat på byggnadsingenjören. Självklart.
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • Vete
          Användare
          • februari 2007
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          Ingen risk om det finns en bra skiva under benen för viktfördelning. Vad är det för underlag under golvet då? Betongfundament, träbjälklag, regelverk?
          Precis, det är ingen risk om det finns en bra skiva. Men vad ÄR en bra skiva?

          Under golvet är det betongplatta så vikten är inget större problem. Byggingenjören ansåg dock att man ej borde belasta golvet med en större vikt, dvs 520 L var tveksamt, suck!

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av Vete
            Precis, det är ingen risk om det finns en bra skiva. Men vad ÄR en bra skiva?

            Under golvet är det betongplatta så vikten är inget större problem. Byggingenjören ansåg dock att man ej borde belasta golvet med en större vikt, dvs 520 L var tveksamt, suck!
            det finns 22mm spånskiva det är standard tjocklek och används i våtrum
            Annars brukar lågpris bygg affärerna sälja limmträ skivor billigt skulle vara det aldra bästa att använda

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #7
              En bra skiva är alla skivor som fördelar tryck och är någorlunda styva. Tänk själv, 400 kilo är ingenting på ett golv. Det kan motsvaras av 4-5 vuxna personer som står inom en kvadratmeter, det golv som inte tål det dvs 400 kilo skulle aldrig byggts för människor. 400kg på ett ställe under en kvadratmets tryck är ingenting. Skilldnad om man har odlingslokal och belastar stor yta av golvet med samma tryck. Men jag skulle personligen varken tvekat eller behövt tveka i ett sånt där fall. Speciellt inte om baksidan står mot en vägg eller nära en vägg eller liknande.

              Kommentar

              • Sharkbait
                Användare
                • februari 2006
                • 61

                #8
                Köp MDF och måla den ett par gånger så har du den bästa skivan och som är skyddad mot fukt.


                Mvh

                Kommentar

                • Xork
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 93

                  #9
                  Hej

                  Jag hade 540 på parkett med vanlig ställning (6 ben)

                  Det sjönk 1,5 cm på 6 månader.

                  Sen la jag under 20 mm mdf. tidigare sjönk benen ner (5 x 5 cm runt varje fot). Med en 20 mm mdf blev det 15 x 15 cm som sjönk ner efter 1 år.

                  Till sist så blev det så snätt att aluminium ramen började flytta på sig. Det blev panik flytt på karet.

                  Sover bättre på nätterna när man inte hör hur det knäpper i parketten. Snåla inte på tjockleken på skiva.

                  MVH
                  Martin
                  Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #10
                    Hur gick det till egentligen? Parkett brukar ju ligga på 1mm duk med skumplast och under det gipsskivor eller 22mm golvspån alternativt betong. Så hur är det ens möjligt att det skulle kunna sjunka 15mm? Finns ju inte på världskartan som dom säger i stockholm. Parketten i sig är ju ofta bara 6,7 eller 9mm tjock beroende på kvalite. och om det skulle sjunka 15mm så låter det ju som om parketten ligger på en tjock madrass man har på idrotten i skolan. Så jävla mjukt kan det väl inte varit? 15mm, är du sann eller överdriver du?

                    Kommentar

                    • jabe
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 45

                      #11
                      Måste benställningen användas?
                      Varför inte använda spånskiva mot golvet och sedan bygga upp med tex lekablock och en spånskiva till under karet. Vikten fördelas nog bättre då mot golvet.
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #12
                        Ja det är ännu bättre. =)

                        Kommentar

                        • palleh
                          Användare
                          • december 2006
                          • 704

                          #13
                          Bara det är hyfsat rakt så är det ju bättre
                          http://picasaweb.google.com/palleph

                          Nya bilder laddas upp hela tiden


                          Mvh Patrik

                          Kampfisk!

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1338

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nüddlah
                            Hur gick det till egentligen? Parkett brukar ju ligga på 1mm duk med skumplast och under det gipsskivor eller 22mm golvspån alternativt betong. Så hur är det ens möjligt att det skulle kunna sjunka 15mm? Finns ju inte på världskartan som dom säger i stockholm. Parketten i sig är ju ofta bara 6,7 eller 9mm tjock beroende på kvalite. och om det skulle sjunka 15mm så låter det ju som om parketten ligger på en tjock madrass man har på idrotten i skolan. Så jävla mjukt kan det väl inte varit? 15mm, är du sann eller överdriver du?
                            Jag har sett stora akvarium som tryckt ner trägolv i hyreshus ungefär 15 mm. Hos en bekant brukade jag få hjälpa till att flytta 540-litersakvariet i sidled ungefär en gång om året så att det vilade på nya 'fräscha' golvplankor när det sjunkit ner för mycket. Till slut stod akvariet nästan ute i hallen, från att från början stått mitt på vardagsrumsväggen ;-)

                            I äldre fastigheter vilar trägolv ofta på sand, och sanden kan flytta på sig. Parkettgolvet i mitt vardagsrum varierar drygt 10 mm i höjdled, utan att där vad jag vet någonsin stått något akvarium. På vissa ställen kan man känna hur golvet sviktar många milimeter när man går på det. Huset är byggt på 40-talet. Jag flyttade in i helgen och har fortfarande inte vågat fylla mitt 720 liters...
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 10 april 2007, 12:09.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • Xork
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 93

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nüddlah
                              Hur gick det till egentligen? Parkett brukar ju ligga på 1mm duk med skumplast och under det gipsskivor eller 22mm golvspån alternativt betong. Så hur är det ens möjligt att det skulle kunna sjunka 15mm? Finns ju inte på världskartan som dom säger i stockholm. Parketten i sig är ju ofta bara 6,7 eller 9mm tjock beroende på kvalite. och om det skulle sjunka 15mm så låter det ju som om parketten ligger på en tjock madrass man har på idrotten i skolan. Så jävla mjukt kan det väl inte varit? 15mm, är du sann eller överdriver du?
                              Hej

                              Är ett hyreshus från 60 talet nån gång, först är det betong, sedan en massa sand, sedan ett lager av tunnare skivor och tillsist ligger det någon form av fiskbensparkett (heter väl så) ovan på. Är inte ute efternågon debatt gällande byggkonstruktion för det är inget jag behärskar. Mitt tips till detta var att använda en tjock skiva för att fördela vikten ordentligt.

                              /M
                              Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...