diskus andas bara på en sida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    diskus andas bara på en sida

    En av mina diskus andas bara på en sida, vad bör jag göra, vad är fel? Vilken info vill ni ha?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av lilljimpan
    En av mina diskus andas bara på en sida, vad bör jag göra, vad är fel? Vilken info vill ni ha?
    ja det kan vara gälparasiter, sterazin kan hjälpa, zoo affärer säljer sådant.mvh janne

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Dåligt vatten,bakterie..
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Det behöver inte vara något annars för ibland händer det att diskus kan andas med bara en gäle men fortsätter det upprepade gånger så kan det vara parasiter håller själv diskus och vet att dom ibland kan andas med en gäle behöver inte betyda något mne håll kontroll på fisken om det fortgår,Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          med allra största sannolikhet gälparasiter, har du ett microskop kan du göra en stryk från gälområdet och kolla.
          det finna många medeciner till detta, jag sanerade alltid ett akvarium och behandlade med formalin innan jag satte ner discusarna i det sanerade akvariumet innan lek då jag ofta tappade kullar pga att föräldrarna hade parasiter trots att dom inte visade något.
          dom vuxna hade inga problem, men ynglena klarade inte detta.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Mina discus andas på det viset när kranvattnet är riktigt dåligt
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Gälpararsiter,stress och bakterie kommer av dåligt vatten,sedan händer det att dom andas ibland med en bara ,varför det bara är så.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Ordentliga vattenbyten är MYCKET viktiga för diksus beroende på hur många du har och hur stort akvarium du har jag byter själv mycket och ofta har 12 individer i ett 275 lit akvarium sen har vi bra vatten i kommunen också,kom ihå gen sak att inga filter i världen kan ersätta vattenbytena,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  .........har 12 individer i ett 275 lit akvarium .........
                  off topic.

                  Oj! Så många i ett så litet akvarium? Hur stora är dom?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Wilhelm domär 3 månader gamla men du kan även ha stora diskus i ett sådant akvarum har med vattenbytena och göra,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • lilljimpan
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 143

                      #11
                      hejsan, tack för alla svar.

                      Jag kollade vattnet,

                      0 nitrit
                      0 nitrat
                      6,4 ph (är det för lågt?)
                      Temp 29 - 30 grader
                      (alla de andra värdena Gh, th, kh, *vad de nu innebär* var normalt på mätstickan.)
                      Gör 20% vattenbyte var tredje dag.
                      Matar med premium discus fryst foder. Med mitt jobb kan jag bara mata en till två gånger om dagen.

                      Innehåll, 100Liter, 2 discus (5-7cm), 10 neontetra (flingfoder), 1 *sturisoma* (helicoptermal), svart rådasand, 1 mangrover rot, 1st Fluval fan3 *ca 700L/timmen* innerfilter på halvfart(ska jag öka/sänka?) och med lite luftbubblor tillkopplat. Ett lysrör tänt på timer 12 timmar om dagen.

                      Betende.
                      Kollade in fisken senare, nu andas den på båda som vanligt. puh. men något verkar ändå inte stämma, vill höra med er som kan och begriper sej på.
                      Kollade in dem i affären under några veckor, de är från stendker/simontorp, de åt bra, inte alls skygga, bra färger och fin form. Nu när jag fått hem dem, har de blitt väldigt skygga, idag var de inte alls så intresserade av maten som de brukar vara, väldigt mörka i färgen. Hur får jag fram färgen och deras nyfikna betende igen? Skillnaden mellan tanken de gick i där och nu är, de hade mindre filter, samma storlek på tank, mer discus innvånare, 29grader, något högre ph.
                      Har hört att de är stimm fisk som unga, kan det vara så enkelt att de blir så skygga för de är för få? Bör jag köpa mer?
                      Har inte haft discus innan och ville bara testa med 2 sålänge för att se om jag kan hålla dem för att öka antalet sen. Har ju hört massa myter om att de är jätte svåra.

                      Tacksam för alla svar

                      Mvh/Jim

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        0 i nitrat visar nog att ditt nitrat-test inte är helt ok.
                        Det skulle betyda att fiskarna simmar i enbart helt nytt kranvatten.
                        Men eftersom du skriver att du byter 20% var tredje dag så har du nitrat i vattnet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • lilljimpan
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 143

                          #13
                          knappt mätbar då? Skrev noll för det var närmast rätt "ruta" resultat.
                          kör med jbl sticka.
                          Kollat 3 stycken, samma resultat varje gång, kollar man riktigt noga kan man kanske sen en tendens till färgskiftning på stickan. testade med dem stickorna i min malawi burk, helt andra resultat, där visar den mycket tydligare, så jo, tror de funkar, 4 veckor gamla.

                          Vad då? Är för lite nitrat ett problem?
                          Senast redigerad av lilljimpan; 24 januari 2007, 17:53. Anledning: glömt skriva fråga

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Inte alls
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Eftersom diskus är en stimfisk och bör så hållas rekommenderar jag dig och ha en grupp på minst 5 st om du nu vill hålla diskus,ett 100 lit akvarium är i så fall för litet,jag skulle nog hålla ett 300 lit minst med diskus och då en grupp på 5-7 fiskar om det är diskus du nu är ute efter,Mvh Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...