Återupptaget intresse med frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Återupptaget intresse med frågor.

    Hej Forumet!

    Jag satt och kollade runt lite på internet och fick tag på en bild på den gamla legenden Frontosa. Sån har jag alltid velat ha i ett fint litet akvarie på 720 liter eller större.
    Nu har jag ju ett väldigt stort problem att jag läser på univeristet och bor på 18 kvm. Det är ju inte direkt så man får plats med ett akvarie som tar upp 2 av dessa mycket dyrbara metrar jag hyr.
    Intresset har alltid legat och pyrt och tidigare i mitt liv har jag haft stora malawikar och även sydamerikanska ciklider. Så går det när man låter flickvänner bestämma som inte kan fisk. De vill bara ha färg och jag gick med på det. Skulle skaffat tanganyika redan då men nu blev det inte så.
    Nästa gång däremot när det är dags, om ungefär 1.5 år när jag tar examen, då kommer jag skaffa en lägenhet där ett förbannat stort akvarie får plats. I detta akvarie kommer 6-10 Frontosor simma och visa upp sig. Har alltid gillat denna ciklid men aldrig ägt den. Det är en manlig ciklid med sin tjocka panna och sin enorma storlek. Det är en ciklid som väger tungt i handen. Lite som "Trippel Classic BBQ" på Burger King.
    Har suttit ikväll och kollat lite på mina gamla böcker, Back To Nature - Tanganyika. En enkel bok, men den innehåller lite ytlig information om de vanligaste fiskarna i sjön och kan ge läsaren en uppfattning om vad som kan vara trevligt och snyggt i ett akvarie.
    Även om det är långt kvar tills detta akvarie står på plats så vill jag ändå ställa lite frågor just för att jag är nyfiken redan nu.
    Verkar som det vnaligaste är att sätta Frontosa tillsammans med Alto. Calvus eller Compressiceps. Eventuellt N. Sexfaciatus. Jag gillar verkligen Altolamprologus om det är en fin färg på den. För den ser verkligen ut som ett rovdjur. Så troligen kommer jag sätta in ett litet antal sådana i akvariet. Kanske bara 1+1 men tror de ska finnas där iaf.
    Men vad mer kan man ha. Jag kommer slänga fram en massa namn här som jag är intresserad av och ni får säga om de passar ihop eller inte. Sedan kan ni också plocka ihop en trevlig blandning från min lista som ni hade gillat. Så här kommer listan:

    Julidochromis (någon av dem, gillar allihopa)
    Ledpidolamprologus Kendalli (Rovdjur, det är roligt)
    N. Buecheri (En liten grupp som utfyllnad kanske?)
    N. Leleupi (Handlar mest om färgen här)
    Tropheus Moori (Hellre vanlig än Sp. Black)
    Tropheus Duboisi (En gammal favorit)

    Ja det var väll de jag kan uppskatta mest. Säg vad ni tycker om dessa och kom gärna med andra förslag vad som kan passa med Frontosa.

    Sen har jag lite frågor om Frontosa. Man ska ju helst ha 1 hane och en hög med honor. Men om man nu inte är ute efter att odla dem utan bara vill ha ett fint akvarie. Går det då att ha fler hanar eller kommer de slå ihjäl varandra eller må dåligt?

    En annan fråga är hur tidigt kan man se könsskillnaden på dem? Jag vill ju gärna köpa dem tidigt så man kan se dem växa upp.

    Sen en annan fråga. Vad kostar den största BTN bakgrunden? Till Tanganyika då. På ett ungefär, olika affärer har säkert lite olika pris. Men ungefär.

    Nu hoppas jag att detta forumet är aktivt och att jag får massa svar. Ser verkligen fram emot det.

    mvh Johan
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    Jag kan iaf svara på vad den största bakgrunden kostar; BTN Tanganyika. 200x60 cm kostar ca 4200kr. Annars är ju moduler ett tips om du ska ha större kar. Resten får någon annan svara på, kan inte mycket om Tanganyika!
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Det går ha stora akvarier på studentrum, jag hade 9 akvarier på totalt 2200 liter ett tag. Men nu har jag bara ett 540 med haplisar kvar på rummet.
      Abropå sällskap till frontosa, hört talas om folk som haft Lobochilotes labiatus som sällskap till frontoser. Där har du fisk som blir lika stora som frontoser.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Jo det går säkert om planlösningen är rätt. Men jag prioriterar säng framför ett 720 kar i hörnet Dessutom har jag sol in hela dagen och jag ska flytta om 1.5 år så orkar inte sätta upp ett akvarie för att sedan flytta det. Har testat att flytta akvarie en gång i mitt liv. Jag vägrar göra om det

        Tack för svaret Cicci. Var inte så illa som jag kom ihåg det.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Såg inte hur stort kar du tänker ha. Det har ju en viss betydelse. Jag tycker iaf att du bara ska satsa på 3 max 4 olika arter men det är ju självklart som du själv vill.
          Lepidiolamprlogusen skulle jag kört på tillsammans med Frontosan och någon anna buffel typ Gnathochromis eller C.Horei (kan inte förnamnet).
          Men nu pratar vi kar på runt 1000 liter.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Det enda jag vet nu är att jag minst kommer ha 720 liter. Men kan också komma över 1000. Är ju nån magisk gräns. Men minst 720 som sagt. Hade 540 förra gången så man måste ju iaf byta upp sig.

            Vill inte heller ha alla sorterna jag nämde utan var bara sorter jag kunde tänka mig.

            Efter en snabb Google så heter den Ctenochromis horei. Dock inte en färgssprakande sensation så är nog inget för mig

            Kommentar

            • Lasse Lundin
              Användare
              • februari 2007
              • 19

              #7
              Frontosor

              Äntligen någon som är lika svag för denna ras som jag. Har äntligen skaffat mig ett tillräckligt stort akvarium, man vill ju alltid byta upp sig? Har nyligen dragit igång ett 930 liters där jag har en grupp om 8 Frontosor (2+6 om man går efter storleken och utgår från att de kommer ur samma kull).
              Däremot får jag väl direkt erkänna att jag är en biotopblandare och har resten av akvariet befolkat av HP-malavi och någon aulonocara. Går jättebra bara man klarar av sjö-blandningen och frossorna inte vuxit sig jättestora.
              http://www.koidamm.se

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                Snyggt Lasse.

                Biotopblandare, det tycker jag man ska vara. Folk är alldeles för styrda av vad folk på detta forum tycker och tänker och här inne är det ju biotoper eller habitat som gäller...

                Att fisken trivs är det viktigaste för mig inte att den kommer från samma sandstrand eller sjö.
                //Robert

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Personligen har jag inget emot blandare. Bara att jag själv inte skulle göra det. Men andra får gärna göra det så länge fisken mår bra. Folk blandar ju sällskapsfisk högt och lågt så varför inte blanda lite från olika ciklider också

                  Tropheus och Frontosa? Är det en absolut No No? Eller går det i ett tillräckligt stort akvarium?

                  Kommentar

                  • Rasmus Pedersen
                    Användare
                    • september 2006
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av johho
                    Tropheus och Frontosa? Är det en absolut No No? Eller går det i ett tillräckligt stort akvarium?
                    När frontosorna väl är stora så slutar nog troffarna som en dyr måltid till dem.
                    MVH

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Men det är värt att chansa altså Äter verkligen frontosa 14cm fiskar? Jäklar isåfall, vilka matvrak.

                      Kommentar

                      • RobbanG
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 563

                        #12
                        Maten är ett annat problem, utpräglade algätare mot fiskätare... har aldrig haft kombinationen själv och skulle nog fundera en extra gång innan jag slog till.
                        //Robert

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • april 2005
                          • 453

                          #13
                          Min erfarenhet är att det går att ha Frontosa ihop med mindre fisk om de får växa upp tilldammans. Då ser de inte på dom som mat. Släppa i ny fisk är dock kört.

                          Tropheus är ju växtätare och frontosa rovfisk. leder förr eller senare till buken på troffarna.

                          Själv har jag delfinciklider och Altolamprologus coppressipseps, lelleupi. Inga växtätare alltså.

                          Finns en hel del varianter att få tag på. Alla har sin tjusning, själv har jag Zaire blue kitumba.
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Barracudan
                            Min erfarenhet är att det går att ha Frontosa ihop med mindre fisk om de får växa upp tilldammans. Då ser de inte på dom som mat. Släppa i ny fisk är dock kört.

                            Tropheus är ju växtätare och frontosa rovfisk. leder förr eller senare till buken på troffarna.

                            Själv har jag delfinciklider och Altolamprologus coppressipseps, lelleupi. Inga växtätare alltså.

                            Finns en hel del varianter att få tag på. Alla har sin tjusning, själv har jag Zaire blue kitumba.
                            ja det med maten är inget problem, jag matar alla mina fiskar med räkmix, 10 kilo räkor 5kilo ärtor lite astaxantin plus lite gelatin.
                            så det här att det med att troffar ska mer grönt, eller rovmalawi ska ha mer protein det ger jag inte ett dyft för.
                            som sagt var, jag har matat mina fiskar med samma räkmix i 15 år i rätt så stor skala utan större problem,jag kan ju bara nämna några arter som jag har för tillfälligt jag har diskus, sandlekare, troffar, mbunas, auloncara,haplisar, lehtrinops, frontosar, jullar, lamproguliner,viktoria,ancistrus och alla matar jag med samma räkmix.mvh janne

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Vet ju om problemet med matgriniga troffar. Men känns kanske inte som att rovfiskarna har lika känsliga magar så de kanske kan äta mer grönt foder. Sedan kanske det går att tillsätta lite ungdjur av nån lättodlad sort som prinsessan av burundi t.ex. om de nu äter levande så. Kanske de inte gör helt självklart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...