om vägsalt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    #16
    japp det är tabletter. Vi har gjort så att vi vägde 1 dl havssalt och sedan så vägde vi upp lika mycket i tabletter. Då vet man hur mycke tabletter det går på en dl havssalt- Enkelt och smidigt.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      Var medvetna om att havssalt och koksalt är helt olika saker med olika effekt på fiskar, växter och ryggradslösa djur. Koksalt består av 99% Natriumklorid (+ ev tillsatt jod) medan havssalt består av en massa olika salter. De viktigaste jonerna är Natrium, Magnesium, Kalcium, Kalium och klorid, sulfat, karbonat, bromid, etc. Havssalt påverkar hårdheten på vattnet vilket (i princip) inte koksalt gör. Koksalt använder killifolket till svartvattensfiskar för att hålla sjukdomar borta. Samma mängd havssalt tror jag inte en svartvattensfisk skulle gilla.

      Kommentar

      • panna
        Användare
        • december 2004
        • 233

        #18
        Dosering

        Det här har LN skrivit i en annan tråd: Jag har provat olika doseringar. Som max har jag kört med 8 tabl/100 liter påfyllt vatten till SA, Tangayika och Malawi utan negativ respons från fiskarna (ville inte gå längre eftersom det inte var nödvändigt). Idag doserar jag 2 tabl/100 liter påfyllt vatten i SA där det går Discus, jordätare, tetror, L-malar, dvärjciklider och lite annat. Skälet till att jag har gått ner till denna dosering är att jag vill undvika ansamling av salt samt att det räcker för att mina fiskar ska reagera positivt. Har precis som Alexander t.o.m sett att mina Discus äter på tabletterna utan negativ reaktion. I Tangayika och Malawi kör jag med 3 tabl/100 liter vatten av samma orsak som ovan.
        Till saken hör att jag byter aldrig mindre än 50% vatten när jag doserar.
        Axaltabletter har den goda egenskapen att den löser sig långsamt efter vattenbytet.
        __________________
        Larry. Det här med salt diskuteras jämt. mvh. Jouni

        Kommentar

        • olof65
          Användare
          • november 2005
          • 47

          #19
          hej micke m:
          du skrev om detta:
          Det saltet går att få tag på hos ICA med. Jag jobbar på ICAs centrallager och har kört dessa säckar lite då och då. Vet ej om de normalt ligger ute i butikerna, men vi har det på lagret så vilken ICA butik som helst borde kunna ta hem det om någon har problem att hitta det. Ingen aning om priset dock.

          är det falksalt som finns i säckar, har en ica butik när mig ca 100 m iaf skall ta fråga dem kanske är det utan jod då väl.

          bengt
          540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
          325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
          100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Ursprungligen postat av panna
            Larry. Det här med salt diskuteras jämt. mvh. Jouni
            Ja det gör det. Undrar faktiskt varför ibland. Tror att det kan vara så att fiskarna överlever rätt bra utan salt (i alla fall i vatten utan kloramin) och det gör att "man provar inte".
            Detta trots att rätt många nu för tiden rekomenderar att i alla fall testa.
            En annan sak kan vara att man förknippar inte salt med sötvatten helt enkelt, fastän vårt kranvatten är nog längre ifrån det sötvatten fiskarna simmar i (sjöarna och vattendragen) än saltvatten i våra hav
            Senast redigerad av LN; 29 januari 2007, 07:29.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • olof65
              Användare
              • november 2005
              • 47

              #21
              men frågan är de säger den mängd salt man häller samband ett vattenbyten gör att de får för sig att leka lättare det skyddar mot infektioner i gälarna då
              man skall inte kanske doser för mycket utan lagommängd för det inte blir för salt i vattnet då.
              540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
              325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
              100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

              Kommentar

              • Micke M
                Användare
                • november 2006
                • 116

                #22
                Ursprungligen postat av olof65
                hej micke m:
                du skrev om detta:
                Det saltet går att få tag på hos ICA med. Jag jobbar på ICAs centrallager och har kört dessa säckar lite då och då. Vet ej om de normalt ligger ute i butikerna, men vi har det på lagret så vilken ICA butik som helst borde kunna ta hem det om någon har problem att hitta det. Ingen aning om priset dock.

                är det falksalt som finns i säckar, har en ica butik när mig ca 100 m iaf skall ta fråga dem kanske är det utan jod då väl.

                bengt

                Jag kan inte minnas att jag sett Falksalt i säckar, men butikerna är ju fria att beställa från andra enheter än våran så det kan säkert finnas det med i butik. De oranga Axal säckarna har jag dock i minnet att jag kört några gånger. Ska till jobbet om ett par timmar, så jag kan ta en tur förbi saltgångarna å se vad som finns.

                Mvh micke

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Alla fiskar och alla växter fungerar inte bra med salt tillförsel...t ex så har jag erfarenhet av att Aulonocaras tappat färg och fått problem med fenor...samt att Vallisneria dör bort av saltet.

                  Jag har använt mig av Axal från Granngården och det saltet fungerar mycket bra, förutom på just dessa fiskar och växter. Jag har endast haft tillförsel av salt till malawiciklider och ett gäng metallpansarmalar...

                  Kommentar

                  • olof65
                    Användare
                    • november 2005
                    • 47

                    #24
                    ja hade varit bra för kommer köpa sånt då men kommer inte doser väldigt lite samband ja gör vattenbytet för få dem må bra iaf.
                    kommer inte doser höga doser utan liten mängd iaf vill inte att växterna skall ta skada ju.

                    kanske köpa falksalt de är kanske i 1 kg eller 5 kg kanske inte säckar då väl

                    bengt
                    540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
                    325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
                    100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #25
                      Ursprungligen postat av olof65
                      är nyfiken veta om kan använda vägsalt till ha samband vattenbyten ja gör en gång per vecka hör det går men vil höra fler här innan ja skaffar det finns det köpa billigt hos byggvarufirma då

                      bengt
                      Vägsalt var åtminstone förr i tiden mestadels Kalciumklorid, vilket inte är detsamma som Natriumklorid(matsalt).
                      Kalciumklorid är inte att rekommendera att äta eller att peta in i ögonen.
                      Det gäller nog att ta reda på vad byggfirmans vägsalt innehåller.
                      Senast redigerad av Havs; 30 januari 2007, 04:18.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #26
                        Men till sist, av vilken anledning behöver man undersöka vägsaltets förträfflighet? Det rör sig om en prisskillnad på ca 50kr per 25kg, alltså 2kr kilot
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • endymion

                          #27
                          Ursprungligen postat av HazelCR
                          Vägsalt var åtminstone för i tiden mestadels Kalciumklorid, vilket inte är detsamma som Natriumklorid(matsalt).
                          Kalciumklorid är inte att rekommendera att äta eller att peta in i ögonen.
                          Det gäller nog att ta reda på vad byggfirmans vägsalt innehåller.
                          Hur kommer det sej att örtsalt innehåller kalciumklorid då???

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #28
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Var medvetna om att havssalt och koksalt är helt olika saker med olika effekt på fiskar, växter och ryggradslösa djur. Koksalt består av 99% Natriumklorid (+ ev tillsatt jod) medan havssalt består av en massa olika salter. De viktigaste jonerna är Natrium, Magnesium, Kalcium, Kalium och klorid, sulfat, karbonat, bromid, etc. Havssalt påverkar hårdheten på vattnet vilket (i princip) inte koksalt gör. Koksalt använder killifolket till svartvattensfiskar för att hålla sjukdomar borta. Samma mängd havssalt tror jag inte en svartvattensfisk skulle gilla.
                            Dock finns det väl koksalt som säljs under mer exotiska namn för att man ska tro att man lagar godare mat med just detta saltet? Det kan heta tex havssalt, utan att för den sakens skull vara samma som saltvattenssaltet man köper i butik.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Micke M
                              Användare
                              • november 2006
                              • 116

                              #29
                              Hittade ett par olika 15kg säckar på jobbet jag inte lagt märke till innan, men som kanske kan vara intressanta.
                              1: Hanson och Möhring, 15kg Havssalt Grovt 1,5-5,0mm. Ca 99,0%NaCl
                              Står en massa text om att det är hämtat direkt från vågorna bla bla bla.... Används t.ex i fiskindustrin och halkbekämpning.

                              2: Hanson och Möhring, 15kg Salttabletter.
                              Mått/vikt: diameter 25,0mm. tjocklek14,0mm. volym7,0ml, skakvikt? 1,1kg/l
                              Kemisk genomsnittsanalys: Natriumklorid (NaCl) 99,99%. Kalcium (Ca) 0,002%. Magnesium (Mg) 0,0006%. Kalium (K) 0,00?%. Sulfat (SO4) 0,004%. Järn (Fe) 0,0001%
                              Finns som sagt på vilken ICA som helst, de tar säkert hem inom ett par dygn om de inte har hemma.

                              Hittar inga säckar från Falksalt, bara småburkar och lådor i all oändlighet.
                              Nitritsalt finns på 15 kg säckar, men det är väl inte av intresse antar jag.

                              Mvh micke

                              Kommentar

                              • Havs
                                Användare
                                • december 2004
                                • 607

                                #30
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Hur kommer det sej att örtsalt innehåller kalciumklorid då???
                                Förmodligen är det minst 95% natriumklorid, kanske betydligt mer än så, och resten andra salter däribland kalciumklorid. Gissningsvis är halten Kalciumklorid mycket mycket låg.
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...