Har börjat med räkmix igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Har börjat med räkmix igen!

    Har hållt upp ca 8 mån. nu med räkmix. Fick konstiga bukproblem regelbundet när jag sist körde med räkmix. Tror inte det enbart va mixen som ställde till det, va i början av min ciklidkarriär. Så det blev mkt byte av fisk i mitt kar. Tror mer på att det va stressen som gjorde mina fiskar regelbundet sjuka.

    Däremot har jag ett återkommande problem nu sen jag börjat med räkmix igen. Å det är lite frätaktiga märken lite sporadiskt på vissa av mina alster. Ser lite diffust ut, o så va det sist oxå när jag körde på med min mix. Inget av dom dör, men det är ändå oroväckande.

    Finns det någon som fått skumma utslag på sina fiskar vid matning med räkmix o har en aning om vilken ingrediens det skulle kunna vara?

    Måste bara säga att räkmix dominerar! Frånsett från problemen som jag upplevt! Vilket ös det blir på cikliderna plus att med astaxanthin som man själv får dosera så blir det rejäl skillnad på färgerna! Bara på en vecka har mina fiskar fått helt oslagbara färger!!!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Om "frätmärkena" är på huvudet har du nog Hole-In-The-Head sjukan. Den verkar bero på c-vitaminbrist, dvs kan vara läge att sprinkla lite askorbinsyra över mixen.

    Annars, om du är orolig över kvaliteten på fodret, använd det inte, eller växla med annat foder. Det är alltid bra med variation, så minskar man risken för bristsjukdomar.

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Hm ok, brist på askorbinsyra har jag svårt å tro, det har jag alltid i min mix. 1 1/2 msk till 1kg.

      Klurigt det här för det kommer relativt fort när jag väl börjat med mixen. Brukar ta lite mer än en vecka så ser jag spår av dessa märken. Ser ut som små rasp märken. Men dom kommer inte på huvudet. Utan brukar komma på sidan av kroppen, mest blir fenor angripna.

      Kanske ska prova å mata med räkmix bara varannan dag i veckan. Se hur det resulterar. För jag vill gärna tillföra min mix då jag verkligen ser stor skillnad på färg hos alla!
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Är det inte de klassiska spirulina fläckarna du råkat ut för? Om fiskarna fått bättre färg på en vecka så känns det som att spirulina mängden kan ligga i överkant och dom får då pigmentsfläckar. Gick själv från torrfoder till räkmix pga. det problemet för bara några veckor sedan. Mina fick svarta prickar och även mörka bukfenor...
        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har aldrig varit med om "frätmärken" av räkmix. Däremot har jag varit med om det, främst på Aulonocaras, när jag använt mig av salt.

          Spirulina fläckar ter sig inte som frätmärken utan mer som svarta pigmentfläckar eller utdragna svarta ränder. Här tvistas det en del i om det är en bakterie eller om det är en missfärgning. Det finns nämligen uppgifter på att det kan vara en bakterie som lägger sig precis innanför fiskens "hud". Jag hade detta fenomen på min Protomelas virgatus på ena sidan...och den gick aldrig riktigt bort.

          En annan sak som jag mer och mer blir övertygad om och det är hur vi serverar mixen till fiskarna. Jag börjar så smått tro på den här tesen om att det kan vara den frysta räkmixen som ställer till det för fiskarnas magar/tarmar. Jag kommer i framtiden enbart mata med upptinad räkmix. Om man ser på fiskarna så vette tusan om de inte lider en smula av att ha en fryst bit i munnen när de roffat åt sig av mixen. Vet inte vad denna snabba nedkylning av kroppen ger för effekter, men jag tror mer på att det är negativt än att det inte har någon betydelse alls.
          Senast redigerad av StefanL; 02 mars 2007, 12:27.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Man kan ju alltid slanga i peletts i mixen om man ar radd for bristsjukdomar.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              #7
              Mkt sunt förnuft är det ju! För kallt vid vattenbyte är ju inte heller bra! Så det låter vettigt ditt resonemang där Stefan. Jag själv kör alltid med upptinad mix. O angående mina fläckar så är det inte spirulina fläckar. För dom vet jag hur dom ser ut när dom gestaltar sig.

              Så jag är tillbaka på ruta 1 igen. Jag kanske överdoserar något i min mix. Misstänker ev. lunelaxen som jag använder. Tror jag hade i 2 portioner till 1kg mix. Inte omöjligt i alla fall. Ska dra ner på mängden i nästa mix o se om det blir någon skillnad.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Lunelax är väl bara fibrer? Kan väl knappast överdoseras... Om det är nåt du har för mycket av, och inte nåt du har för lite av, så skall du nog fundera mer på saker typ fettlösliga vitaminer.

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Kan va sant! Däremot har jag ju i 90 droppar multivitamin till för smådjur? Kanske är den dosen lr ingrediensen som är boven? Köpte den på lokala zoobutiken. Märke har jag ingen aning om...
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av eraserx
                    Har hållt upp ca 8 mån. nu med räkmix. Fick konstiga bukproblem regelbundet när jag sist körde med räkmix. Tror inte det enbart va mixen som ställde till det, va i början av min ciklidkarriär. Så det blev mkt byte av fisk i mitt kar. Tror mer på att det va stressen som gjorde mina fiskar regelbundet sjuka.

                    Däremot har jag ett återkommande problem nu sen jag börjat med räkmix igen. Å det är lite frätaktiga märken lite sporadiskt på vissa av mina alster. Ser lite diffust ut, o så va det sist oxå när jag körde på med min mix. Inget av dom dör, men det är ändå oroväckande.

                    Finns det någon som fått skumma utslag på sina fiskar vid matning med räkmix o har en aning om vilken ingrediens det skulle kunna vara?

                    Måste bara säga att räkmix dominerar! Frånsett från problemen som jag upplevt! Vilket ös det blir på cikliderna plus att med astaxanthin som man själv får dosera så blir det rejäl skillnad på färgerna! Bara på en vecka har mina fiskar fått helt oslagbara färger!!!
                    Några funderingar.........
                    Varför började ni med räkmix igen om ni tror att detta var en del av de problem som ni hade tidigare?
                    Hur länge har ni nu matat med räkmix igen, en vecka?
                    Vad matade ni med för foder under dessa 8 månader som gjorde att er fisk blev både slöare och hade sämre färger?
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Mkt slöare igentligen vart dom inte, jag matade med ett flingfoder som funkade väldigt bra. Men jag tycker ändå räkmix ger det där lilla extra.

                      Har kört tropicals mbuna flingor bl.a. Tycker att räkmix känns matigare än flingor. Lite jobbigare å mata upp buken ordentligt med flingor. Då får man nästan slänga i lite varje gång man går förbi karet. Vill få riktigt "bukfylla" på mina firrar! Tycker det känns som dom mår bra utav det. Så länge dom inte blir sjuka d.v.s.

                      Är det någon fara igentligen o köra varierad kost till sina malawi? Är chansen större att man åker på någon skit än om man bara håller sig till ett foder?
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av eraserx
                        Mkt slöare igentligen vart dom inte, jag matade med ett flingfoder som funkade väldigt bra. Men jag tycker ändå räkmix ger det där lilla extra.

                        Har kört tropicals mbuna flingor bl.a. Tycker att räkmix känns matigare än flingor. Lite jobbigare å mata upp buken ordentligt med flingor. Då får man nästan slänga i lite varje gång man går förbi karet. Vill få riktigt "bukfylla" på mina firrar! Tycker det känns som dom mår bra utav det. Så länge dom inte blir sjuka d.v.s.

                        Är det någon fara igentligen o köra varierad kost till sina malawi? Är chansen större att man åker på någon skit än om man bara håller sig till ett foder?
                        Hej igen Daniel,
                        OK om ni tycker att räkmixen fungerar bättre än ex. flingor så skall ni fortsätta med det. Dock så skall ni vara medveten om att när ni matar fiskarna så att dom får en annan kroppsform med olika foder "bukfylla" så måste det bero på mängden av foder ni använder. Och det är klart att detta även påverkar vattenvärden etc. för allt måste ju komma ut som avföring.
                        Jag har hållt på många år med Malawi och dom gånger som fisk har dött beror ofta på att jag har inte haft riktigt koll på mängden mat som läggs i. Vi alla vet att malawiciklider kan äta för mycket och bli sjuka eller i värsta fall dö av det. Dom dör väldigt sällan av för lite mat.
                        Varierande kost är nog ingen nackdel så länge fisken är van med dom olika fodersorter. Jag själv använder Aquatic Nature Excel + Basic 50/50 och det är precis som räkmix måste vara försiktig och inte övermata.
                        Daniel, jag påstår inte att ni övermatar men blir lite orolig när ni säger att ni gillar riktig "bukfylla".
                        Hur ofta matar ni dom vuxna?
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Jag matar mina vuxan 1 gång per dag. Men med flingor krävs det lite mer än en gång per dag för att alla ska få fin buk.

                          Med räkmix räcker det med 1 gång per dag. O då tar jag inte i mkt räkmix kanske 2*1 cm uppdelat i små små bitar till ca 30 vuxna malawi. Så övermatar gör jag inte direkt. Tycker bara att räkmix känns matigare än flingor. Men jag tar det väldigt lugnt med allt foder. Tack för din omtank!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Anders O
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 49

                            #14
                            räckmix

                            Jah tycker att räkmixen "smutsar" ner så jag torkar den och ger den som torrfoder istället
                            det blir rätt mycket mindre när vätskan försvinner men jag tycker det funkar bra
                            Anders ohlsson
                            klippan

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av Andersrosie
                              Jah tycker att räkmixen "smutsar" ner så jag torkar den och ger den som torrfoder istället
                              det blir rätt mycket mindre när vätskan försvinner men jag tycker det funkar bra
                              Hur "torkar" du den? För att den ska bibehålla viktiga näringsämnen så krävs väl en speciell torkningsmetod? Annars kan det bli enbart bukfylla...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...