Stigande pH! Varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    Fast snäckor som växer till sig i karet tillför inget kalk, utan har bara det med sig som redan finns där, dvs det är inte de som buffrar pH't...
    Sant, de tillför ingen kalk - men de ackumulerar ju den kalk som finns där. Om det finns kalk i växter så påverkar väl den kalken inte vattnet? När snäckorna sedan äter växtdelar så blir kalken "tillgänglig" igen.

    Artemia innehåller en del kalk i skalet, men det låter osannolikt att det skulle påverka vattnet så mycket att pH studsar upp igen. Du kan ju prova och skippa artemian efter ett vattenbyte och se vad som händer. Börjar mer och mer luta åt Mikes teori om stenarna. Plocka upp dem och gör saltsyratestet på dem, då vet du. Du kan förbereda andra stenar och byta ut de gamla med, testa de nya stenarna först bara.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Micke M
      Användare
      • november 2006
      • 116

      #17
      Jo, jag ska plocka ur stenarna.
      Nu menade jag inte att växterna innehåller kalk, utan att de förbrukar all koldioxid. Lägre koldioxid = högre pH och/eller KH. Är jag ute och cyklar?

      Angående snäckornas skal så är de nästan genomskinliga även när de lever hos mig. Ganska mörka.

      Finns det inget dropptest som jag kan mäta kalkhalten med?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Mindre CO2 och växter ger högre pH, ffa om du har bicarbväxter. Däremot minskar KH. Har inte sett något test för kalkhalten, där får man köra med KH, totalhårdhet och/eller ledningsmätare.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Micke M
          Användare
          • november 2006
          • 116

          #19
          Ledningsmätare, hur funkar det?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Du mäter vattnets ledningsförmåga, och får därigenom en uppfattning av hur mycket salter det finns i vattnet. Om pH är mycket lågt och det inte finns några salter i vattnet kan man även få ett hum om pH genom att mäta ledningsförmågan. Man får däremot ingen uppfattning om vilka salter som finns i vattnet.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Micke M
              Användare
              • november 2006
              • 116

              #21
              Oki, har provat lite med en vanlig multimeter men får inga vettiga resultat alls. Resistansen går upp å ner som en jojo både i kranvatten och akvarievatten. Testar jag direkt i akvariet ger den inte det minsta lilla utslag ens.

              Summa summarun: Jag har inte en jä..a aning om hur man gör

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Det får vara en speciell mätare för att du ska få vettigt resultat - spänningen i akvarievatten är rätt låg... *skratt* Vi pratar microsiemens.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Ledningsförmåga i microSiemens/centimeter = 1/(megaOhm/centimeter). Enheten kallades förr mho eftersom det var "ohm baklänges" (inversen på elektriska motståndet). Ibland ser man också milliSiemens/meter.
                  http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_(unit)

                  Eftersom absolut rent vatten är en isolator, är ledningsförmågan ett mått på salthalten i vattnet. Mer salt = högre ledningsförmåga.

                  TDS, "total dissolved solids", är ett mått där man mäter ledningsförmågan och sen räknar om den till mängd salt per volym vatten.

                  Svenskt kranvatten har som regel ledningsförmåga nånstans mellan 200 - 350 microSiemens/centimeter. Det inre av amazonas ligger ofta kring 50, malawi cirka 300, och tanganyika cirka 600. Havets ledningsförmåga är, om jag minns rätt, 40000 uS/cm.

                  Det går inte att mäta pH genom att bara mäta ledningsförmåga. Vanligt bordssalt, t.ex., ändrar ledningsförmågan men inte pH.
                  pH är över huvud taget svårt att mäta i mycket rent (=mycket låg salthalt) vatten, eftersom vattnet är obuffrat och reaktionskemikalierna påverkar mätningen. Akvaristen torde bara råka på så rent vatten om han har en bra RO-enhet.

                  Kommentar

                  • Micke M
                    Användare
                    • november 2006
                    • 116

                    #24
                    Där ser man, mao är det där med ledningsförmåga inget jag tänker bry mig om i dagsläget.
                    Det blev aldrig av att jag plockade ur stenen som ev kan innehålla lite kalk i helgen, hade inte riktigt tid, ifall rotfan skulle få för sig att flyta.

                    Vid vattenbytet hade jag dock som vanligt i mer ekbarkextrakt. Nu är totalmängden ca 180ml i burken. Och jag tror, knack knack ta i trä, att jag börjar få ett lite stabilare pH på 6,6.

                    Förr har det ju dragit iväg uppåt nästan direkt efter bytet, men nu verkar det nästan hålla sig. Eller det stiger långsammare kanske jag ska säga.
                    Lite intressant det där med sniglarna vi pratade om. Jag plockar dem varje dag nu, och skalen är extremt sköra på dem nu, de spricker för ingenting.
                    Har även låtit bli att mata med artemia den här veckan, samt tillsatte ingen växtgödning vid vattenbytet.

                    MVH Micke
                    Senast redigerad av Micke M; 01 mars 2007, 00:44.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      Det går inte att mäta pH genom att bara mäta ledningsförmåga. Vanligt bordssalt, t.ex., ändrar ledningsförmågan men inte pH.
                      Jupp, det går iaf delvis att mäta pH i mycket surt vatten. Var en artikel om det i DATZ för ett tag sedan. Negativa joner leder ju också ström. Efter att ha tragglat mig igenom den tyska artikeln så insåg jag ändå att det knappast har någon betydelse för oss som akvarister (tysken hade varit i naturen och mätt), just pga sådant som ditt exempel med bordssaltet.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jupp, det går iaf delvis att mäta pH i mycket surt vatten. Var en artikel om det i DATZ för ett tag sedan. Negativa joner leder ju också ström.
                        Ledningsförmåga är ett indirekt mått på alla joner i vattnet; pH är koncentrationen H+ i vattnet. Utan att göra riktigt tveksamma antaganden av typen "dessa två vatten har samma halt joner i vattnet och bara skiljer sig i koncentration av H+" har jag svårt att se hur man skulle kunna mäta pH genom att bara mäta konduktivitet.

                        Sen kan jag gott tänka mig det finns en korrelation mellan låg konduktivitet och lågt pH, och hög konduktivitet och högt pH, pga att bikarbonat är ett salt, men jag skulle också tro att man får ungefär lika bra resultat genom att titta på vattendraget och ta en gissning.

                        Men jag kan ha fel. Om du hittar igen artikeln får du gärna kolla hur de motiverade att det skulle gå att mäta pH genom att endast mäta ledningsförmåga; vore rätt intressant att höra.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Jupp, det skall vara positiva joner - helt sant. Artikeln finns i DATZ nr 1, 2007 och är skriven av Tim Vogel.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Micke M
                            Användare
                            • november 2006
                            • 116

                            #28
                            Lyfter min gamla tråd igen!
                            Jag har låtit burken rulla på under sommaren utan att bry mig så mycket om pH, men nu när jag skaffat discus så började jag klura igen, för pHt vill fortfarnade stanna på drygt 7,5. Oavsett hur mycket syra jag tillsätter.

                            Fick ett tipps av royalzoo-killen i Västerås om hur jag lätt tar reda på om det är kalk i sanden. Häll ekbarkextraktet direkt på torr sand å se vad som händer, blir det små bubblor innehåller det kalk. Sagt å gjort. Å dra åt helvete vilken effekt det blev!!

                            Det småbubblade inte, det kokade och rök!!

                            Så ja, det är nog kalk i bottensanden
                            Och ja, det ÄR RÅDA! Köpt på djurmagasinet i säckar med rådatryck.... inget annat!

                            Så jag hoppas mitt mysterium är löst nu, ska till Orsasjön å hämta ny sand på lördag.

                            Deelay:
                            Visst var det dig jag sprang på på Akvarieleasing idag och diskuterade detta? Kom på efteråt att det nog var du? Då vet du och andra nu vad som förmodligen var problemet... råda är inte alltid råda....

                            Mvh micke

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #29
                              Ursprungligen postat av Micke M
                              Deelay:
                              Visst var det dig jag sprang på på Akvarieleasing idag och diskuterade detta? Kom på efteråt att det nog var du? Då vet du och andra nu vad som förmodligen var problemet... råda är inte alltid råda....

                              Mvh micke
                              Halloj, jo det stämmer =)
                              Att rådasanden hade dom egenskaperna hade jag ingen aning om... om det nu verkligen var rådasand i säcken, skulle vara skoj att testa med sand från en annan säck med råda. Bra att du hittade problemet iaf.
                              Senast redigerad av deelay; 02 november 2007, 01:17.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2695

                                #30
                                Rådasand skall vara ren kiselsand och inte innehålla kalk. Du har nog fått fel sand.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...