Bakterier i filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • december 2004
    • 80

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Det gäller i vart fall inte de bakterier som normalt sett finns i filtren. Har läst flera vetenskapliga rapporter som bekräftar detta. Under pH 6,5 existerar knappast några nitrifierande bakterier. Optimala förhållanden för dem är pH runt 8,3 och 30 grader varmt (eller tom mer). I surt vatten ska det finnas andra som jobbar med nitrifieringen, har för mig att någon nämnde svampar. Dessa borde däremot funka bättre i lägre pH och kanske dör vid pH över sju. Har inte lyckats hitta någon bra info om nitrifiering i surt vatten, så jag är osäker där. Vet inte heller hur förekommande de är i våra kar och hur man annars kunde "ympa" in dem i burken. Månne finns de i nästan alla kar, men går på sparlåga i hårdare vatten. Bara spekulationer!!

    Hilsen,

    P
    Mycket intressant det där, är på gång att starta upp en mindre burk med relativt surt vatten och är lite fundersam på hur det kommer funka. Har nu bara tanganyika med nästintill optimala förutsättningar för nitrifiering.

    Men på nåt sätt måste det ju ändå fungera, finns ju gott om folk som kör ex diskus i vatten med pH under 6,5.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #32
      Jepp precis som johan säger. Nu vet jag inte hur stort förhållandet är. Samt det hänger säkert på saker som syresättning också. Men jag kan tänka mig att det är ett förhållande på 50-50 mellan filter och "resten" (ialla fall om man har bottenmaterial och lite inredning). Sand och grus ökar tillgänglig filteryta betydligt. Jag vet att en hel del akvarier går helt utan filter, där "resten" står för hela filterytan. Det är ganska vanligt att kar med bottenfilter (för att öka syresättningen i gruset) inte har andra filtertyper.

      Det betyder att i bästa fall så kan du belasta karet med 50%. Det är anledningen till att man ska vara försiktig med matning och fiskantal den första tiden vid start av ett nytt akvarium oavsett om du har ett inkört filter.
      Men naturligt vis så hjälper det väldigt mycket om så är fallet.
      Senast redigerad av LN; 26 januari 2007, 11:09.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #33
        Det ska bli intressant ikväll och se om nitrit och nitaratnivårerna har vuxit kraftigt (mer än i ett inkört akvarium) på en vecka.
        //Robert

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #34
          Tror nog att du kan vänta några dagar till innan ev. en mätbar nitrit kan vara möjlig .
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #35
            Hittade en artikel som beskriver ganska bra de förhållande som råder i ett akvarium.
            Visserligen handlar nedre textdelen om fluiserande sandfilter men den övre texten är rätt bra.


            En annan här som kanske belyser saken ännu bättre
            Senast redigerad av LN; 26 januari 2007, 15:37.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #36
              Tack för artiklarna, men de säger i för sig inte så mycket om den situation min fråga gäller.

              Om det är som du nu säger LN, att jag inte kan mäta nitrithalten ikväll, betraktar jag det som att filtret och akvariet fungerar tämligen bra. I sådana fall skulle det kunna innebära man inte behöver oro sig så mycket för nitrit-toppar om man inkörda filter vid uppstrat av nya akvarium. Man kanske dock inte skall dra några slutsatser då det fortarande är mina oprövade antaganden som aldrig kommer prövas enligt vetenskpaliga metoder.
              Men som sagt det är mycket tyckande i alla typer av hobbies och alla är saliga i sin tro.

              Jag kommer iaf rapportera utfallet av mina mätningar och kanske kan det indikera något om mina antaganden.
              //Robert

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Ursprungligen postat av robger-8
                Men som sagt det är mycket tyckande i alla typer av hobbies och alla är saliga i sin tro.
                Precis
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #38
                  Istället för att ge sig in på en massa komplicerade teorier är det väl bättre att tänka enkelt. Filterbakterierna är organismer dom också - de behöver således något att livnära sig på för att överleva och föröka sig, i det här fallet syre, ammonium, nitrit Startar du ett kar med kranvatten och slänger i ett inkört filter så finns det inget för bakterierna att livnära sig på, så de dör sakta med säkert snarare än att köra in karet. Jag tror man går mkt säkrare om man i ett nytt kar med välanvänt filtermedia slänger i fisken i karet redan efter ett par dagar, jämfört med om man väntar i veckor i tro om att karet mår bra av att köras in utan belastning från fiskar.

                  Det är liksom ingen rocket science så länge man håller sig till syrerika burkar med normalt pH-värde

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Jag gillar att trassla in mig i trådar .
                    Men det finns en ännu kortare beskrivning.
                    Mår fisken ok, då är att ok. Mår fisken dåligt, byt vatten
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #40
                      Igår gjorde jag ett vattenbyte i burken, runt 250 liter skulle jag tro.

                      Idag har jag mätt lite...

                      Nitrit: 0 (eller minsta värdet på SERA´s dropptest)
                      Nitrat: 40 mg/liter (eller mer, har inget destilerat vatten så jag kan inte göra det mer "avancerade" testet)

                      Vad kan jag/ni läsa ut av det här?

                      Burken har varit igång drygt 3 veckor och jag har haft fisk i burken ca: 2,5 vecka.

                      Är det så att nitrit-risken är väldigt liten eftersom det finns nitrat och därmed verkar nitrifikationen vara igång? Detta förutsatt att jag inte tokmatar så klart!

                      självklart är det sunt förnuft som råder, men är bara intresserad av att veta

                      /Erik

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #41
                        Strålande Erik. Karet verkar ju funka kanon. Ingen nitrit så långt ögat kan se
                        Du har säkert varit orolig helt i onödan, men jag måste hålla med dig att "better safe than sorry". Vänta en vecka till eller så innan du fläskar på med mer mat/fisk.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #42
                          Ja det kändes skönt att få ett "kvitto" på att det fungerade när jag mätte nitratet och jag såg att vattnet blev ilsket rött - hade varit mindre skönt om det var nitrit-testet som fick den färgen! Eller blandade jag ihop testflaskorna...

                          Nu är allt frid och fröjd och matningen kan trappas upp sakta men säkert samtidigt som beteende på fiskar och vattenkvaliteten fortsättningsvis bevakas strängt

                          Tack för alla inlägg, jag återkommer med rapport nu när 1225:an är igång igen så får vi se hur det går.

                          Bilder på karen kommer läggas upp senare i en egen tråd!


                          /Erik

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #43
                            ...
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Erik,
                              med tanke på hur du hanterat karet så tror jag allt är lugnt. MEN. Du har ju haft gamla filtermattor och skit i karet, vilket kan dra upp nitratnivåerna. Kan du inte mäta någon nitrit och ändå matar en del, så tror jag ändå att allt är lugnt - men jag misstänker ändå att en del av nitratet kommer från det gamla akvariet.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #45
                                Ursprungligen postat av johnny 99
                                Mycket intressant det där, är på gång att starta upp en mindre burk med relativt surt vatten och är lite fundersam på hur det kommer funka. Har nu bara tanganyika med nästintill optimala förutsättningar för nitrifiering.

                                Men på nåt sätt måste det ju ändå fungera, finns ju gott om folk som kör ex diskus i vatten med pH under 6,5.
                                Mjo. På något sätt funkar det, jag har som sagt inte pejl på nitrifieringen i surare burkar. Månne är det de där svamparna som någon nämnde. Vore skoj att se lite mätresultat från survattenburkar, samt kommentarer kring hur folk sköter dem. De normala bakterierna är det i vart fall inte som sköter nitrifieringen. Har mängder med idéer om hur jag själv skulle sätta upp en verklig survattenburk, men de vill jag testa själv först innan jag "rekommenderar" något.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...