Skall man ha grottor till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    #16
    Jo visst, och det är ju alltid skönt att få sista ordet innan man talar om för andra att man ska byta ämne...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Jamen nu var det faktiskt du som tog upp lagen och har man första ordet så brukar man inte få sista så brukar det ju vara i debatter
      - men du är välkommen att bemöta mit inlägg - jag lovar att inte svara mer i denna fråga

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Förövrigt så framförde jag samma kritik mot lagstiftningen som jag skriver ovan både i ett föredrag på ett fisksymposium hos djurskyddsmyndigheten, samt på en kurs för djurskyddsinspektörer (även om jag kanske inte använde just orden "meningslöst byråkratiskt ordbajsare" då ) och ingen sa emot mig i debatten efteråt.
        Det är inte alla som har kraften att säga emot dig Kjell. Det är oerhört energikrävande debatter! Inte alltid jag orkar ens ju...

        För övrigt spelar det ingen roll om det står "skall" eller "bör" eftersom ordet "motsvarar" betyder "är jämförbart med" och inte "skall vara exakt lika med"
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Det är inte alla som har kraften att säga emot dig Kjell. Det är oerhört energikrävande debatter! Inte alltid jag orkar ens ju...

          För övrigt spelar det ingen roll om det står "skall" eller "bör" eftersom ordet "motsvarar" betyder "är jämförbart med" och inte "skall vara exakt lika med"
          jag tycker faktiskt att det har varit för lite drag i trådarna den senaste månaden, äntligen har det kommit en tråd som verkar ha lite potential att bli intressant, så visst känner man sig lite sugen att blanda sig i, ja vi får se var tråden går hän mvh janne

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Zaphi
            För övrigt spelar det ingen roll om det står "skall" eller "bör" eftersom ordet "motsvarar" betyder "är jämförbart med" och inte "skall vara exakt lika med"
            Har svarat på detta i ett pm till dig så att inte jag stjäl tråden mer och så fick du ju på så sätt åtminstone sista ordet här - glad va

            Starta istället gärna en ny tråd om lagstiftningen - jag tycker det är intressanta frågor.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Err ok... Jag har inte lagt mig i så mycket utan förklarar endast vad ord betyder och att det finns utrymme för fri tolkning... Jag behöver inga sista ord i denna debatt...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                För övrigt är det väl ganska intressant att diskutera vad staten tycker om inredning i akvarier i en tråd som handlar om just vilken inredning som passar fiskarna bäst. Det är väl inte att själta tråden? Lagen är ju skriven för att fiskarna skall trivas, det är iallafall syftet skulle jag tro och det är även syftet som trådskaparen har antar jag...

                Att stjäla tråden vore om jag helt plötsligt börjar prata om att det skall bli kul o se Ronaldinho, Kaka, Robinho och Gonzalez spela fotboll på Ullevi på Lördag. Det är trådstöld det
                Senast redigerad av Zaphi; 22 mars 2007, 22:41.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Daniel Ju
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 32

                  #23
                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Hur tänker Ni när det gäller att bygga upp grottor i era Malawiakvarium?
                  Standardsvaret verkar vara att bygga upp så mycket grottor man kan, detta för att honor och icke-dominanta hannar skall kunna fly undan.

                  Jag har också hört sägas att ett alternativ är att ha väldigt få, om ens några grottor. Logiken bakom detta skulle vara att hannarna då får svårt att ta ut riktpunkter för var det egna reviret har sina gränser.

                  I ett sådant akvarium sprids agressionerna ut mellan individerna och hannarna har inga direkta revir att försvara. Detta skulle medföra låga aggressionsnivåer.

                  Stämmer denna teori eller är den falsk?

                  Popetoteror
                  Det beror väl lite på vilken sort. C. moori har jag inte sett intresserade av grottor medan de mbunas jag känner till störtar in i grottor när de blir skrämda. Grottor är även bra för de dominanta hannarna att gömma sig i eftersom de är de som lyser mest, och de vet om det. De trycker ofta längre och före andra. Jag tycker mig se att detta är ett naturligt beteende hos många malawiciklider. Att inte ha grottor en bra strategi för troffar eftersom då inte kan staka ut revir och aggressionen minska i och med det. Det kanske är samma för Malawi, men jag har aldrig hört, sett eller läst det.

                  Kommentar

                  • popetoteror
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 111

                    #24
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Även i ett akvarium med få grottor eller stenar kommer de ju bilda revir lika lätt och försvara dem lika hårt som om de hade massor av grottor att välja mellan men visst sprids agressionerna på ett jämnare och mer kontrollerbart sätt i ett akvarium med få grottor.
                    Avseende Tropheus verkar den allmänna meningen vara att hålla dessa i stora grupper, detta för att agressionerna skall spridas i en större grupp, samt att utsatta individer inte kan jagas obarmhärtigt eftersom dominanta hannar har många andra individer att s a s hålla koll på .
                    Skulle detta även kunna appliceras på Mbuna, att de i ett akvarium hålls i ett fåtal arter (i motsats till "fisksoppa") men i större grupper och att agressionerna då sprids?
                    Totalmängden fisk skall naturligtvis hålla sig inom rimliga proportioner ändå.

                    Kan dessa två resonemang kombineras? Att hålla större grupper inom en art, ex 4 + 10, samt att ha få grottor i akvariet.
                    Enligt vad jag förstår skulle båda dessa strategierna verka för att fördela och minska aggressioner och att då kombinera dessa kanske då blir utmärkt?

                    Popetoteror

                    Kommentar

                    Arbetssätt...