bikarbonat....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #16
    När jag bodde i Habo som har ett mjukt vatten, typ kh 3 så körde jag i en matsked bikarbonat per 100 liter nytt vatten, det stabiliserade ph värdet bra. Men i habo var ph värdet i kranen högt så jag var bara ute efter att höja kh och inte ph. Vad har du för ph värde idag choffe?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #17
      tror det ligger på 7,5 ungefär, i kranen alltså. var det de du menade?

      mvh chrsitoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • november 2005
        • 841

        #18
        Ursprungligen postat av jonre723
        aha
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Japp det var det jag menade. Eftersom du har 7,5 i kranen så behöver du inte höja ph mycket iallafall för att göra det till ett lämpligt tanganyika kar. Nu är det bara att ta reda på vad du har för kh. Vet du om ni har hårt eller mjukt vatten? Tror dina föräldrar säkert kan svara på det.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • november 2005
            • 841

            #20
            hårdheten är ca 4 dH.
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #21
              Hos mig är pH 8,5 direkt ur kranen men låter man vattnet stå en timme så sjunker det till 7,5 där det stannar. kH är bara på 2. Så mäta direkt från kran kan ge felaktiga värden.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                Ursprungligen postat av MagArne
                Hos mig är pH 8,5 direkt ur kranen men låter man vattnet stå en timme så sjunker det till 7,5 där det stannar. kH är bara på 2. Så mäta direkt från kran kan ge felaktiga värden.
                Vad du har i kranen är viktigt, i ditt fall skulle du inte behöva höja ph, men höja kh så att ph blir stabilt. I choffes fall kan det vara på sin plats att höja båda! Så en matsked bikarbonat per 100 liter nytt vatten tror jag kan vara en bra dos.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #23
                  Prova med det och se var pH och KH hamnar, så kan vi spekulera vidare utifrån det Häll i 1msk per 100 liter och vänta ett par timmar innan du mäter.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #24
                    okej, men varför vänta? borde det inte blandas i karet rätt fort?

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Det lägger sig på botten en stund. Om du vill få riktiga värden får du vänta lite.. Så bråttom kan du väl inte ha?
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Ursprungligen postat av MagArne
                        Hos mig är pH 8,5 direkt ur kranen men låter man vattnet stå en timme så sjunker det till 7,5 där det stannar. kH är bara på 2. Så mäta direkt från kran kan ge felaktiga värden.
                        Det är säkert inte ett felaktigt värde med 8,5 i ph direkt ur kranen.
                        Vattenverken tillsätter ph-höjare (mycket mindre utfällningar i ledningsnätet med basiskt vatten). Samtidigt vill man använda så lite kem. som möjligt vilket gör att man inte vill tillsätta kh höjare.

                        Vattnet som levereras är med avsikt inte särskilt stablit.

                        Ditt exempel visar faran att för våra fiskar. En sådan kraftig svängning av ph-värdet är direkt livshotande. Ett sådant kranvatten måste antingen luftas ur (ph.höjaren oxideras) innan vattenbytet. Eller måste en buffert tillföras i samband med vattenbytet.
                        Jag tillsätter bikarbonat i alla mina kar just av den anledningen.

                        Om jag har fattat det rätt så blir vattnet i framtiden ännu mera ostabilt. Filtreringen genom sandbäddar i vattenverken gör att kh minskar (vilket man tycker är bra eftersom man då behöver tillsätta mindre ph.höjare). Kraven ökar på vattnets renhet vilket gör att filteringen i sin tur ökar hela tiden. Så att katten på råttan gör att vi kommer troligen att behöva tillsätta mera buffert i våra akvarium än vad vi gör idag om vill att våra fiskar ska trivas oavsett vilket ph-värde vi vill ha i slutändan.
                        Senast redigerad av LN; 09 januari 2007, 14:17.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #27
                          Jodå, jag har pH och kH test och tillsätter natriumkarbonat för att få rätt värde.
                          Jag är ganska ny på detta så jag har börjat försiktigt med 1 kryddmått per 20 liter vatten jag byter.

                          Nu är kH 5 och pH 7,8. Det ska höjjas lite till vilket jag testar försiktigt fram vid varje vattenbyte.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Fördelen med att "överdosera" bikarbonat vid vattenbytena är tre.
                            Dels så innehåller det vattnet som är kvar i karet efter man tömt ur vattnet vid vattenbytet så mycket buffert att man inte riskerar att få ph-svängning när kranvattnet fylls på. Det gör att man kan i lugn och ro skopa i bikarbonatet efteråt.

                            Dels så ökar inte ph-värdet i det oändliga utan stannar runt 8,3-8,5 oavsett hur mycket bikarbonat man häver i.

                            Dels så trivs växterna och bakterierna med bikarbonatet, eftersom det är kolet i bikarbonatet som är huvudbyggsten i tillväxten (ja om man nu inte kör med co2 för att tillsätta kol istället). Eftersom kranvattnet inehåller mindre och mindre kol så är detta en av anledningarna till att jag tillsätter bikarbonat överhuvud taget . Alltid kul med positiva biverkningar.

                            Därför gör jag som Zaphi. Häver i 2 matskedar/100 liter bytt vatten bikarbonat efter varje vattenbyte i Tanganyika och Malawi. Ett kryddmått/100 liter bytt vatten i mitt SA kar. Eftersom högt kh och lågt ph inte är lätt att åstakomma så kräver det lite mera pyssel i mitt SA-kar.
                            Senast redigerad av LN; 09 januari 2007, 14:39.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #29
                              Ursprungligen postat av LN
                              Fördelen med att "överdosera" bikarbonat vid vattenbytena är tre.
                              Dels så innehåller det vattnet som är kvar i karet efter man tömt ur vattnet vid vattenbytet så mycket buffert att man inte riskerar att få ph-svängning när kranvattnet fylls på. Det gör att man kan i lugn och ro skopa i bikarbonatet efteråt.
                              Sant, men jag tror vi överdriver betydelsen av den korta period pHt svänger. Om man dumpar i bikarbonaten precis efter man bytt är det lugnt...

                              Sen vet jag inte det där med växterna, men det måste väl bero mycket på vilka växter man har. Alla gillar väl inte hårt vatten med högt pH?
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Sant, men jag tror vi överdriver betydelsen av den korta period pHt svänger. Om man dumpar i bikarbonaten precis efter man bytt är det lugnt...

                                Sen vet jag inte det där med växterna, men det måste väl bero mycket på vilka växter man har. Alla gillar väl inte hårt vatten med högt pH?
                                Sant eftersom det tar lite tid att lufta ur vattenverkets ph-höjare, så har man tid på sig att pilla i bikarbonatet.

                                Alla växter behöver kol för att växa. Tidigare så räckte det med kolet som fanns i kranvattnet. Minskar tillförseln så behöver växterna (och de goda bakterierna) ta sina byggstenar från något annat för att överleva. Men du har alldeles rätt i att inte alla växter vill ha högt ph. Jag har ett litet växtkar som jag inte har co2 till. Där tillsätter jag ett kryddmått bikarbonat i veckan. Ph-värdet reagerar inte nämnvärt, däremot så får jag betydligt bättre tillväxt. Ph och Kh är påverkade av varandra men inte så tät ihopkopplade att de följer varandra linjärt. Lite knepigt är det ..det där med bikarbonat i växtkar. För att kolet som växterna förbrukar är inte den beståndsdelen som styr ph-värdet. Vilket i sin tur betyder att växterna i sig inte bidrar till ph-minskning om man tillsätter en nypa bikarbonat.
                                Det gör att jag har ett stabilt ph på 7,5. Det varken sjunker av växternas konsumsion eller höjs av min bikarbonattillsatts.
                                Senast redigerad av LN; 09 januari 2007, 15:24.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...