Har börjat med räkmix igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • januari 2006
    • 145

    #16
    mina fiskar får räkmix första hand ibland pellets min rovmalawisar får 100% räkmix ingen grönt i dom får väll ibland levande fisk också

    Kommentar

    • Anders O
      Användare
      • mars 2007
      • 49

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Hur "torkar" du den? För att den ska bibehålla viktiga näringsämnen så krävs väl en speciell torkningsmetod? Annars kan det bli enbart bukfylla...
      luft torkar det vid 60-70 grader har även provat att torka det på en glasskiva uppe på lysrampen men det första sättet är bäst tycker jag
      Anders ohlsson
      klippan

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Varvar numera med flingor o räkmix funkar klockrent!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Anders O
          Användare
          • mars 2007
          • 49

          #19
          Ursprungligen postat av eraserx
          Varvar numera med flingor o räkmix funkar klockrent!
          hoppas att det funka jag ska prova det också är det spirulina flingfoder eller vilket kör du?
          tittade på dina bilder såg riktigt bra ut håller själv på att ställa iordning i källaren för att få plats med fler kar skickar lite bilder senare
          Anders ohlsson
          klippan

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Ursprungligen postat av eraserx
            Varvar numera med flingor o räkmix funkar klockrent!
            Jo det brukar göra det tills det går o pepparn =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #21
              Sant går det åt pepparn så går det åt pepparn. Ska i alla fall köra ett tag å se vad som händer. Har ju förstått att alla har ju olika sätt att leva i sin akvaristik. Frågar man en sak får man 10 svar om inte mer.

              Så hur ska man förhålla sig då? Helt enkelt prova själv...

              Så om jag omdefinierar peppar till funkar... så funkar det
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av Andersrosie
                luft torkar det vid 60-70 grader har även provat att torka det på en glasskiva uppe på lysrampen men det första sättet är bäst tycker jag
                Det här ska jag faktiskt prova nästa gång. Har du kört såhär länge? Vet du om ingredienserna tappar i näring? Vad jag förstått efter vad jag läst på nätet så är 60 grader att föredra...dels för att det går snabbare än 50 grader och att det minskar risken för bakterieangrepp...samt att ibland så har en del fått brännskador på mat när de värmt i 70 grader.

                Jag har i och för sig fryst räkmix som jag kan testköra med i helgen...hmm...

                Kommentar

                • Anders O
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 49

                  #23
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Det här ska jag faktiskt prova nästa gång. Har du kört såhär länge? Vet du om ingredienserna tappar i näring? Vad jag förstått efter vad jag läst på nätet så är 60 grader att föredra...dels för att det går snabbare än 50 grader och att det minskar risken för bakterieangrepp...samt att ibland så har en del fått brännskador på mat när de värmt i 70 grader.

                  Jag har i och för sig fryst räkmix som jag kan testköra med i helgen...hmm...
                  tror inte att det tappar för jag har torkat hela tiden sen jag började med mix och det är en j***a skillnad på mix mot pellets eller flingor fiskarna växte till sig och började leka inom ett par veckor efter att jag börjat med mix
                  Anders ohlsson
                  klippan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...