Anpassar sig efter storlek på akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Inte om telefonkiosken är precis utanför MacDonalds och i USA, då skulle det nog bli samma problem som med för stor fisk i för litet akvarium.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Om du laser mitt forsta inlagg sa ser du nog att vi ar rorande overens. Jag skriver att manga ciklider (dvs inte alla) kan bli konsmogna vid ung alder men att de som tycker detta ar ett smart satt att halla fisk ska pyssla med kaktusar istallet.

      De som sager att "fisk anpassar storlek efter akvarium" ar sallan intresserade av fenomenet utan vill ha en ursakt for att misskota sina fiskar. Som sagt: kop kaktus ar mitt rad till de som inte vill ge firrarna en vettig akvariestorlek.
      Vad bra att vi är överrens! intressant är att olika arter kan anpassa sig olika till samma förutsättning. Nu tycker jag att kaktus kan folk gärna ha, men nog är det bättre om de försökte anpassa fisk efter akvariet. Eller Akvariet efter fisken de vill hålla Men det är nog ett önsketänkande.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Inte om telefonkiosken är precis utanför MacDonalds och i USA, då skulle det nog bli samma problem som med för stor fisk i för litet akvarium.

        He he he där fick du till det bra

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Har för mig att bäcköring är ett exempel till på svensk fisk som funkar så att de inte blir större än utrymmet tillåter. De blir ju sällan större än något kilo i naturen, men de flesta man får upp är mindre. Tydligen ska de kunna bli betydligt större om man sätter dem i en damm eller sjö.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Inte om telefonkiosken är precis utanför MacDonalds och i USA, då skulle det nog bli samma problem som med för stor fisk i för litet akvarium.
            Enda fördelen med att bo i en telefonkiosk är väl att det inte är svårt att ringa efter lite "takeaway" käk...
            Micke

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Har för mig att bäcköring är ett exempel till på svensk fisk som funkar så att de inte blir större än utrymmet tillåter. De blir ju sällan större än något kilo i naturen, men de flesta man får upp är mindre. Tydligen ska de kunna bli betydligt större om man sätter dem i en damm eller sjö.
              Bäcköring/insjööring/havsöring=samma art - bara olika miljöer, så det stämmer ju det du säger.

              Kommentar

              • Daniel Ju
                Användare
                • februari 2007
                • 32

                #22
                Är det en helt befängd tanke att näringstiförseln blir otroligt mycket större i ett akvarium än i naturen och fisken därmed större? En betande zebra behöver gå över en hel del aufwuchs för att få i sig samma näring som i en kvadratcentimeter räkmix, eller skall vi säga en kubikcentimeter. Tanten som nämndes tidigare kan ju ha övergött sina botior.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Ursprungligen postat av Daniel Ju
                  Är det en helt befängd tanke att näringstiförseln blir otroligt mycket större i ett akvarium än i naturen och fisken därmed större? En betande zebra behöver gå över en hel del aufwuchs för att få i sig samma näring som i en kvadratcentimeter räkmix, eller skall vi säga en kubikcentimeter. Tanten som nämndes tidigare kan ju ha övergött sina botior.
                  Jo, i de flesta kar är det nog så att det övermatas. Ytterligare en sak är att fisk i naturen behöver röra på sig mer/längre för att få i sig maten. Motion helt enkelt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...