Scampi eller räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Scampi eller räkor?

    Jag tänkte slänga ihop en sats räkmix ikväll. Jobbar som kock så nu har jag två bra? alternativ att ha som bas. Har en massa råa scampiskal och en massa räkor som jag kokt fond på. Vilket alternativ är bäst? Meåst man ha köttet med eller är räcker det med skaldelar som mixas fint? Jag har Mbunas...

    Någon som har en åsikt?

    Mvh/Marcus
    Senast redigerad av Marcus1979; 19 februari 2007, 15:45.
    960L Malawi
  • endymion

    #2
    Vet de som enbart kör med räkskal och där fisken har mycket bra tillväxt. Så mitt svar är skal.

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Det foder jag använt har troligen innehållit för mycket spirulina, för mina fiskar har fått svarta prickar och även mörkare fenor. Tänkte använda utav det som spirulina, för/nackdelar med det?
      960L Malawi

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Om du har kokt fond på skalen, finns det något kvar av dom då? (jag är inte kock )

        När jag hade rovmalawi och matade med räkstjärtar märkte jag mycket negativ respons när jag matade med kokta räkor. Dom räkorna är kokta i rikligt med salt vill jag lova! Så jag började istället mata med råa räkstjärtar (tigerräkor), funkade skitbra. Om jag ska göra räkmix någon gång så kommer jag köra med tigerräkor.

        Bara en liten inflikning...

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Om du har kokt fond på skalen, finns det något kvar av dom då? (jag är inte kock )

          När jag hade rovmalawi och matade med räkstjärtar märkte jag mycket negativ respons när jag matade med kokta räkor. Dom räkorna är kokta i rikligt med salt vill jag lova! Så jag började istället mata med råa räkstjärtar (tigerräkor), funkade skitbra. Om jag ska göra räkmix någon gång så kommer jag köra med tigerräkor.

          Bara en liten inflikning...
          Varför tigerräkor????
          Läst dettta ??

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Varför tigerräkor????
            Läst dettta ??
            http://www.mannautstallningen.nu/rakgrav.htm
            Hade inte du kommenterat detta hade jag gjort det. Och det gjorde jag ju nu ändå... Nåja, det tål att uppmärksammas!
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              När jag hade rovmalawi och matade med räkstjärtar märkte jag mycket negativ respons när jag matade med kokta räkor. Dom räkorna är kokta i rikligt med salt vill jag lova!
              Kanske borde man laka ur dem ett par timmar i sötvatten före räkmixandet?
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Acca
                Användare
                • januari 2007
                • 60

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Varför tigerräkor????
                Läst dettta ??
                http://www.mannautstallningen.nu/rakgrav.htm
                Tänkte fråga om odlingarna i artikeln gällde just tigerräkor då det inte står det uttryckligen. Men när jag försäkrade mig om att tigerräkor och scampi var samma sak (ungefär) så hittade jag svaret: att scampi/tiger-/kungs-/jätteräkor ofta odlas i samband med skövling av mangroveskog.

                Här är en artikel till: http://www.scampi.nu/om_rakan.php

                Kanske bättre att satsa på europeiska småräkor endå. Men det finns säkert invändningar mot europeisk räkfångst/odling också. Går väl knappt att handla rätt längre?

                I vilket fall, Erik; Jag tror du klarar dig precis lika bra med okokta europeiska räkor som med motsvarande tigerräkor. Det bör ju ha varit saltet i kokvattnet som var olämpligt, och kanske fler tillsatser i de färdiglagade räkorna.
                Senast redigerad av Acca; 19 februari 2007, 17:41.

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  De räkor som jag använt till fond är bara kokta i ca:20 min så dom är hela å fina. Eftersom inget salt är tillsatt vid kokningn så borde dessa vara mindre salta än om man tar frysta räkor rakt av... Dom har dock en lätt röd nyans utav tomatpure. Kanske är nya dunderkuren för att få rödzebrorna riktigt röda...

                  En fråga till. Kan för stor mängd gelatin ställa till det på något sätt? Malawisar borde ju inte ha oxben som normal föda...?

                  Mvh/Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marcus1979
                    En fråga till. Kan för stor mängd gelatin ställa till det på något sätt? Malawisar borde ju inte ha oxben som normal föda...?

                    Mvh/Marcus
                    Använd Agar Agar istället, så slipper firrarna äta rester av oxben och grissvål.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Marcus1979
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 404

                      #11
                      Ja, jag kanske ska köra agar-agar istället nästa gång. Men då måste ju blandningen värmas upp för att "agarn" skall ha någon effekt eller har ni några andra knep.

                      Fick ihop en mix igår till slut.
                      Blandningen blev ungefär så här:
                      600g Räkor från räkfond...
                      200g Hookifilé
                      700g Gröna ärtor
                      200g Gröna bönor (haricot vertes)
                      1,5dl uppblötade Torrfoder pellets
                      8st Gelatinblad
                      1ask frusen Dill

                      Som kock tyckte jag att det luktade så illa så dillen fick gå med av den anledningen plus att jag tänkte att lite mer grönt kan inte skada.

                      Den första måltiden för fiskarna var väldigt uppskattad så jag hoppas det även håller dem friska och fina i färgerna.

                      Mvh Marcus
                      960L Malawi

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Acca
                        Tänkte fråga om odlingarna i artikeln gällde just tigerräkor då det inte står det uttryckligen. Men när jag försäkrade mig om att tigerräkor och scampi var samma sak (ungefär) så hittade jag svaret: att scampi/tiger-/kungs-/jätteräkor ofta odlas i samband med skövling av mangroveskog.

                        Här är en artikel till: http://www.scampi.nu/om_rakan.php

                        Kanske bättre att satsa på europeiska småräkor endå. Men det finns säkert invändningar mot europeisk räkfångst/odling också. Går väl knappt att handla rätt längre?

                        I vilket fall, Erik; Jag tror du klarar dig precis lika bra med okokta europeiska räkor som med motsvarande tigerräkor. Det bör ju ha varit saltet i kokvattnet som var olämpligt, och kanske fler tillsatser i de färdiglagade räkorna.
                        Hade ingen aning om att räkorna odlades på det sättet. Som sagt, kan man handla något som inte leder till skövling och/eller utrotning nu för tiden?

                        Man tror man gör rätt, ändå gör man oftast fel... Men å andra sidan så kan man ju inte veta allt!

                        Saltet är med största sannolikhet orsaken till de problemen jag upplevde. Salt i för stora doser är ju dödligt. Nu är det väl inte de doserna i kokta räkor men tillräckligt för att fisken ska må mindre bra.

                        Kommentar

                        • Fritte
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 44

                          #13
                          Jag brukar köra med råa räkor (av den sorten vi brukar äta). Dom brukar dom flesta fiskaffärerna kunna beställa hem om man vill ha..... och dom är inte dyra heller för den delen.

                          //johan

                          Kommentar

                          • Fritte
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 44

                            #14
                            Och ska man ha i fisk så är gäddafile suveränt. binder mixen bra..........
                            Gädda används ju som bindemedel i dom flesta fisk och skaldjurspateer.....

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Atlantiska vanliga småräkor fiskas inte alls miljövänligt, men är ändå ett oerhört mycket bättre val ur miljösynpunkt OCH ur fiskhälsosynpunkt än tropiska tigerräkor.

                              Det är inte nog med att de tropiska räkorna odlas genom att man skövlar mangroveskog, utan de bombas dessutom hårt med antibiotika, eftersom räkodlingarna har stora problem med sjukdomar.
                              Lägger man till det att atlantiska räkor är färskare, inte transporterats lika långt, smakar bättre, och, förutsatt att man använder hela oskalade räkor, har mycket bättre näringsvärde, är valet enkelt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...