om vägsalt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    #31
    Vägsaltet sammansättning har ändrats över tiden. Det jag skrev tidigare om att vägsaltet förr innehåll mestadels Kalciumklorid stämde nog på 70-80-talet, om jag minns rätt från min Kemiutbildning i Umeå. Jag är inte alldeles säker på att jag minns rätt, men det är iaf så att Kalciumklorid "smälter" snö och is lättare än natriumklorid. (Tre joner istället för två, ger bättre smältning).

    Idag gogglade jag fram detta , som visar en helt annan sammansättning, från Vägverket.

    Fakta om snö - is - salt

    Normalt smälter snö och is vid 0°C.


    Med hjälp av lite salt så går det att smälta snö på vägbanan när det är ända ned till minus 12°C beroende på hur intensiv trafiken är.
    Saltet "lurar" vintern och vi kan åstadkomma en snö- och isfri väg även vid minusgrader. Vägsalt innehåller minst 98 % ren natriumklorid, NaCl. De resterande två procenten är till största delen fukt och gips, CaSO4. I saltet finns också mindre än en hundradels procent av natriumferrocyanid (Na4Fe(CN)6 x 3H2O).
    Det finns även i vanligt bordssalt (E535) och är tillsatt för att saltet inte ska klumpa ihop. I ämnet är den annars giftiga cyanidjonen mycket stabilt bunden till järnet. Därför är ämnet ofarligt. Vägsaltet innehåller ingen dieselolja och inga påvisbara mängder tungmetaller.


    Uppdaterad 2006-06-30

    Jag tycker att Tony har en poäng här, varför chansa? Även om det gissningsvis kommer att fungera.
    Senast redigerad av Havs; 30 januari 2007, 04:30.
    Min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...