Någon som delat på en BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • januari 2007
    • 104

    Någon som delat på en BTN?

    Hej!

    Jag har köpt BTN stora amazonas jag ska sätta i mitt 1200l kar. Problemet är nu att det är flera stag jag måste ta bort för att få i BTN. Har tre stag tvärsöver jag måste ta bort. Dessutom ett långt stag längs hela långsidan (två meter långt) och två stag på kortsidorna (en meter vadera). Det känns lite osäkert att ta bort alla dessa stag och limma fast dem igen av en novis på området som jag. Därför har tanken slagit mig om att såga BTN i två delar för att på så sätt undkomma allt arbete med att ta bort stagen.

    Jag undrar om det finns någon här som delat någon bakgrund och har erfarenhet om det går att göra och att få det snyggt sedan?

    Bakgrunden kostar ju en hel del och jag vill ju inte riskera att förstöra den. Men om det nu finns möjlighet att man kan dela den och sätta ihop den igen utan att det syns, så skulle det underlätta enormt.

    Mycket tacksam för råd.

    Min Zoon:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
    /Helena

    Min Zoon
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    har sett delade bakgrunder där man knappt kan urskilja de kapade kanterna men det är väl lite av en risk förståss...man brukar använda en del material (torv?) för att dölja kanterna
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Är det ett helglasakvarium så skulle i alla fall jag välja att skära loss alla stag. Sen slipa bort alla silikonrester och limma tillbaka stagen.
      Men det är klart det borde kunna funka att såga bakgrunden, limma och strö fin sand i limskarven.
      Räcker det att såga ett snitt? med så många stag kanske du måste göra ännu flera bitar o då ser jag inte det som ett alternativ.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Flykt
        Användare
        • januari 2007
        • 104

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Är det ett helglasakvarium så skulle i alla fall jag välja att skära loss alla stag. Sen slipa bort alla silikonrester och limma tillbaka stagen.
        Men det är klart det borde kunna funka att såga bakgrunden, limma och strö fin sand i limskarven.
        Räcker det att såga ett snitt? med så många stag kanske du måste göra ännu flera bitar o då ser jag inte det som ett alternativ.
        Tackar för svaren. Det är ett helglasakvarium jag har. Fick ett annat råd att det kanske skulle vara möjligt att kränga in bakgrunden utan att ta bort stagen då akvariet har ett djup på en meter. Låter osannolikt, men ska kolla upp det.

        Mvh/Helena
        /Helena

        Min Zoon

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          du kanske klarar dig med att på bort ett av stagen, tittade på din "zoon" du har ju rätt stort kar så du borde kunna trixa in den genom att ta bort kanske enbart ett stag.

          Kommentar

          • Flykt
            Användare
            • januari 2007
            • 104

            #6
            Ursprungligen postat av Johan
            du kanske klarar dig med att på bort ett av stagen, tittade på din "zoon" du har ju rätt stort kar så du borde kunna trixa in den genom att ta bort kanske enbart ett stag.
            Jag hoppas att den idén fungerar, det skulle underlätta enormt.
            Ska få låna ett 250 att ha mina fiskar i under tiden. Så snart jag fått hem det så ska jag prova att enbart ta bort ena staget och förhoppningsvis kunna kränga i bakgrunden efter det.
            /Helena

            Min Zoon

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              givetvis mäta o så innan, kolla både om mitt staget o de andra vilket som blir lämpligast. ibland är jag själv lite ivrig o tänker efter...efter åt..

              Kommentar

              • Flykt
                Användare
                • januari 2007
                • 104

                #8
                Ursprungligen postat av Johan
                givetvis mäta o så innan, kolla både om mitt staget o de andra vilket som blir lämpligast. ibland är jag själv lite ivrig o tänker efter...efter åt..
                Just det, det gäller att tänka efter före ... Lätt att man hastar på då man är såååå sugen på att sätta i bakgrunden.

                Har en annan undring också, om belysningen. Just nu kör jag bara tillfälligt med vanlig takarmatur. Har funderat på heltäckande lysramp på 200*60, men eftersom mitt kar är en meter brett så kommer det då att "fattas" 40 cm där rampen inte kommer täcka. Hörde att man kunde specialbeställa en heltäckande ramp, men vågar inte tänka på vad det skulle kosta.

                Intressant om man kunde få höra hur andra skulle lösa belysningdelen på detta kar som mäter 200*100*60 cm?

                Själv funderar jag på 200*60 ramp och spotlights som belyser de sista 40 cm som blir utan ljus annars. Punkbelysning på BTN för att att framhäva skuggor och få ett fint djup.
                /Helena

                Min Zoon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har pm:at dig en kontakt där du kan beställa lysramp om du vill ha en med specialmått. Jag ska också använda mig av spotlights i min heltäckande ramp för att framhäva det du påpekar.

                  Vet inte om någon eller jag sagt det tidigare, men välkommen till forumet! Hoppas att du snart är NCS medlem också.
                  Senast redigerad av StefanL; 30 januari 2007, 18:46.

                  Kommentar

                  • Flykt
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 104

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Jag har pm:at dig en kontakt där du kan beställa lysramp om du vill ha en med specialmått. Jag ska också använda mig av spotlights i min heltäckande ramp för att framhäva det du påpekar.

                    Vet inte om någon eller jag sagt det tidigare, men välkommen till forumet! Hoppas att du snart är NCS medlem också.
                    Tackar så mycket .

                    Jag har betalat medlemsavgiften för flera veckor sedan och hoppas att jag får ett medlemnummer inom kort så jag kan visa bilder och uppdatera min sida också.
                    /Helena

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flykt
                      Tackar så mycket .

                      Jag har betalat medlemsavgiften för flera veckor sedan och hoppas att jag får ett medlemnummer inom kort så jag kan visa bilder och uppdatera min sida också.
                      Kanon!
                      Välkommen x2 dåh...hehe...

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Det blir snyggt att "bara" ha belysning i framkant på karet. Tänk också på att ditt en meter djupa akvarium inte kommer vara så djupt när du satt in bakgrunden, amazonas tar bort mycket av djupet! I mina kar har jag bara belysning i framkant, då blir det områden som är mörka på bakgrunden som firrarna känner sig trygga att gömma sig i. Och med några spottar blir det kanon!

                        Prova det först, blir du inte nöjd kan du ju köpa mer ljus senare!



                        /Erik

                        Kommentar

                        • Flykt
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 104

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Det blir snyggt att "bara" ha belysning i framkant på karet. Tänk också på att ditt en meter djupa akvarium inte kommer vara så djupt när du satt in bakgrunden, amazonas tar bort mycket av djupet! I mina kar har jag bara belysning i framkant, då blir det områden som är mörka på bakgrunden som firrarna känner sig trygga att gömma sig i. Och med några spottar blir det kanon!

                          Prova det först, blir du inte nöjd kan du ju köpa mer ljus senare!



                          /Erik
                          Japp, det har du allt rätt i. Det räcker nog gott med en fyrörsramp i belysningssyfte enbart, men det är estetiskt också då jag ska ska bygga om karet till möbelkar och vill därför ha en ramp som täcker hela ytan så att säga.

                          Eller om det finns någon här som har en smartare lösning så vore det intressant.
                          /Helena

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • panna
                            Användare
                            • december 2004
                            • 233

                            #14
                            Ja ska du ha ett möbelkar så är en heltäckande ramp att föredra. Det räcker säkert med fyra rör. Placera dessa långt fram så får du lite mörkare bak vid modulen. Kanske tre spottar där bak. Bara en liten fundering. mvh. Jouni

                            Kommentar

                            • Flykt
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 104

                              #15
                              Ursprungligen postat av panna
                              Ja ska du ha ett möbelkar så är en heltäckande ramp att föredra. Det räcker säkert med fyra rör. Placera dessa långt fram så får du lite mörkare bak vid modulen. Kanske tre spottar där bak. Bara en liten fundering. mvh. Jouni
                              Japp! Jag ska köpa en 200*60, eventuellt 200*70 ramp och när väl den är på plats då avgöra om jag behöver trixa mer med belysningen. På nåt vis hittar jag säkert en lösning till att skarva på rampen så att den blir heltäckande utan att det ser allt för hemskt ut.

                              Mvh/Helena
                              /Helena

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...