"Tömma tuggande honor"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #16
    Tack för hjälpen...

    Det fick bli ett Kamprad-kar , m.a.o. en plastbalja från IKEA
    med en liten pump och doppvärmare. Honan spottade redan
    i hoven, dock bara 3 st. Antingen så hade hon inte fler eller
    så har hon spottat fler tidigare. Får nu jaga ett spottkar för framtida bruk.
    Bra tips med hårnålen Malawe. Skall prova det nästa gång om det behövs..
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Ulf M.
      Användare
      • december 2006
      • 53

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Finns delade meningar om detta med att tömma honor och hur yngel som tömts ut funkar som större. En del har haft sådana yngel som blivit exemplariska föräldrar senare, medans andra sådana yngel "misslyckas" i lek efter lek. Andra akvarister har liknande erfarenheter även med yngel som modern fått ruva fullt ut. Exakt vad som styr hur bra föräldrar ynglen blir verkar alltså inte helt klarlagt - men jag försöker att inte chansa. Samma diskussion kan föras kring andra ciklider där man tar rommen och kläcker artificiellt. De ynglen lär sig ju inte heller föräldraskap.

      För min del går tömning bort av sådana firrar som tar in ynglen i munnen igen under en tid. Många Mbunas gör det, och det är enkelt att ha ett spottkar med rätt inredning och flytta honan dit. Alternativt kan man arbeta med yngelfällor/gömslen i det stora karet de går i.

      Däremot kan jag tömma arter som spottar en gång för alla och sedan inte tar in ynglen i munnen igen. Dit hör t ex Cyprichromis och de flesta sandciklider. De brukar heller inte vara svåra att tömma, får man dem väl i håven spottar de oftast redan där. Lyfter man sedan honan försiktigt ur vattnet och doppar henne igen så brukar resterande yngel komma. Minimal risk för att fisken skadas och ynglen verkar inte påverkas av det.

      Hilsen,

      P
      Intressant diskussion! Jag tror ju inte att cikliders ungomvårdnad har så mycket med inlärning att göra. Det handlar nog om medfödda beteenden. Fåglar kan ju t.ex. bygga komplicerade bon utan att ha sett sina föräldrar göra det. Att scalarer ofta äter upp sina ägg tror jag beror på att denna fisk varit i odling länge och att man låtit även dåliga föräldrars ungar klara sig genom att kläcka deras yngel artificiellt. Kanske är det en fara även med munruvare; om man tömmer alla honor vet man ju inte vilka som har bra gener för föräldrarskap och vilka som inte har det. Bra förälder i det fallet är väl en fisk som håller ynglen lagom länge ( precis tills gulesäcken är förbrukad) och som kanske tar in ynglen i munnen igen vid fara och till natten. Fast om en hona håller äggen lagom länge beror säkert på stress också.

      Men jag vet ju inte heller utan bara funderar. Om gener är viktiga borde ju t.ex vildfångade scalarer vara bättre föräldrar än sådana som odlats många generationer. Det vore intressant att höra om någon här tycker att vildfångade fiskar är bättre föräldrar än odlade? Jag har själv inte haft så många sorters ciklider ännu! Detta är ju lite utanför trådens ämne, men i alla fall!

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        De få VF-ciklider jag haft (enbart Tanganyika) har alla varit exemplariska föräldrar. Säger iof ingenting, behövs lite fler som svarar på den frågan...

        Tror annars att en del VF också kan "misslyckas", det är ju inte enbart gener eller inlärning det handlar om. Blir firrarna stressade under lek/ruvning så kan de äta upp rommen av den anledningen. Paret kanske inte är 100 procent harmoniskt heller (det är en diskussion i sig, i våra kar har ju firrarna en rätt begränsad möjlighet att välja partner).

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 februari 2007, 06:23.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Jag har VF och odlade Malawi och det som utmärker "mina" VF honor är att dom är mycket bättre yngelvårdare.
          VF som idag leker är Ps Socolofi 7 honor och Ps Johannii 3 honor
          och odlade är Röd Zebra 10 honor, Jacbfreibergi 4 honor och Demasoni 15-tal honor.

          Eller är det så att Socolofi och Johannii är bättre yngelvårdare? Men spridningen är stor mellan dom VF honorna, vissa sköter om sina små, och då menar jag tar in dem vid fara och till natten. Några gör detta endast en/två dygn och några andra håller på någon vecka. Alla är i så kallade "spottkar"

          Sen har jag så klart några odlade honor som "yngelvårdar" Men överlag är dom sämre på "yngelvård" eller om dom har lärt sig att det inte är någon "fara" i ett spottkar?

          Det är svårt och dra några slutsatser, då jag inte har samma art som odlad och VF, sen tordes åldern spela in också. En ung VF hona beter sig nog annorlunda än en äldre erfaren VF hona, även tiden i fångenskap kanske kan påverka betendet.
          Senast redigerad av Johan F; 01 februari 2007, 10:11.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • sthlmmicke
            Användare
            • november 2006
            • 15

            #20
            Ska jag tömma min fisk?

            röd sebra som har haft i munnen snart 10 dagar?

            tror inte att det är bra men den är mager nu och står i ett hörn,när man matar dem andra kommer den snabbt simmandes och simmar tillbaka till sitt hörn igen utan att äta då!..

            SKa jag avvakta? isf Hur länge!?

            Mvh micke

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • december 2005
              • 658

              #21
              Ursprungligen postat av sthlmmicke
              Ska jag tömma min fisk?

              röd sebra som har haft i munnen snart 10 dagar?

              tror inte att det är bra men den är mager nu och står i ett hörn,när man matar dem andra kommer den snabbt simmandes och simmar tillbaka till sitt hörn igen utan att äta då!..

              SKa jag avvakta? isf Hur länge!?

              Mvh micke
              Avvakta, honorna brukar som regel inte äta under ruvningsperioden, finns vissa undantag, t.ex Tropheus. Vänta en vecka och sätt henne i ett eget akvarium. Å välkommen till forumet förresten
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #22
                Ursprungligen postat av sthlmmicke
                Ska jag tömma min fisk?

                röd sebra som har haft i munnen snart 10 dagar?

                tror inte att det är bra men den är mager nu och står i ett hörn,när man matar dem andra kommer den snabbt simmandes och simmar tillbaka till sitt hörn igen utan att äta då!..

                SKa jag avvakta? isf Hur länge!?

                Mvh micke
                Har hon bara tuggat 10 dagar? ... vänta iaf totalt 20 dagar minst innan du tar upp henne.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Ulf M.
                  Användare
                  • december 2006
                  • 53

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo

                  Tror annars att en del VF också kan "misslyckas", det är ju inte enbart gener eller inlärning det handlar om. Blir firrarna stressade under lek/ruvning så kan de äta upp rommen av den anledningen. Paret kanske inte är 100 procent harmoniskt heller (det är en diskussion i sig, i våra kar har ju firrarna en rätt begränsad möjlighet att välja partner).

                  Hilsen,

                  P
                  Ja, det är nog ibland jättesvårt att säga vad en misslyckad lek beror på och att skilja effekter av fel partner, stress, gener osv åt. Man får väl ändra på det man tror är fel och testa igen, ha tålamod. En hona som käkar upp rommen kanske gör det "medvetet", hon har ju då inte slösat bort någon energi och kan försöka igen när förhållandena blir bättre för yngel.

                  Kommentar

                  • Ulf M.
                    Användare
                    • december 2006
                    • 53

                    #24
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Jag har VF och odlade Malawi och det som utmärker "mina" VF honor är att dom är mycket bättre yngelvårdare.
                    VF som idag leker är Ps Socolofi 7 honor och Ps Johannii 3 honor
                    och odlade är Röd Zebra 10 honor, Jacbfreibergi 4 honor och Demasoni 15-tal honor.

                    Eller är det så att Socolofi och Johannii är bättre yngelvårdare? Men spridningen är stor mellan dom VF honorna, vissa sköter om sina små, och då menar jag tar in dem vid fara och till natten. Några gör detta endast en/två dygn och några andra håller på någon vecka. Alla är i så kallade "spottkar"

                    Sen har jag så klart några odlade honor som "yngelvårdar" Men överlag är dom sämre på "yngelvård" eller om dom har lärt sig att det inte är någon "fara" i ett spottkar?

                    Det är svårt och dra några slutsatser, då jag inte har samma art som odlad och VF, sen tordes åldern spela in också. En ung VF hona beter sig nog annorlunda än en äldre erfaren VF hona, även tiden i fångenskap kanske kan påverka betendet.
                    Det vore roligt att veta om skillnaden i graden av yngelvård mellan de olika VF Socolofi och Johanni honorna består i kull efter kull? Och om skillnaden finns kvar i kommande generationer? Om du nu skulle råka ha några hundra tomma akvarier över...

                    Eller om det är så att beteendet förändras med honans ålder och erfarenhet?

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ulf M.
                      Det vore roligt att veta om skillnaden i graden av yngelvård mellan de olika VF Socolofi och Johanni honorna består i kull efter kull? Och om skillnaden finns kvar i kommande generationer? Om du nu skulle råka ha några hundra tomma akvarier över...

                      Eller om det är så att beteendet förändras med honans ålder och erfarenhet?
                      Att behålla och fortsätta och odla på kommande generationer kommer INTE jag att göra, utan den forskningen överlåter jag till andra.

                      Att hålla koll på om beteendet förändras med ålder lär jag ju få reda på om jag nu orkar och honorna orkar med mig under en väldigt lång tid.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        #26
                        compressiceps-hona

                        Hej. Mitt Compressiceps-par lekte igår. Nu undrar jag hur länge jag kan vänta innan jag flyttar honan? Vid förra leken tömde jag henne på drygt 70 yngel. Det ser ut att vara minst lika mycket rom denna gången. Spottar dom tidigare när det är mer yngel? Det låter logiskt i alla fall.

                        Jag skulle vilja behålla ynglen, och det finns inte en chans i världen att något yngel överlever i nuvarande kar. Har aldrig hänt tidigare i alla fall med någon av arterna jag har där

                        Tips och råd gällande compressiceps?

                        /Anders
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 557

                          #27
                          Jag försökte mig på att tömma en Lombardoi idag och jag vet inte om det är jag som tar i för löst men det var stört omöjligt att hålla henne stilla. Så fort jag började bända på underläppen så fick hon spel och ålade sig ur handen. Jag fick ut ett dött och ett levande yngel. Jag gav sedan upp. Hoppas hon inte blev skadad.
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Ursprungligen postat av Rhodebaert
                            Jag försökte mig på att tömma en Lombardoi idag och jag vet inte om det är jag som tar i för löst men det var stört omöjligt att hålla henne stilla. Så fort jag började bända på underläppen så fick hon spel och ålade sig ur handen. Jag fick ut ett dött och ett levande yngel. Jag gav sedan upp. Hoppas hon inte blev skadad.
                            Ett fast grepp utan att pressa hårt på fisken. Fisken vilar i handen i fingrarna..mest på långfinger, ringfinger och lillfinger. Tummen och pekfingret fixerar huvud så att fisken inte kan svänga med huvudet och på det sättet slita sig loss. I det läget håller man nu fisken så att den har en stark lutning nedåt medans man tar en, som jag, utböjd hårnål (med rundad plastände) och för in vid fiskens läppar. När jag ser att hårnålen ligger rätt vilande på underläppen trycker jag lätt nedåt och honan öppnar då munnen varav hon antingen spottar ut dom eller så simmar ynglen ut självmant.

                            Gör man detta rätt så finns det ingen som helst risk för att honan skadar sig eller blir uppskrämd mer än nödvändigt. Jag har gjort detta på olika fiskar av olika storlek och det fungerar kanon. På de större har jag använt lillfinger eller blyertspenna (skolmodell).

                            Kommentar

                            • palleh
                              Användare
                              • december 2006
                              • 704

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Ett fast grepp utan att pressa hårt på fisken. Fisken vilar i handen i fingrarna..mest på långfinger, ringfinger och lillfinger. Tummen och pekfingret fixerar huvud så att fisken inte kan svänga med huvudet och på det sättet slita sig loss. I det läget håller man nu fisken så att den har en stark lutning nedåt medans man tar en, som jag, utböjd hårnål (med rundad plastände) och för in vid fiskens läppar. När jag ser att hårnålen ligger rätt vilande på underläppen trycker jag lätt nedåt och honan öppnar då munnen varav hon antingen spottar ut dom eller så simmar ynglen ut självmant.

                              Gör man detta rätt så finns det ingen som helst risk för att honan skadar sig eller blir uppskrämd mer än nödvändigt. Jag har gjort detta på olika fiskar av olika storlek och det fungerar kanon. På de större har jag använt lillfinger eller blyertspenna (skolmodell).
                              Kan säga att fuellebornis har krokodil käftar...tömde en fuelleborni hona för ett tag sen och då fick ja typ ta i för att munnen skulle öppnas...kändes inget vidare även om hon inte kom till skada
                              http://picasaweb.google.com/palleph

                              Nya bilder laddas upp hela tiden


                              Mvh Patrik

                              Kampfisk!

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                Det är ju levande djur man handskas med så det är ju uppenbart att de stretar emot för att försvara sina yngel. Sedan är fuelleborni en ganska kompakt ciklid.

                                Det är aldrig roligt att man känner att man eventuellt kan skada fisken, men om man är osäker på vad man gör så tycker jag att man ska låta bli. Något som är ytterst viktigt är att läsa på ordentligt innan man sätter igång med det här samt att man förbereder sig noga.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...