Återupptaget intresse med frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #16
    Min åsikt är att rovmalawi har känsligare magar än troffar. Grönsaker i större dos än de hade fått i sig genom bytesfiskens maginnehåll till fiskätande fisk kan ju omöjligt vara bra.
    Tony Englund

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Tony
      Min åsikt är att rovmalawi har känsligare magar än troffar. Grönsaker i större dos än de hade fått i sig genom bytesfiskens maginnehåll till fiskätande fisk kan ju omöjligt vara bra.
      jo jag vet tony att du har den erfarenheten, men jag har kört venustus i många år utan problem, och dom har fått samma räkmix.
      jag har faktiskt också livingstoni just nu, och dom klarar också min räkmix utan problem.mvh janne

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • april 2005
        • 453

        #18
        Känns ändå som en kompromiss att ge do samma foder, ungefär som att ge samma foder till lejon och sebror, men de flesta fiskar verkar ju tåla detta bra ändå.

        Malawijanne, har du kvar mina vf mpimbwe? Jag ångrar att jag sålde dom, saknar dom mycket, säg till om du ska göra dig av med dom.
        Frontosamarkus

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #19
          Ursprungligen postat av Lasse Lundin
          Äntligen någon som är lika svag för denna ras som jag. Har äntligen skaffat mig ett tillräckligt stort akvarium, man vill ju alltid byta upp sig? Har nyligen dragit igång ett 930 liters där jag har en grupp om 8 Frontosor (2+6 om man går efter storleken och utgår från att de kommer ur samma kull).
          Däremot får jag väl direkt erkänna att jag är en biotopblandare och har resten av akvariet befolkat av HP-malavi och någon aulonocara. Går jättebra bara man klarar av sjö-blandningen och frossorna inte vuxit sig jättestora.
          Vad är måtten på ditt akvarie?

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #20
            Jahapp, det var väldigt dyrt att gå in på denna sidan. Sitter nu och kollar på vad akvarium kostar och köper ett inom kort. Måste bara ordna lite mindre möbler i min "stora" lägenhet så att ett kar får plats.

            Blir antingen ett 450 liters begagnat men om inte det funkar så tar jag och fixar 540 om jag hittar något. Hur som helst tänkte jag att ni kunde få tycka till lite på fiskvalet.

            Cyphotilapia Gibberosa: Vet att akvariet är lite i minsta laget men hade tänkt köpa unga djur som förhoppningsvis inte hinner bli "monster" innan jag är klar i skolan och kan flytta och skaffa ett större. Tänkte mig 7-10 st. Lite beroende på hur lätt det är att se könsskillnad på den storleken jag hittar.

            Paracyprichromis nigripinnis "Blue Neon": Denna kan kanske vara lite för liten men läste i någon artikel här att avlad Cyphotilapia tappat sin jaktinstinkt och inte kommer se dessa små skönheter som mat. Dessutom ännu här hoppas jag att jag hinner skaffa ett större kar till Gibberosa innan de blir så stora så de ser dessa som mat över huvud taget. Lite av en chansning. 15-20 st iaf, lite beroende av pris, man är ju student

            Synodontis petricola: Kollade på Synodontis multipunctatus men den är mycket större och enligt Zoopet vill den ha ett större akvarie än det jag har. Vet inte om denna fisk är lätt att få tag i men jag hoppas den hör till vanligheterna i affärerna. 3-4 stycken blir nog lagom.

            (Altolamprologus Calvus): Detta är om den får plats. Tänkte 1+1 isåfall bara. Men får se ifall det ser överbefolkat ut med det andra först.

            Kom gärna med åsikter. Tillåt mig att kanske se med andra ögon osv.

            Vad ska man mata med här? Räkmix med lite torsk i?

            Igentligen vill jag ha krabbor i också. Men har testat detta förut och aldrig fått dem att leva mer än några veckor. Nån som har nått tips om hur man får krabbor att överleva?

            Kommentar

            Arbetssätt...