Stigande pH! Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    #31
    Ja jag är lika förvånad själv. Hade jag varit osäker på rådan hade jag givetvis gett mig på botten på en gång. Men eftersom råda inte SKA innehålla kalk har jag ju ända från början uteslutit detta.
    Hur som helst så är ju den finaste rådan 0,8-1,2mm betydligt ljusare än den grövre, så nån mer skillnad än bara grovleken är det ju uppenbarligen... Den svarta rådan är ju dessutom ett silikat, å den säljs ju som råda den med. Står svart råda på de säckarna, riktiga "fabrikstryck". Så det är väl kanske nåt skojarföretag som djurmagazinet handlar av som döper annan sand till råda..? Pga färgen tror jag dock ej att det är den svarta som är kalkhaltig här, har ju en mix av de 3 olika jag.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Tradigt med sanden, men bra att du fick koll på vad det var. En del akvariefrågor funkar verkligen så att det bara är att beta av olika orsaker och utesluta dem en efter en - andra frågor är i det närmaste olösliga. Klassiskt test med syraprovet, står om det i många äldre akvarieböcker. Vill man ha reda på om något är kalkhaltigt så droppar man lite syra på materialet, och fräser/bubblar det så är det kalkhaltigt. Lycka till med sandbytet, inte avis där - ett attans jobb.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Klassiskt test med syraprovet, står om det i många äldre akvarieböcker. Vill man ha reda på om något är kalkhaltigt så droppar man lite syra på materialet, och fräser/bubblar det så är det kalkhaltigt.
        Funkar det med alla syror eller bara saltsyra?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Funkar det med alla syror eller bara saltsyra?
          Allt som är tillräckligt surt ger liknande reaktioner, har t ex sett tips om ättika. Är det en väldans svag syra kan man lägga sanden i en genomskinlig burk och så tillsätta mycket syra - kikar man på det från sidan så "bubblar" det om det är kalk i materialet. Är du osäker så testa med något du vet innehåller kalk och se om du får någon reaktion. Var försiktig även med svaga syror, de är inte skoj att få i ögat i allafall. Saltsyra ska man vara _attans_ försiktig med, där ska man verkligen inte hälla på mycket syra på något basiskt - det skvätter rejält. Några få droppar räcker, och börja med några droppar även med svag syra.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Allt som är tillräckligt surt ger liknande reaktioner, har t ex sett tips om ättika. Är det en väldans svag syra kan man lägga sanden i en genomskinlig burk och så tillsätta mycket syra - kikar man på det från sidan så "bubblar" det om det är kalk i materialet. Är du osäker så testa med något du vet innehåller kalk och se om du får någon reaktion. Var försiktig även med svaga syror, de är inte skoj att få i ögat i allafall. Saltsyra ska man vara _attans_ försiktig med, där ska man verkligen inte hälla på mycket syra på något basiskt - det skvätter rejält. Några få droppar räcker, och börja med några droppar även med svag syra.

            Hilsen,

            P
            Och den som är rädd om sina ögon använd skyddsglasögon när ni håller på med syror.Janne

            Kommentar

            • panna
              Användare
              • december 2004
              • 233

              #36
              Och den som är rädd om sina ögon använd skyddsglasögon när ni håller på
              med syror.Janne
              Din logga säger väl allt!
              Ja så roligt det kan bli ibland! mvh. Jouni

              Kommentar

              • Pantani
                Användare
                • oktober 2006
                • 14

                #37
                Vem har sagt att rådasand inte inehåller kalk? På deras produktblad står det att den som mest inehåller 82% kiselsand, vad dom andra 18 % kan bestå av står det inte.

                Och ang. ögonskador så tänk på att det i allmänhet är farligare att få "ögonkontakt" med starka baser som t.ex. natriumhydroxid.

                Edit: Vid nogrannare studier av varuinformationsbladet så framkommer det att kiselsandsmängden är 75-83 % och att sanden har ett pH på 8.
                Senast redigerad av Pantani; 03 november 2007, 18:06.

                Kommentar

                Arbetssätt...