"Tömma tuggande honor"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    "Tömma tuggande honor"

    Detta är en term som jag nu läst på många ställen. Däremot har det inte framgått hur det går till.
    Det låter lite rått, att "tvångsförlösa" en fisk så (jag förstår att det är i munnen honan håller ungarna), låter det värre än det är, eller?
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    typ du håller fast honan och öppnar munnen med tummen, pekfingret eller nånting annat sen så skakar du ut ynglena och det finns många som använder sig av den metoden medans för vissa går det fet bort

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Vissa gör på det sätt du beskriver men det är väl det mest vulgära man kan göra. Många sorter räcker att man tar upp fisken och håller den i ett par sec över ytan så spottar dom frivilligt funkar inte det så kan man ju ta ett litet buntband och trycka på under läppen så att munnen öppnas försiktigt men detta rekomenderas inte så vida man inte verkligen vet vad man håller på med då det kan skada fisken om det görs på fel sätt.
      Detta kan anv om om har ett kar med typ 200kg sten i och man "tömmer" alla fiskar som ruvar typ var annan månad då man inte vill ta ur alla sten o lägga i var o varannan vecka. På detta sätt kan man spara en massa jobb samt att om man vill absolut få så mycket yngel som går så kan man ju göra på detta sätt. Om det är rätt eller fel vet jag att det råder delad mening om. Jusst därför har jag ingen inredning
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • juli 2006
        • 176

        #4
        Om jag måste tömma honor så blir det med en mjuk hand som håller honan uppåner i vattnet och klämmer VÄLDIGT LÄTT!!!! på kinderna då brukar honan ge upp dom om inte så SKAKAR jag LÄTT! sida till sida.
        C. Moorii räcker det att kolla på så spottar dom
        Men jag låter helst av allt honorna gå med sina yngel så länge dom vill.
        Senast redigerad av Tingeling; 15 januari 2007, 22:53.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • Anemon
          Användare
          • juni 2006
          • 156

          #5
          Tack för era svar!

          Jaha, det är så det går till.

          Helt tydligt är ju att man med detta -som med det mesta- kan göra det på ett varsammare och ett mindre varsamt sätt.

          Men om man gör det för tidigt? Det måste ju i så fall innebära att det trillar ut yngel som inte är redo för livet utanför mammans mun?
          Sen undrar jag förstås också (men det blir nog svårt att svara på kan jag tro) hur fisken upplever det; som ett stressmoment, som ett reellt hot, eller vad.

          Kommentar

          • Tingeling
            Användare
            • juli 2006
            • 176

            #6
            Jo det kan hända att man kanske tömmt honor som inte har gått allt för länge med ynglen och dom små är helt hjälplösa med guleblåsan i vädret. Men dom brukar klara sig utan mamma och överleva till full storlek. Sedan har det hänt för mig att en mamma har spottat av stess på väg till en yngelburk och sedan börjat käka upp sina egna. Då om man har någon annan tuggande hona oavsett art så kan man lägga över de hjälplösa till henne. Brukar funka bra med en surrogat mamma om det inte skilljer allt för mycket tid imellan ruvningen och att det inte är för många föräldralösa yngel på vift som behöver en "plast-mamma."

            Bara man är försiktig och lätt på handen med alla fiskar så tror jag inte dom tar allt för mycket skada. Man vill ju bara ynglen och mammornas bästa hela tiden.
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Tingeling...

              ...oj, en hel vetenskap det där!

              Det är nog inget jag ger mig in på. Intressant dock att de kan överleva fast de kommer tillvärlden lite för tidigt!

              PS. Gott att läsa att man, även när man gör detta, kan integrera en hänsyn till honan. Lät ganska grymt när jag läste om det först, (bland annat stod det att man "skakar" honan) men de senare beskrivningarna jag fått här, låter betydligt mer respektfulla. DS.

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                fast jag skulle nog inte tömma honorna utan att de skulle få spotta själva....fast jag undrar hur många fiskar som är tömda ute i handeln och jag funderar även på hur deras yngel kommer att ruva sina ägg och yngel

                och för min egen del tycker jag inget sätt är ok
                Senast redigerad av Lutt; 16 januari 2007, 00:44.

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #9
                  Jag skulle inte heller göra det, misstänker jag starkt (står inte i begrepp att odla fisk) men eftersom att det görs, så är det ju positivt när de som gör det ändå försöker vara så varsamma som möjligt.

                  Frågan om hur dessa små lär sig yngelvård är intressant, är yngelvården ett medfött beteende eller måste de själva bli genomgå moderns omvårdnand och fullständiga ruvning för att lära sig den?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Finns delade meningar om detta med att tömma honor och hur yngel som tömts ut funkar som större. En del har haft sådana yngel som blivit exemplariska föräldrar senare, medans andra sådana yngel "misslyckas" i lek efter lek. Andra akvarister har liknande erfarenheter även med yngel som modern fått ruva fullt ut. Exakt vad som styr hur bra föräldrar ynglen blir verkar alltså inte helt klarlagt - men jag försöker att inte chansa. Samma diskussion kan föras kring andra ciklider där man tar rommen och kläcker artificiellt. De ynglen lär sig ju inte heller föräldraskap.

                    För min del går tömning bort av sådana firrar som tar in ynglen i munnen igen under en tid. Många Mbunas gör det, och det är enkelt att ha ett spottkar med rätt inredning och flytta honan dit. Alternativt kan man arbeta med yngelfällor/gömslen i det stora karet de går i.

                    Däremot kan jag tömma arter som spottar en gång för alla och sedan inte tar in ynglen i munnen igen. Dit hör t ex Cyprichromis och de flesta sandciklider. De brukar heller inte vara svåra att tömma, får man dem väl i håven spottar de oftast redan där. Lyfter man sedan honan försiktigt ur vattnet och doppar henne igen så brukar resterande yngel komma. Minimal risk för att fisken skadas och ynglen verkar inte påverkas av det.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anemon
                      ...oj, en hel vetenskap det där!

                      Det är nog inget jag ger mig in på. Intressant dock att de kan överleva fast de kommer tillvärlden lite för tidigt!

                      PS. Gott att läsa att man, även när man gör detta, kan integrera en hänsyn till honan. Lät ganska grymt när jag läste om det först, (bland annat stod det att man "skakar" honan) men de senare beskrivningarna jag fått här, låter betydligt mer respektfulla. DS.
                      Rätt intressant det där med att tömma honor eller ej.
                      I ett akvarium är det rätt stor risk att yngel äts upp. Tömmer man honorna så överlever fler yngel. Om man ser det ur yngels synvinkel så är det "humant" att leva överhuvud taget.
                      Men å andra sidan så måste honan uppleva stress när hon töms. Att placera henne i ett spottkar kan också vara stressande eftersom hon förlorar sin ranking när hon är borta. Detta kan medföra mobbing när hon kommer tillbaka.
                      Upplevde en liknande situation igår. "Tömde" en ancistrus lekgrotta i en håv. Fick inte med mig alla yngel utan missade ett 30 tal yngel. Det blev vild jakt i karet som slutade med att alla åtrerstående yngel blev uppätna på en kvart. Skälet till att jag tömde grottan var att inga frissimmande ancistrusyngel överlever i karet med nuvarande fiskbesättning. Vid tömningen så överlevde ett ca 100 yngel. Visst var det grymt att jag "offrade" 30 yngel men å andra sidan så räddade jag 100.
                      Jag tycker precis som Patrik att ibland är det rätt o ibland är det fel att tömma honor.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #12
                        Visst låter det bra med spottkar osv osv, men har man begränsad plats och en produktiv grupp (eller i värsta fall, flera...) så är det lättare att snacka om ur bra man är som låter honorna spotta själva, yngelvårda osv osv.

                        Jag låter de honor (när det finns möjlighet), gå tiden ut och spotta i ett spottkar eller i det karet dom går ifall jag inte orkar ta hand om ynglen.

                        Men det vanligaste är nog ändå att jag av platsbrist låter tömma de honor som enbart har någon dag kvar innan dom skall spotta. Jag har inte sett några märkbara skillnader i beteende eller lek på tömda eller spottade yngel när dom blir äldre.

                        Och helt ärligt, jag har inga problem med att tömma en hona, skulle man ha problem med det, etiska eller andra så kan vi ju fundera om vi skall hålla fiskar i kar överhuvudtaget, eller? Kanske borde införa importförbud för viltfångat, för det är ju om nått helt oetiskt och förkastligt .....
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Rauken
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 310

                          #13
                          Över tiden.

                          Hejsan!
                          Har en tuggande Golden-hona som gått över tiden. Hon har nu tuggat
                          i 27 dagar. Börjar bli lite orolig för hennes hälsa, även om hon
                          ser relativt pigg ut. När kan det vara aktuellt med en hjälpande hand,
                          eller skall man ge sig till tåls och bara vänta? Har idag inget
                          spottkar. Kan nämnas att det nog är första gången som hon tuggar...
                          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                          Kommentar

                          • Tingeling
                            Användare
                            • juli 2006
                            • 176

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rauken
                            Hejsan!
                            Har en tuggande Golden-hona som gått över tiden. Hon har nu tuggat
                            i 27 dagar. Börjar bli lite orolig för hennes hälsa, även om hon
                            ser relativt pigg ut. När kan det vara aktuellt med en hjälpande hand,
                            eller skall man ge sig till tåls och bara vänta? Har idag inget
                            spottkar. Kan nämnas att det nog är första gången som hon tuggar...
                            Jag skulle ha tömmt henne för ibland händer det att dom vägrar spotta ynglerna och kan bli ganska svaga och därmed större risk för sjukdom. Honor som gått för lång tid med yngel i munnen kan genom tömmning känna sig mer lättade när man hjälper dom lite.
                            Hon borde ge upp ynglerna ganska omgående om du tar henne i handen.
                            Så skulle jag ha gjort.
                            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag använder ett svart hårspänne för tjejer med små avrundade klutar i ändarna. Dessa gör att fisken aldrig får något vasst i munnen och risken för att skada fisken är minimal.

                              Jag klämmer aldrig på fiskens huvud eller mun då jag tycker att det finns risk med om man klämmer för hårt. Jag skakar heller aldrig fisken...då jag inte vet hur fisken mår av den skakningen. För oss är det kanske inte mycket skakning, men för en liten fisk så blir det nog en annan sak. Men det är bara vad jag känner och tror.

                              Jag håller fisken under vattenytan lutande med huvudet nedåt och sedan öppnar jag munnen med hårspännet och yngel simmar ut. Svårare än så behöver det inte vara...

                              Jag spänner ut hårspännet så att den blir i vinkel då det är mycket lättare att hantera samt att man plockar bort risken med att den andra änden petar någonstans där man inte vill ha den...
                              Senast redigerad av StefanL; 31 januari 2007, 16:17.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...