diskus andas bara på en sida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Hej!

    Hej!
    När man håller diskus är vattenbytena A-O jag byter mycket vatten varje dag i mitt 275 lit akvarium har 12 st Red Rose inget filter i världen kan ersätta vattenbyten,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #17
      ok, men kan detta då vara anledningen till detta betende, för lite invånare? vet att det blir lite trångt men de är små nu, har ett 540liter som står och väntar på att inredas till discus, gillar dem, är något speciellt med dem. vill bara ha koll först innan jag skaffar fler, blir dyrt att inte kunna läsa av dem eller ha för lite kunskap om dem.

      Detta var mitt sätt att lära sej, finns säkert många andra sätt som är bättre.

      Tycker man lär sej bra efterhand man stöter på problem. Så var det i alla fall med mitt malawi kar. Nu har man fått bra balans där och de ynglar i det inredda karet utan att jag gör någonting och så har de hållt på i ett år snart så de måste trivas något sånär iaf

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #18
        Jag höll på med discus mällan åren 88-98 typ och har odlar ett par tusen yngel ca. jag hade ynglena i 100 liters kar men på en kull fick jag 340st yngel o alla klarade sig gissa om jag fick byta vatten... jag bytte 90% vatten 2ggr/dag i 2 månader o då var de som en fem krona i storlek. För övrigt så bytte jag 80-90% vatten i alla kar med discus varje dag ooo vad jag tycker det är skönt o slippa allt det nu.
        Till dina problem med en gäle! jag hade ibland problem med det samma och tillsatte då salt. Om inte det hjälpte så körde jag Neguvon ja det är ett gammalt medel som jag inte tror finns nu. Dosen på det var 1/3dels milliliter blandat i en liter vatten och sedan var dosen 1 dl/ hundra liter vatten av den färdiga blandningen. Med det gjort så blev fiskarna silvriga men man körde det bara en dag o sedan var fiskarna helt fria från allt vad parasiter heter o de andades lugnt o fint igen. Jaja en liten historia från förr blev det visst. Lycka till med dina discus
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Hej!

          Hej!
          Själv byter jag 50% varje dag fungerar hur bra som helst,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Det där med vattenbyte och hur ofta och hur stora som man ska göra är en källa till många sanningar men jag tror att det finns en del myter också.
            Med modernt kranvatten så kan man "måla in sig i ett hörn" med för mycket vattenbytande.
            Med modernt så menar jag att vattnet innehåller kloramin.
            Om man är riktigt effektiv i sitt vattnebytande så kommer man att avdöda alla goda bakterier i sitt akvarium. Det gör att man måste fortsätta att byta vatten i tid och otid eftersom fisken ständigt simmar i amonium.

            När det gäller Discus-hållning så kan även missförstånd uppkomma eftersom odlare och hobbyakvarister ibland har olika mål och förutsättningar.

            Jag bytte också 50% vatten varje dag i mitt Discuskar eftersom fiskarna inte ville simma i amonium. Så fort jag minskade vattenbytandet så kom små problem som ett brev på posten.
            Men jag hade inte ställt mig frågan. Varför byter jag egentligen vatten?
            Jag la nästan helt av med matning i karet i en månad och miskade vattenbytande efterhand så att sista två veckorna bytte jag inget vatten alls. Efter det så började jag försöka se samband mellan nitrathalt och fiskarnas beteende i mitt akvarium som mina fiskar simmar i med min filtering och mitt fiskbestånd och min mating.


            Skälet till att jag byter vatten är att jag vill få bort restprodukter ur vattnet från matningen.
            Men en följd av vattenbyte är att en del oönskade bakteriedödande preparat hamnar i karet.
            Nu har jag lärt mig genom att dels ha gjort lite nitratmätningar men framför allt lärt mig hur mina fiskar reagerar. Discus är en lätt fisk att "lära sig". Den visar ibland väldigt tydligt att den inte trivs. Den blir skygg, mörk, nervös, andas häftigt, andas med en jäle och har en del andra tix för sig.

            Jag kom fram till att jag bytte vatten alldeles för ofta.
            För att inte trassla in mig matning, vattentemp, foder, tillväxt, lek och utfärgning så deletade jag just ett långt stycke .
            Om firrarna trivs så kan dom (mina Discus) simma i 80 ppm nitrat utan att fara illa. När 80 är uppmätt så byter jag 50% vatten.
            Vill du ha extremt snabb tillväxt på ung fisk så bör nog nitrathalten vara betydligt lägre, men då spelar också en mängd andra parametrar in.

            Vill ni kolla hur mina fiskar ser ut så kan ni kolla in denna tråden.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #21
              Hej Larry.
              Det var ett bra inläg,helt enligt mina tankar och ider om hur diskus skall hållas.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Tusen tack Mats
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  Diskus mår bra av vattenbyten helt enkelt dom har flaggeltanter som bryter ut vid dålig vatten kvalitet vattenbyten är A-O vid diskushantering,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #24
                    Ursprungligen postat av annmari
                    dom har flaggeltanter
                    Hur ser en flaggeltant ut? Flagellant vet jag vad det är

                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Hej!

                      Hej!
                      Jag menade förstås flaggelant,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #26
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Jag menade förstås flaggelant,Mvh Ann-Mari
                        Du läste inte länken?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #27
                          Hej!

                          Hej!
                          Vadå länken Wilhelm,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • lilljimpan
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 143

                            #28
                            Hejsan allihop igen.

                            Tackar för svaran Larry. Givande.

                            Tittade på dina bilder, väldigt fina får jag säga, la märke till du hade flera discus med knappa eller obefintliga svart/mörka fläckar i pannan, gillar dem. Valde mina ungdjur av den anledningen, inga fläckar i pannan, är detta något genetiskt i vissa eller kommer dem med åldern, eller som på malawi, kan komma eller utvecklas lite fläckar vid "felaktig" matning.
                            Eller kan man se det på dem helt enkelt på dem som yngel/ungdjur?

                            Du hade ett kar jag gillade, 540 med hörnmoduler, hade tänkt mej något liknande.
                            Undrar vad du har för bakgrund mellan modulerna?
                            Vilken sand körde du med i det?

                            Du fick väldigt fina färger tycker jag, vad är då anledningen till att mina är mörka så ofta? Förlite innvånare? Har ju bara två.

                            Mvh/Jim

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej!

                              Hej!
                              Lilljimpan ett kanonfoder som du bör köpa när du håller på med diskus enligt många det BÄSTA fodret det är Stendkerfoder djupfryst du tar och skär ut en flera småbitar ungefär som sockerbitar i storlek och bara lägger ner en bit i akvariet dom kastar sig över fodret,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              • lilljimpan
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 143

                                #30
                                Tackar för tipset Ann-marie.

                                Vart kan man köpa detta?
                                Kan man be sin lokala handlare beställa hem det?
                                Heter det stendker djupfryst?

                                Matar med premium duscus idag.
                                Ska man byta mat ofta eller köra med en och samma?
                                Eller ge dem godis någon gång då och då? Oxhjärta? Någon som har egna blandningar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...