Hjälp mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #31
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Flagyl och Metronidazole är att jämställa med varandra.
    Har aldrig påstått något annat!
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #32
      Ursprungligen postat av Perikles
      Har aldrig påstått något annat!
      Jo. Man kan tolka inlägg #21 så. TS har skrivit att han har/vill skaffa Metronidazole, och då frågar du om han har Flagyl, och förespråkar detta.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #33
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Jo. Man kan tolka inlägg #21 så. TS har skrivit att han har/vill skaffa Metronidazole, och då frågar du om han har Flagyl, och förespråkar detta.
        Ja, jag förespråkar Flagyl framför Octozin. Och är fullt medveten om att det innehåller samma verksamma ämne, Metronidazole.
        Men att köra med både Metrodinazole och Nifurpirinol tycker jag ger bäst resultat.
        Trodde inte att det fanns utrymme för tolkningar i mitt inlägg.

        "Flagyl+Aquamor, full dos av bägge. Funkar klockrent. Du har ingen Flagyl? Octozin, dåda!
        Men jag rekommenderar att du ber din veterinär skriva ut Flagyl 400 mg, en tablett/100 liter och kör det med Aquamor och fiskarna blir friska."

        Never mind the bollocks

        Nu över till något helt annat, nämligen trådens ämne.
        Hur går det Jens? Fick du någon ordning på det?
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #34
          Senaste jag hörde var att alla fiskar utom en åt så det verkar gå mot det bättre! Han kommer nog med en utförlig rapport snart.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Jens_K
            Användare
            • januari 2007
            • 36

            #35
            Ursprungligen postat av Perikles
            Nu över till något helt annat, nämligen trådens ämne.
            Hur går det Jens? Fick du någon ordning på det?
            En lägesuppdatering:
            En fisk fick avlivas igår då den knapt kunde simma.
            Alla fiskar utom en (möjligtvis 2 st) äter.
            Jag har sett att en lombardoi hona ligger nere vid botten och gömmer sig, så jag misstänker att den inte går att rädda. Dock är det nästan en omöjlighet att fånga upp en liten fisk i ett stort akvarium med en massa gömställen. (Har tagit ut halva inredningen men hon är snabb som bara den även fast hon är sjuk.)

            Har skaffat aktivt kol och ska börja filtrera om någon dag.

            / Jens
            540 l Malawi och 70 l yngelkar

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #36
              Ursprungligen postat av Jens_K
              En lägesuppdatering:
              En fisk fick avlivas igår då den knapt kunde simma.
              Alla fiskar utom en (möjligtvis 2 st) äter.
              Jag har sett att en lombardoi hona ligger nere vid botten och gömmer sig, så jag misstänker att den inte går att rädda. Dock är det nästan en omöjlighet att fånga upp en liten fisk i ett stort akvarium med en massa gömställen. (Har tagit ut halva inredningen men hon är snabb som bara den även fast hon är sjuk.)

              Har skaffat aktivt kol och ska börja filtrera om någon dag.

              / Jens
              Äter??? Du skall inte mata dom under en lång tid, ca 10dgr. Att mata när dom har symtomen "buken" kan bara förvära allt.
              Senast redigerad av Johan F; 15 februari 2007, 22:26.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Jens_K
                Användare
                • januari 2007
                • 36

                #37
                Ursprungligen postat av Johan F
                Äter??? Du skall inte mata dom under en lång tid, ca 10dgr. Att mata dom när fom har symtomen "buken" kan bara förvära allt.
                Va?! Nu blir jag förvirrad... Har redan frågat och fått flera svar på att dom ska matas (matade inte första dygnet efter medicinering) bland annat, svaret nedan...

                Ursprungligen postat av Gabbi
                Ja. Angående matningen skulle jag matat i den mån fiskarna visade intresse för att äta. En ätande fisk är en starkare fisk än en som inte äter, men jag skulle inte hängt upp mig på att de inte åt. Ha inte massa matrester och sånt på botten,, utan mata bara om du se tecken på att de tänker äta. Det finns även färdiga räkmixer med metro i, men den är bara effektiv om fisken fortfarande äter såklart.
                Någon annan som har någon kommentar ?
                540 l Malawi och 70 l yngelkar

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #38
                  Ursprungligen postat av Jens_K
                  Va?! Nu blir jag förvirrad... Har redan frågat och fått flera svar på att dom ska matas (matade inte första dygnet efter medicinering) bland annat, svaret nedan...

                  Jag förstår det!

                  Någon annan som har någon kommentar ?
                  Jag har ingen större erfarenhet av "buken" och det är väl tur eller bra det men jag har botat det en gång och skulle jag få det en gång till så skulle jag göra på exakt samma sätt.
                  Den gången lätt jag dom gå utan mat under 10dgr och det var Ps Demasoni. Jag hade förlorat 7-8 st. under 3-4 veckors tid innan jag började och medicinera och samtidigt sluta ge dom mat, det var inte förrän då som dom slutade med att dö och inte en enda till förlorade jag.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Jens_K
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 36

                    #39
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Jag har ingen större erfarenhet av "buken" och det är väl tur eller bra det men jag har botat det en gång och skulle jag få det en gång till så skulle jag göra på exakt samma sätt.
                    Den gången lätt jag dom gå utan mat under 10dgr och det var Ps Demasoni. Jag hade förlorat 7-8 st. under 3-4 veckors tid innan jag började och medicinera och samtidigt sluta ge dom mat, det var inte förrän då som dom slutade med att dö och inte en enda till förlorade jag.
                    Hmmm... okey, men jag har ju bara yngel på 3-5 cm, dom har inte så mycket att ta av...
                    Jag matar sparsamt och det är verkligen kamp om maten (utom just en som inte äter) när dom får mat...
                    540 l Malawi och 70 l yngelkar

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #40
                      Ursprungligen postat av Perikles
                      Ja, jag förespråkar Flagyl framför Octozin. Och är fullt medveten om att det innehåller samma verksamma ämne, Metronidazole.
                      Men att köra med både Metrodinazole och Nifurpirinol tycker jag ger bäst resultat.
                      Trodde inte att det fanns utrymme för tolkningar i mitt inlägg.
                      Tydligen fanns det utrymme för tolkningar i mitt inlägg? Killen kör ju Metronidazole + Nifurpirinol. Jag har inte jämfört Octozin med Flagyl. Jag pratar om produkten "Metronidazole" från Seachem med verksamt ämne med samma namn. Denna produkt ville Jens testa. Du säger då att Flagyl är att föredra. Jag påpekar att det blir kaka på kaka. That brings us up to date.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • april 2002
                        • 897

                        #41
                        Ursprungligen postat av Jens_K
                        Va?! Nu blir jag förvirrad... Har redan frågat och fått flera svar på att dom ska matas (matade inte första dygnet efter medicinering) bland annat, svaret nedan...



                        Någon annan som har någon kommentar ?
                        Nu är jag ju iofs inte någon annan, utan en som redan har svarat, men jag svarar igen. Matning eller ingen matning känns inte jätteviktigt, men jag skulle mata om jag visste att fodret var bra, och om fiskarna visade intresse för det. En fisk som äter är en fisk som tar upp näring: en starkare individ. Om man matar eller gör matningsrörelser vid ytan ser man vilka fiskar som försöker äta, och kan därmed bedöma deras tillstånd något bättre. Du upptäcker dessutom nya "fall" av soten genom att se fodervägran och utspottning av mat.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Jens_K
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 36

                          #42
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Nu är jag ju iofs inte någon annan, utan en som redan har svarat, men jag svarar igen. Matning eller ingen matning känns inte jätteviktigt, men jag skulle mata om jag visste att fodret var bra, och om fiskarna visade intresse för det. En fisk som äter är en fisk som tar upp näring: en starkare individ. Om man matar eller gör matningsrörelser vid ytan ser man vilka fiskar som försöker äta, och kan därmed bedöma deras tillstånd något bättre. Du upptäcker dessutom nya "fall" av soten genom att se fodervägran och utspottning av mat.
                          Tack för svaret!

                          Precis så jag gör och jag tror det kommer fungera utmärkt.

                          /Jens
                          540 l Malawi och 70 l yngelkar

                          Kommentar

                          • Perikles
                            Användare
                            • december 2005
                            • 658

                            #43
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            Tydligen fanns det utrymme för tolkningar i mitt inlägg? Killen kör ju Metronidazole + Nifurpirinol. Jag har inte jämfört Octozin med Flagyl. Jag pratar om produkten "Metronidazole" från Seachem med verksamt ämne med samma namn. Denna produkt ville Jens testa. Du säger då att Flagyl är att föredra. Jag påpekar att det blir kaka på kaka. That brings us up to date.
                            Öhh, tydligen säger vi samma sak. Av någon anledning så fick jag för mig att det var Octozin och Flagyl vi tjatade om. Tänkte inte på Seachems produkt, Metronidazole. Den kan jag ej uttala mig om då jag ej provat.

                            "Killen kör ju Metronidazole + Nifurpirinol."
                            Å det är ju bra det.

                            Jens:
                            Jag brukar mata sparsamt efter medicinering.
                            1.För att kolla om de vill äta.
                            2.Mat är bra, det blir man stor och stark av.

                            Edit: Ser nu att Gabbi redan gett ett mer uttömmande och klokt svar i förra inlägget.
                            Senast redigerad av Perikles; 16 februari 2007, 17:10.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

                            Kommentar

                            • Jens_K
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 36

                              #44
                              Tog bort 3 som var sjuka igår och började filtrera med aktivt kol nu på morgonen, så jag trodde problemet var löst... Men nu har jag upptäckt 2 fiskar (en stor mal och en lombardoi) har sytrådsliknande avföring... det konstiga är att dom äter båda två och jag ser ingen "hosta". Har medicineringen inte fungerat och är dom dötsdömda nu? eller kan det även komma denna typ av avföring efteråt? (tänkte på om deras tarmsystem skulle komma igång)
                              Tycker att jag gör allt precis "som man ska"...
                              540 l Malawi och 70 l yngelkar

                              Kommentar

                              • Gabbi
                                Användare
                                • april 2002
                                • 897

                                #45
                                Det är rätt vanligt att fiskar får trådliknande avföring, fast de äter och inte flämtar. det är dock ett varningstecken.

                                Jag skulle avvakta några dagar, se om det fortsätter eller om de kommer igång. Vad matar du med?
                                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...