Scampi eller räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fritte
    Användare
    • januari 2006
    • 44

    #16
    hmmm... har två stora tankar på jobbet med levande hummer.. provade att skala en som hade dött... blev helt knallröd om fingrarna.... så jag skalade upp ett gäng döingar och fick fram 6 hg rått hummerkött... värt ett försök i en räkmix? tänkte mig lite färsk tonfiskfile i mixen oxå, och nå grönt förstås..... har hört att hummer innehåller en del astaxantin... det är det som ger lite av den röda färgen vid kokningen...

    Kommentar

    • Fritte
      Användare
      • januari 2006
      • 44

      #17
      det blir ju iofs en hummermix då... och ingen räkmix

      Kommentar

      • matereo
        Användare
        • januari 2006
        • 169

        #18
        Ursprungligen postat av Marcus1979
        Jag tänkte slänga ihop en sats räkmix ikväll. Jobbar som kock så nu har jag två bra? alternativ att ha som bas. Har en massa råa scampiskal och en massa räkor som jag kokt fond på. Vilket alternativ är bäst? Meåst man ha köttet med eller är räcker det med skaldelar som mixas fint? Jag har Mbunas...

        Någon som har en åsikt?

        Mvh/Marcus
        Spelar nog ingen roll, men jag vill passa på att avråda från scampi-fritti iaf!

        Kommentar

        • Acca
          Användare
          • januari 2007
          • 60

          #19
          Ursprungligen postat av Fritte
          hmmm... har två stora tankar på jobbet med levande hummer.. provade att skala en som hade dött... blev helt knallröd om fingrarna.... så jag skalade upp ett gäng döingar och fick fram 6 hg rått hummerkött... värt ett försök i en räkmix? tänkte mig lite färsk tonfiskfile i mixen oxå, och nå grönt förstås..... har hört att hummer innehåller en del astaxantin... det är det som ger lite av den röda färgen vid kokningen...
          Saxat från olika sökord på wiki:

          Astaxantin är en av ca 600 sorters karotenoider och förekommer bl.a. i vissa mikroorganismer. Laxen och flamingon bl.a. får sin rosa färg härifrån. Det finns en L- och en D- variant, endast L- finns naturligt. En portion lag innehåller ca 0.5 mg astaxantin. Astaxantin är godkänt som färgämne i livsmedel under beteckningen E161. Förutom att karotenoider färgar så tycks de ha flera medicinska fördelar som skydd av hjärta och lungor. Spanska och amerikanska studier har visat att karotenoider lättare frigörs ur råvaran efter mild värmebehandling.

          Söker du sedan vidare på: http://www.astaxanthin.org/ så hittar du där att även hummerns gula, blå och röda färger kommer från astaxantin.

          Kommentar

          • Fritte
            Användare
            • januari 2006
            • 44

            #20
            man kanske ska ta och trycka ner några ostron i mixen oxå, det ska ju vara potenshöjande

            Kommentar

            Arbetssätt...