Frontosa och Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Frontosa och Tropheus?

    Tja, skulle det funka o ha en grupp på 10st (15-25cm) frontosor och ca 25st (ca 10-12 cm) duboisi i ett 540 tillsammans? Är det någon med erfarenheter av frontosor och tropheus får ni gärna skriva lite. Blir ju mycket fisk men det kanske skulle funka med 10 duboisi iaf då jag tycker frontosor är lite för inaktiva.

    Mvh/ BB
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #2
    10 frontosor i ett 540 är nog lite mycket, en hane och tre, fyra honor är nog lagom.
    Problemet med troffar är ju att dom vill ha vegetabilisk mat, medans frontosorna vill ha fiskkött, räkor m.m.

    Kan ju gå att kompromissa, med nån räkmix.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Ska frontosorna komma till sin rätt behöver sällskapet vara av den lugna sorten. Man får oxå räkna med att det blir en del sår på sällskapet ibland om dom råkat komma ivägen.

      Åsen ska dom ha helt olika sorts mat, visst det funkar säkert bra ett tag men i längden är det nog kört.

      Köp en burk till så kan du ha bägge sorterna, gärna ett 720 till dina frontosor.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        sen så när frontosorna börjar få riktigt bra storlek så är det faktist inte omöjligt att dom kan plocka nån troffe

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • september 2003
          • 243

          #5
          Klart att det går. Vet en kille som har frontoser tillsammans med troffar. Troffarna är iofs nästan overkligt stora men det funkar för honom iaf. Alla får samma mat och växer bra och leker. Karet är väl på ca 1000 liter.....
          Patrik

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Tack för svaren. Ja om det ska vara aktuellt o ha frontosa och duboisi så är det ju frontosorna som får anpassa sig med maten. Dubbarna är ju ca 10cm så då borde det ju inte vara möjligt att frontosorna tar dem? Får se om det blir någon affär. Är det möjligt o ha 10 st av varje sort?

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              Tråkigt för fisken att behöva anpassa sig.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Tack för svaren. Ja om det ska vara aktuellt o ha frontosa och duboisi så är det ju frontosorna som får anpassa sig med maten. Dubbarna är ju ca 10cm så då borde det ju inte vara möjligt att frontosorna tar dem? Får se om det blir någon affär. Är det möjligt o ha 10 st av varje sort?

                Mvh/ BB

                En fullstor frontosa kan ta en vuxen tropheus. men sen är det inte säkert att den gör det men vill det sig illa kan det nog hända att det försvinner en och annan. För dom klarar utan större problem av att göra det om dom får chansen.

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  "Tråkigt för fisken att behöva anpassa sig"

                  Så fort man stoppar ner en fisk i ett akvarium så får den anpassa sig, så om jag ger den några % mindre räkor tror inte jag skadar.

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det funkar lätt att hålla frontosor med troffar, jag har sett det flera gånger plus att en vän till mig har en burk med moliro och frontosor som har simmat tillsamans i 3år... funkar lika bra som vilken burk som helst. Många matar sina troffar med tex Aquatic Nature Excel vilket även funkar bra till frontosor plus att när dom blir större och lite hemtam är det lätt gjort att ge dom en liten räka eller fiskbit direkt från handen så troffarna alldrig får en chans att ta det.
                    Kan man vara så grym(vilket vi alla är) att man stoppar fiskar i små glasbehållare så ska man nog inte säga att det e synd om en fisk som måste anpassa sig, hela hans liv är redan en kompromiss.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      Har aldrig testat det själv men kommer ihåg att Kjell inte tyckte att det var någon vidare ide när det kom på tal med trophar och frontosor. men kom inte ihåg ifall de var för han själv el för någon han kände att dom tog full stora trophar så en chansnig är de. men har du tur så kanske inte dom har kvar så mycke rovfisk betende efter några år i fångenskap. Men att en rovfisk som kan bli runt 40cm klarar att ta en tropheus som är runt 12-15cm tycker jag inte är allt för konstigt. Tycker snarare att det är konstigt att dom inte tar dom om dom får ett bra läge.
                      Senast redigerad av Danne_K; 14 januari 2007, 01:58.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        Tycker snarare att det är konstigt att dom inte tar dom om dom får ett bra läge.
                        man kan tycka mycket =) Det tar ganska lång tid innan en frontosa blir 40cm så man kan nog rodda om lite senare efter en sådär 3år typ =)=)
                        Det finns många som har åsikter om mycket osv men huruvida det stämmer med verkligheten är en annan sak. Klart som korvspad att en fisk kan äta upp en annan om den är 4x så stor... klart som korvspad att man kan krocka om man kör bil... men händer det ofta? nope =)
                        Kom nu inte o säg att "det sker ju bilkrockar dagligen osv.. =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          man kan tycka mycket =) Det tar ganska lång tid innan en frontosa blir 40cm så man kan nog rodda om lite senare efter en sådär 3år typ =)=)
                          Det finns många som har åsikter om mycket osv men huruvida det stämmer med verkligheten är en annan sak. Klart som korvspad att en fisk kan äta upp en annan om den är 4x så stor... klart som korvspad att man kan krocka om man kör bil... men händer det ofta? nope =)
                          Kom nu inte o säg att "det sker ju bilkrockar dagligen osv.. =)

                          jodå men skaffar man något så ska man ju kunna ta hand om det senare. så då gäller det ju att ha ett akvarium klart åt dom när dom blir stora. tycker inte om att folk skaffar djur och har dom medans dom är små och sen när dom blir stora göra man sig av med dom på ett eller annat sätt. Skaffar man ett djur ska man kunna ta hand om det med. det gäller även fiskar tycker jag. Så kan ju vara bra att veta att det är ganska stor chans att det kan gå illa när dom blir stora.

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Danne_K
                            jodå men skaffar man något så ska man ju kunna ta hand om det senare. så då gäller det ju att ha ett akvarium klart åt dom när dom blir stora. tycker inte om att folk skaffar djur och har dom medans dom är små och sen när dom blir stora göra man sig av med dom på ett eller annat sätt. Skaffar man ett djur ska man kunna ta hand om det med. det gäller även fiskar tycker jag. Så kan ju vara bra att veta att det är ganska stor chans att det kan gå illa när dom blir stora.
                            ^^^^^^ Akvariet är ju klart för dom när dom blir stora om man har troffar i... allt finns t.o.m mat =) Jag förstår vad du säger men som sagt hur många har kvar sina fiskar i 4år? inte många, folk byter ofta långt innan plus att risken att troffarna ska bli 4år är typ inte så stor alla gånger, mer än 60% av alla troffar dör ju innan 2års ålder i fångenskap.

                            Ps. jag har inget veteskapligt belägg för det sista jag, höfta lite =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              ^^^^^^ Akvariet är ju klart för dom när dom blir stora om man har troffar i... allt finns t.o.m mat =) Jag förstår vad du säger men som sagt hur många har kvar sina fiskar i 4år? inte många, folk byter ofta långt innan plus att risken att troffarna ska bli 4år är typ inte så stor alla gånger, mer än 60% av alla troffar dör ju innan 2års ålder i fångenskap.

                              Ps. jag har inget veteskapligt belägg för det sista jag, höfta lite =)
                              Måste väll erkänna att fiskar har jag bytt bort. men övriga djur har jag alltid haft kvar så länge dom har levt. så lite skilnad gör jag. Men är faktiskt inte så ofta jag byter bort/säljer fisk har en förmåga att festa mig vid dom. yngel måste jag ju byta sälja det håller inte riktigt i längden men oftast har jag kvar den gruppen som jag skaffade i grunden. är väll därför det har en tendens att alltid bli fler och fler akvarier/terrarier här...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...