Bakterier i filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Bakterier i filtermatta

    Hur snabbt "förökar" sig bakterierna från gammal inkörd filtermatta till splitter ny?

    Jag har nämligen slängt i ca 50 liter inkörd filtermatta i mitt nystartade 800 tillsammans med 80 liter ny filtermatta. Jag har även hällt i lite "bajsvatten".

    Tror ni att det kommer komma någon nitrit och i så fall i vilken omfattning. Jag matar knappt något alls, men kör i lite flingor så att de inte ger sig på ynglena i brist på annat.

    De 50 litrarna inkörd matta ska tillbaka till 1225:an när den är helt klar. Det blir förmodligen på torsdag, den har varit i 800 litersburken sen i lördags...


    /Erik
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Hur snabbt "förökar" sig bakterierna från gammal inkörd filtermatta till splitter ny?

    Jag har nämligen slängt i ca 50 liter inkörd filtermatta i mitt nystartade 800 tillsammans med 80 liter ny filtermatta. Jag har även hällt i lite "bajsvatten".

    Tror ni att det kommer komma någon nitrit och i så fall i vilken omfattning. Jag matar knappt något alls, men kör i lite flingor så att de inte ger sig på ynglena i brist på annat.

    De 50 litrarna inkörd matta ska tillbaka till 1225:an när den är helt klar. Det blir förmodligen på torsdag, den har varit i 800 litersburken sen i lördags...


    /Erik
    Jag tror du skulle klarat dig på genom att pumpat över 400 liter vatten från 1250 karet till 800 liters karet o inte ens flytta någon matta. Med det gjort så skulle du kunna mata så sakterligen redan nu.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag fyllde över ca 400 precis som du säger. Men det påverkar väl inte lika mycket som ifall man tar inkörd filtermatta. Bakterierna sitter väl i sand, sten och filter?


      /Erik

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        Precis, att inkört vatten innehåller någon slags superbakteriekultur är en myt, det är mest fyllt av avfallsprodukter. Det är i filter och annan inredning de nyttiga bakterierna sitter. Du tjänar mer på att slänga i några liter inkört grus än att fylla karet med gammalt vatten. Att slänga i ett inkört filter som du gjort är nog den bästa lösningen

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Precis, att inkört vatten innehåller någon slags superbakteriekultur är en myt, det är mest fyllt av avfallsprodukter. Det är i filter och annan inredning de nyttiga bakterierna sitter. Du tjänar mer på att slänga i några liter inkört grus än att fylla karet med gammalt vatten. Att slänga i ett inkört filter som du gjort är nog den bästa lösningen
          Glömde att jag faktiskt tog över ca 5 liter sand också... Det kanske inte har någon större betydelse men ändå

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Du har nog tänkt pe det mesta o bättre förutsättningar för att det skall funka det kan man nog inte få.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Tack för er hjälp! Känns som att man nojjar lite i onödan, nitrit är ju ingen katastrof ifall man håller lite koll, men samtidigt är man ju rädd om sina små ögonstenar

              Hur tror ni effektiviteten i det inkörda materialet påverkas? Kan den ha blivit nedsatt efter flytten så att det blir knas i 1225:an sen? Tanken var dels att överföra nyttiga bakterier till det ny startade men även att behålla dom tills 1225:an var klar för nypåfyllning efter ombyggnad.

              /Erik

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Om du stoppade i ditt filter från 1225an i ditt 800 liters med precis nyuppfyllt vatten direkt från kranen så tror jag att ditt filter tagit en hel del skada. om du anv 50% vatten från 1225 karet innan filtret stoppades i så är det nog ingen fara. Kloret kan ställa till en del problem för bakterier i filter.
                Senast redigerad av Falköping Andreas; 23 januari 2007, 22:33.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Tror inte det ska bli något problem vare sig med nitrit i nya burken eller med det gamla filtret tillbaks till det gamla karet. Du verkar ha följt alla konstens regler med att dra igång ett nytt kar. Tar ca en månad innan ett filter är bra inkört, men med en rejäl filtermatta kanske det tar längre tid. När du flyttar tillbaks filtermattan till gamla karet, så skölj ur den lite med vatten från karet.

                  Gammalt vatten innehåller inga stora mängder bakterier jmf med filtermaterial/grus, men har man skött det ursprungliga karet bra med sina vattenbyten så kan man ha i fisken fortare än om man fyller det nya karet med en del gammalt vatten.

                  Tror det kommer gå finfint iaf, behöver inte ens hålla tummarna - både byxor och hängslen där!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • MikeW
                    Användare
                    • september 2005
                    • 155

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Hur snabbt "förökar" sig bakterierna från gammal inkörd filtermatta till splitter ny?

                    /Erik
                    De autorofa bakterierna som man vill ha i filtret tar ca 13 timmar för att fördubbla sig. Hur lång tid det tar för dem att "ta sig över" till den nya mattan vet jag inte, handlar nog mycket om hur bakteriefloran ser ut på det gamla filtermaterialet. Men det verkar som att du gjort allt för att få de bästa förutsättningarna!

                    Micke
                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Dom fem literna sand gör nog minst lika nytta som din inkörda filtematta.
                      Men om du vill ha upp bakterieföröknings takten så tillsätt mycket syre. En diffusor eller två gör susen. Gör du dessutom lite små vattenbyte då och då för att tillföra byggmaterial till baktrierna så är det alldeles optimalt .
                      Sen är det så att om man matar för lite efter ett par veckor så stannar tillväxttakten.
                      Inget att käka helt enkelt.
                      Lättast är det att mäta nitrathalten i vattnet, ökar nitrathalten så funkar hela kretsen.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Bra, känns som att det borde gå relativt smärtfritt då!

                        Jag kommer självklart hålla koll på firrarna och vattnet. Men jag funderade lite på hur lång tid det tar innan man kan mäta nitrit i vattnet. Det tar väl 3 veckor för vattnet att cykla, innan dess finns väl ingen nitrit?

                        /Erik

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          ca. två veckor efter start så kommer en nitritspik. Men bakteriernas utbredning och förökning beror på tillgången på "mat". Matar du inget så får du ingen tillväxt så att det hela beror egentligen på när du startar att belasta karet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Jag fick i de första firrarna förra tisdagen (firrar och firrar, 26 yngel på 2-3 cm) sen kom föräldrargruppen med 10 st ner i karet i fredags. Började mata lite försiktigt i lördags (förutom att ynglena fick ytterst sparsamt med käk tidigare).

                            Nu har jag ökat matningen något, men är fortfarande återhållsam.

                            Borde kunna mäta nitrit till helgen med andra ord!

                            Ska kolla nitrat också!

                            /Erik

                            Kommentar

                            • Torgny
                              Användare
                              • september 2006
                              • 6

                              #15
                              Någon som vet vad man "matar" med

                              så att de nyttiga bakterierna mm överlever om man inte har några fiskar att mata.
                              Att jag frågar är att jag har ett akvarium på 60l som jag sedan i somras har fyllt med växter, pump och filter men inget grus i väntan på att mitt 375l skall vara klart (skyndat långsamt om man säger så ) och har inga fiskar att mata.
                              //Torgny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...