Elförbrukning akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    Nagra sma funderingar:

    Koppar och koppar ar inte samma sak. Det dar grona ar kopparoxid. Skulle gissa att det inte ar farligt. Troligen sa ar gamla ror skyddade av nagon slags kopparoxid och troligen kan detta skydd losas upp av surt vatten och varmt vatten (kopparoxid ar ett salt om jag inte totalt missminner mig sa det ar ju bara att jamfora med koksalt). Kanske ar det fria kopparjoner som ar farliga? Detta gor att kallt kranvatten som leds in via kopparror rimligen ar ofarligt.

    Det finns raporterade dodsfall hos spadbarn som blivit kopparforgiftade av kranvatten. Om de fick valling gjort pa varmvatten eller valling gjort pa vatten som statt lange i kranen i sommarstugan mins jag inte. Varst borde ju hursomhelst surt vatten fran egen brunn som star i ny varmvattenberedare satt pa extremt hog temp (for att fa mycket varmvatten) och som sedan leds i kopparror vara.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Bör väl nämnas att vattnet i Göteborg knappast är surt (pH ca och även om buffringsförmågan är usel så lär det knappast inte sjunka så mycket i en varmvattenberedare för att det skall kunna klassificeras som surt

      Kommentar

      • endymion

        #48
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Varmvattenberedare. Är den fyllt med koppar menar du?
        Varmvattenberedare har behållare av antingen koppar, rostfritt eller emalj. Vilken man ska välja beror på vattnet där man ska placera den.
        Kalk äter igenom rostfritt
        FE3+ joner äter igenom koppar
        Flouridjoner äter igenom emalj.
        Har man ingen av dessa joner kan man välja vad man vill, har man otur har man alla.
        Denna info fick jag när jag hade praktik på Nibe i Markaryd.

        Kommentar

        Arbetssätt...