Frontosa och Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #16
    Ursprungligen postat av Bright_Blue
    Tack för svaren. Ja om det ska vara aktuellt o ha frontosa och duboisi så är det ju frontosorna som får anpassa sig med maten. Dubbarna är ju ca 10cm så då borde det ju inte vara möjligt att frontosorna tar dem? Får se om det blir någon affär. Är det möjligt o ha 10 st av varje sort?

    Mvh/ BB
    Körde Frontosor i ca 20-25cm storlek tillsammans med malawi innan... plötsligt en dag så simmade två frontosor med varsin Rödzebra på 12cm i munnen! gissa om jag sålde av frontosrna snabbt!
    Jag själv skulle aldrig våga hålla dem med troffar.
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #17
      Stor skillnad om frontosorna får växa upp med den övriga fisken. Om du släpper ner ny småfisk till stora frontosor = mat, men om dom får växa upp ihop = kompisar.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #18
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Stor skillnad om frontosorna får växa upp med den övriga fisken. Om du släpper ner ny småfisk till stora frontosor = mat, men om dom får växa upp ihop = kompisar.
        stämmer inte riktigt det där... mina frontosor hade jag från 3cm, och de växte upp med rödzebrorna som de senare åt upp.
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av Barracudan
          Stor skillnad om frontosorna får växa upp med den övriga fisken. Om du släpper ner ny småfisk till stora frontosor = mat, men om dom får växa upp ihop = kompisar.

          Kompisar??? tror du på tomten oxå.....

          Klart att det som släpps i uppifrån, precis som mat är lite mer lockande ett tag. När dom varit i samma burk ett tag så lär dom sig väl vilka som man ska hålla sig undan från
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Jag har snarare erfarenheten att små fiskar klarar sig lättare från att bli uppätna av frontosor än vad medelstora fiskar gör. Jag tror det beror på att små fiskar har vett på att gömma sig.

            Men i och för sig så är i alla fall duboisi ett bättre val än moori för när jag hade ett gäng med VF frontosor, VF regnbågsmoori och VF dubbar ihop så åt dom upp alla regnbågsmoori innan de började avverka dubbarna

            Kan väl nämnas att såväl dubbarna som moorina var fullvuxna.
            I senaste omgången jag hade frontosor så gick de ihop med malawi och där försvann en efter en alla malawi som var mindre än 17 cm.

            Kan väl också nämnas att de oftast jagar i gryningen innan ljuset slagit på i akvariet.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #21
              Jag börjar bli tvksam nu. Får se om jag ens skaffar frontosorna då jag tycker det är trist med bara frontosor i ett kar.

              Mvh/ BB

              Kommentar

              Arbetssätt...