Hjälp mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens_K
    Användare
    • januari 2007
    • 36

    #16
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Jag skulle kört ett vattenbyte och sedan börjat ganska omgående. Det är sällan jag lyckats ta ihjäl fisk med medicin.
    Om jag förstår dig rätt ska jag alltså byta 50% vatten och sedan börja med metronidazol behandling?
    540 l Malawi och 70 l yngelkar

    Kommentar

    • Jens_K
      Användare
      • januari 2007
      • 36

      #17
      Hur är det med matning under metronidazol behandlingen, ska man mata som vanligt?
      Har nämligen satt igång en behandling med detta då ytterligare 4 fiskar börjat matvägra...
      540 l Malawi och 70 l yngelkar

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #18
        Ursprungligen postat av beson
        ang. filtermatrealet så har Kent i Nol sagt att det ska ligga kvar löst i akvariet, troligt för att de "nyttiga" bakterierna inte ska dö. Kan de va så att "buken" bakterien kan sitta i filtermassan? Skulle va intressant att veta.

        Tomas


        Har du någon kunskap om det Gabbi?
        Uttrycket bukvattenssot brukar väl användas när fisken fått en kraftigt ökad tillväxt av flagellater i buk och tarmsystem. Detta borde inte sätta sig i filtermaterialet. Däremot kan iltermaterialsbakterierna ta stryk av medicinen man använder.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #19
          Ursprungligen postat av Jens_K
          Om jag förstår dig rätt ska jag alltså byta 50% vatten och sedan börja med metronidazol behandling?
          Ja. Angående matningen skulle jag matat i den mån fiskarna visade intresse för att äta. En ätande fisk är en starkare fisk än en som inte äter, men jag skulle inte hängt upp mig på att de inte åt. Ha inte massa matrester och sånt på botten,, utan mata bara om du se tecken på att de tänker äta. Det finns även färdiga räkmixer med metro i, men den är bara effektiv om fisken fortfarande äter såklart.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Jens_K
            Användare
            • januari 2007
            • 36

            #20
            Efter behandlingen ska man byta 50% vatten, lägga tillbaka filtermaterialet och tillsätta goda bakterier.

            Måste man även filtrera med aktivt kol ?
            540 l Malawi och 70 l yngelkar

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #21
              Ursprungligen postat av Gabbi
              Jag har sett mest lyckade behandlingar med Flagyl/Metronidazole.
              Flagyl+Aquamor, full dos av bägge. Funkar klockrent. Du har ingen Flagyl? Octozin, dåda!
              Men jag rekommenderar att du ber din veterinär skriva ut Flagyl 400 mg, en tablett/100 liter och kör det med Aquamor och fiskarna blir friska.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #22
                Ursprungligen postat av Perikles
                Flagyl+Aquamor, full dos av bägge. Funkar klockrent. Du har ingen Flagyl? Octozin, dåda!
                Men jag rekommenderar att du ber din veterinär skriva ut Flagyl 400 mg, en tablett/100 liter och kör det med Aquamor och fiskarna blir friska.
                Flagyl och Metronidazole är att jämställa med varandra, så har han det ena behöver han inte det andra.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #23
                  Kanske tänker peri på priset... Flagyl 14 st räcker till 1400 liter = 71 kr + cirka 100 kr i receptarvode till veterinären. Vad kostar Octozin för 1400 liter?

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #24
                    Fast nu jämförde vi väl Flagylet med Metronidazole, och inte med Octozin?

                    Eftersom personen ifråga dessutom redan HAR Metronidazole så skulle det bli ännu dyrare att även köpa Flagyl. Dessutom tror jag att många drar sig för att kontakta veterinär. Dels är det svårare att få en vet på tråden än en akvarieaffär, och sedan måste man kolla att det är en fiskkunnig sådan. Kan veterinären däremot skriva ut medicin över telefon så kan det helt klart vara värt ett försök.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • april 2006
                      • 209

                      #25
                      Ursprungligen postat av Gabbi
                      Uttrycket bukvattenssot brukar väl användas när fisken fått en kraftigt ökad tillväxt av flagellater i buk och tarmsystem.
                      Uttrycket används, som namnet antyder, då vätska trätt ut i bukhålan och gett upphov till ett sjukligt tillstånd. Att det har skett beror på onormal perfusion genom tarmarna, vanligen för att proteiner och elektrolyter tränger igenom tarmväggen och drar med sig vätska.

                      Kommentar

                      • Jens_K
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 36

                        #26
                        Ursprungligen postat av Perikles
                        Flagyl+Aquamor, full dos av bägge. Funkar klockrent. Du har ingen Flagyl? Octozin, dåda!
                        Men jag rekommenderar att du ber din veterinär skriva ut Flagyl 400 mg, en tablett/100 liter och kör det med Aquamor och fiskarna blir friska.
                        Tack för svaret!

                        Det är precis detta som jag gjort nu (Metronidazol + Nifurpirinol)

                        Metronidazol är det aktiva ämnet i flagyl, så det är samma sak. Flagyl är bara ett märke (orginalpreparatet). Octozin innehåller också Metronidazol, men i en mycket lite mängd och säljs dyrt i akvarieaffärer.

                        Men ska jag nu filtrera med aktivt kol eller bara byta vatten och tillsätta nitrivec?
                        540 l Malawi och 70 l yngelkar

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawi375
                          Uttrycket används, som namnet antyder, då vätska trätt ut i bukhålan och gett upphov till ett sjukligt tillstånd. Att det har skett beror på onormal perfusion genom tarmarna, vanligen för att proteiner och elektrolyter tränger igenom tarmväggen och drar med sig vätska.
                          Intressant. Varför tränger det igenom väggarna?
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • malawi375
                            Användare
                            • april 2006
                            • 209

                            #28
                            Ursprungligen postat av Gabbi
                            Intressant. Varför tränger det igenom väggarna?
                            Aha, just det, det är ju orsaken till detta läckage som är sjukdomen, inte sant? Tarmväggen blir skadad av något. De flesta tycks anse att det är en flagellat som vanligen är orsaken, tror att även du hör till dem. Troligen är det nog olika orsaker i olika fall, men metronidazolen tycks ju funka för flera eller hur? Det tar ju flagellater och en hel del anaeroba bakterier så det är värt att prova i första hand. Hur det funkar i praktiken vet du miiil bättre än jag. Men är man medicinare så kan man inte låta bli att hänga upp sig på små semantiska detaljer

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #29
                              Det får du gärna göra. det är intressant att höra.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • Perikles
                                Användare
                                • december 2005
                                • 658

                                #30
                                Ursprungligen postat av Jens_K
                                Tack för svaret!

                                Det är precis detta som jag gjort nu (Metronidazol + Nifurpirinol)

                                Metronidazol är det aktiva ämnet i flagyl, så det är samma sak. Flagyl är bara ett märke (orginalpreparatet). Octozin innehåller också Metronidazol, men i en mycket lite mängd och säljs dyrt i akvarieaffärer.

                                Men ska jag nu filtrera med aktivt kol eller bara byta vatten och tillsätta nitrivec?
                                Jag brukar efter denna behandling byta vatten (50%) + tillsätta 1 dl salt/bytt 100 liter. Ibland pyttsar jag i Nitrivec oxå, för att få igång de "goda bakterierna". Detta gör jag så fort fiskarna visar intresse för mat igen. Ofta redan dagen efter behandlingen.
                                En del filtrerar med aktivt kol för att få bort ev. medicinrester.
                                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                                Cicero (106-43 f.kr)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...