Anpassar sig efter storlek på akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johandenver
    Användare
    • juni 2006
    • 43

    Anpassar sig efter storlek på akvarium?

    Hej!

    Detta är kanske en fråga som har varit debatterad tidigare men jag skulle vilja ha lite
    synpunkter från folk.

    Jag har nämligen en jobbarkompis (han har malawiciklider, 12st i ett 180L) som hävdar att fiskar anpassar sig storlek till storleken på akvariet.
    För min del känns det som om att de mycket väl kan växa sämre och därmed inte nå sin
    fulla storlek pga de inte mår bra men att de då tynar bort för att de mår dåligt.
    Inte att de överlever och mår fint med en mindre storlek.
    Om man till exempel skulle ha 6-7 st morii, som jag har läst blir runt 20cm, i ett 50L-kar,
    inte blir den typ 5cm bara därför att akvariet är litet?

    Finns det några fakta kring det här?
    hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har skrivit en text om det i "fragor & svar" som man inte kommer at just nu. Kort svar ar ja, manga ciklider kan bli konsmogna vid ung alder sk "stunting". Ett svenskt exempel ar abborar med tusenbroder. I akvarium hanger detta ofta ihop med missbildningar. Eftersom att usel skotsel inte ska uppmutras sa ger jag i princip radet till folk som tycker detta ar ett smart satt att halla fisk: salj fiskarna och skaffa kaktusar!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har skrivit en text om det i "fragor & svar" som man inte kommer at just nu. Kort svar ar ja, manga ciklider kan bli konsmogna vid ung alder sk "stunting". Ett svenskt exempel ar abborar med tusenbroder. I akvarium hanger detta ofta ihop med missbildningar. Eftersom att usel skotsel inte ska uppmutras sa ger jag i princip radet till folk som tycker detta ar ett smart satt att halla fisk: salj fiskarna och skaffa kaktusar!
      Jag tycker mig se att fiskarna blir könsmogna snabbare (ev växer snabbare) om de inte går i sällskap med sina föräldrar. Har detta enbart med födotillgången att göra tro?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Rhodebaert
        Jag tycker mig se att fiskarna blir könsmogna snabbare (ev växer snabbare) om de inte går i sällskap med sina föräldrar. Har detta enbart med födotillgången att göra tro?
        Det har med hormoner att gora men detta beror nog delvis pa art. Hos vissa fiskar spelar det sociala sammanhanget definitivt roll. Jag skulle gissa att genom dominanshierarkin sa trycks konshormoner ner pa dominerade fiskar. Da satsar de pa att vaxa istallet for att forplanta sig. I akvarium vaxer dominerade fiskar daligt av en massa andra orsaker (stress, mindre mat etc).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Min erfarenhet var från två kullar som kom med fyra månaders mellanrum där den andra kullen ändå började färga om tidigare
          Så kan det vara antar jag.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ja nog undrar man ibland när man ser silverhajar på 20cm som gått i ett 54 liters. och scalarer som är fullvuxna där fenorna vuxit bakåt men lik förbaskat 15cm höga i ett 60 liters.

            men man får väl anta att ingen regel...........

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag skrev om ciklider. Jag tror inte att alla fiskar kan inte bli "stunted" och bli konsmogna "for tidigt". Detta galler kanske framst abborrfiskar. Det gar ju tanka sig att det finns ett "window" (dvs en period) i deras utveckling dar de kan bli konsmogna tidigt och om inte detta sker sa "forsoker" de vaxa till normal storlek. Hos scalerer sa kanske det kravs ett 10L akvarium och begransat med mat for att de ska bli sma, men hos sebraciklid sa verkar det ske valdigt enkelt. Jag har kanslan av att det ar fodotillgang som ar det viktiga hos akvarieciklider. Far de lite mat sa blir det forkrympta.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Jodå jag har också sett förkrymta sebror m.m som könsmogna och små. Det som jag igentligen protesterade i mot är denna hypotes." Att fisk anpassar storlek efter akvarium"! Då det bevisligen inte alltid är så utan massor med undantag finns. En klart intressant fråga iaf.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lennart 2
                  Jodå jag har också sett förkrymta sebror m.m som könsmogna och små. Det som jag igentligen protesterade i mot är denna hypotes." Att fisk anpassar storlek efter akvarium"! Då det bevisligen inte alltid är så utan massor med undantag finns. En klart intressant fråga iaf.
                  Om du laser mitt forsta inlagg sa ser du nog att vi ar rorande overens. Jag skriver att manga ciklider (dvs inte alla) kan bli konsmogna vid ung alder men att de som tycker detta ar ett smart satt att halla fisk ska pyssla med kaktusar istallet.

                  De som sager att "fisk anpassar storlek efter akvarium" ar sallan intresserade av fenomenet utan vill ha en ursakt for att misskota sina fiskar. Som sagt: kop kaktus ar mitt rad till de som inte vill ge firrarna en vettig akvariestorlek.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Frågan man kan ställa sig är om man själv tror sig bli mindre till växten för att man lever i en telefonkiosk..

                    Visst, man kan dö av vantrivsel oxå!

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Expert-zoo fick in ca 25 cm lång praktbotia och en som var ca 15-20cm som hade bott i ett 60 liters..

                      De hade iofs bott hos en gammal tant som hade gått i pension, så hon gjorde väl vattenbyte en gång om dagen och mata på ganska mycket.. Men ändå!
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • Chicke
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 497

                        #12
                        Fiskar är ju anpassade att leva i sjöar/havet. Så det är väl ganska självklart att dom inte har nån funktion att anpassa sig i ett akvarium? Fiskarna "uppfanns" ju långt före glaset.

                        Kommentar

                        • johandenver
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 43

                          #13
                          Ja, intressant är det.

                          Jag trodde nog inte riktigt att fiskar kunde anpassa sig alls men det verkar ju som om det,
                          i viss utsträckning och med en hel del undantag, inträffar här och där.

                          Hoppas nu inte att någon tror att jag tänker ha en massa bjässe-fiskar i ett litet kar
                          Jag ville bara ha lite underlag för argumentation med min kollega.
                          Tack för alla synpunkter, det blir intressant att följa vidare diskusion.
                          hm....det skulle vara kul med ett akvarium till....bara ett...snälla

                          Kommentar

                          • Chicke
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 497

                            #14
                            Som sagt, dom anpassar sig inte, det är bara deras tillväxt som hämmas pga att dom lever i fel förhållanden...

                            Kommentar

                            • Jarnis
                              Användare
                              • november 2005
                              • 415

                              #15
                              Ursprungligen postat av Torsten
                              Frågan man kan ställa sig är om man själv tror sig bli mindre till växten för att man lever i en telefonkiosk..
                              Tjaa, man bör väl iaf inte utveckla någon större muskelmassa om man levde i en telefonkiosk, alltså hade man blivit mindre till växten...eller?
                              Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...