bikarbonat....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #31
    Nu när vi ändå är inne på ämnet så kan vi ju spåna lite vidare

    Jag har problem med mitt kranvatten. Därför filterade jag allt tillsatt vatten genom ett osmosfilter. Jag märkte ganska snart att jag fick problem med mina filter. Nitrifikationen funkade helt enkelt inte som den skulle med osmosvatten. Jag trodde att det berodde på ph-svängningar men jag filterade ju över kalkkross så att jag kollade genom att logga ph-värdet kontinuerligt över dygnet. Inga mätbara svängningar på ph-värdet i karet.
    För att försöka komma vidare så provade jag att tillsätta lite lite bikarbonat vid varje vattenbyte. Efter ca: tre veckor så minskade mina Discusars gälfrekvens vid matning avsevärt snabbare. Nitrifikationen funkade helt enkelt bättre.

    I takt med att vi får "modernare" kranvatten så tror jag att akvariehållning blir knepigare o knepigare. Kloramin i stället för klorgas, ostabilare vatten, "renare" vatten, helt enkelt vatten som passar sämre och sämre till våra kar.
    Devisen "det var bättre förr" stämmer nog i detta fallet
    Senast redigerad av LN; 09 januari 2007, 15:47.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #32
      om du använder osmosvatten så har du avhärdat vattnet nästan helt, du har knappt någon konduktivitet alls, vanligvis kring 50 ms. om filtret är fräscht och inga mineraler alls kvar och hårdhet kring noll, och det är inte bra ens åt discus.
      dom måste ha lite mineraler osv, för att fungera, annars blir det osmosiska trycket för stort och det stressar fisken ganska mycket.
      rent osmos vatten är också mycket instabilt pga att det saknar alla karbonater.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Japp. Så en nypa bikarbonat och Axalsalttabletter fixar biffen. Fiskarna stormtrivs i det

        Här i denna tråden så ligger det lite bilder på mitt SA-kar

        Man kan se att dom färgar rätt bra nederst på sidan 13.
        Senast redigerad av LN; 09 januari 2007, 16:16.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        Arbetssätt...