Elförbrukning akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #31
    Varmvattenberedare. Är den fyllt med koppar menar du?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #32
      Att kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
      men det får inte var lågt ph i rören.
      huruvida gamla eller nya rör skulle kunna vara olika förstår jag inte
      det enda skillnaden kan väl vara att nya har smuts eller grad av koppar som är lös.
      men jag har rivit en sönderrostad varmvattenberedare och den såg osmaklig ut.
      vänligen
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av calle-hallabro
        Jag kan inte peka på ett klart fall, men har hört detta på olika håll, så därför undviker vi detta.

        Det är när vatten är stillastående i rören som Koppar tydligen ska fällas ut, framförallt i varmvatten.
        Värst blir det tydligen i varmvattenberedaren.

        Gamla kopparrör ska inte vara "lika illa".

        I vårt utbygge kommer vi att använda Pex-rör

        //Calle
        ja om det nu är som du säger att det är sådana problem, då kan man ju tänka sig att det är i varmvattenberedarn dom mesta problemen sitter i, så det är nog viktigare att ha en rostfri varmvatten beredare än att ha plaströr istället för kopparrör, för dom kan man spola först. och sedan om man ska göra som christer hade en idee om, så skulle ju vattnet rinna kontinuerligt, så det är nog inga problem.mvh janne
        för rören

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Att kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
          men det får inte var lågt ph i rören.
          huruvida gamla eller nya rör skulle kunna vara olika förstår jag inte
          det enda skillnaden kan väl vara att nya har smuts eller grad av koppar som är lös.
          men jag har rivit en sönderrostad varmvattenberedare och den såg osmaklig ut.
          vänligen
          Christer
          ja det är helt rätt christer, det är därför alla vatten verken höjer upp pht till över 8, för att skona rören.mvh janne

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • juli 2005
            • 303

            #35
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Att kopparrör skulle vara farligt och framförallt när det gäller varmvatten är nog en skröna,
            men det får inte var lågt ph i rören.
            huruvida gamla eller nya rör skulle kunna vara olika förstår jag inte
            det enda skillnaden kan väl vara att nya har smuts eller grad av koppar som är lös.
            men jag har rivit en sönderrostad varmvattenberedare och den såg osmaklig ut.
            vänligen
            Christer
            Vad menar du med lågt pH ?

            Vi har runt 6 i vår kran, ska lämna in fullständig analys i veckan för att vad vi har för vattenvärden.

            Kopparrör oxiderar och får en "skyddande" beläggning som gör att de avger mindre koppar efter ett tag.

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              ja det är helt rätt christer, det är därför alla vatten verken höjer upp pht till över 8, för att skona rören.mvh janne
              Vad vattenverket släpper ut för vatten är ju en del, men det intressantaste är ju vad man har i sin egna kran.

              Vad jag har förstått det så kan värderna förändras endel på vägen.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av calle-hallabro
                Vad menar du med lågt pH ?

                Vi har runt 6 i vår kran, ska lämna in fullständig analys i veckan för att vad vi har för vattenvärden.

                Kopparrör oxiderar och får en "skyddande" beläggning som gör att de avger mindre koppar efter ett tag.

                //Calle
                ja då har ni inget kommunalt vatten, men då ser jag att ni kanske kan få problem att kopparn löser ut sig i rören, men blir det grönt i tvättstället, det är ett tecken på att kopparn löser ut sig.
                men jag tror fortfarande inte att det är några problem för fiskarna.
                jag hade lågt ph i mitt gamla hus, det blev faktiskt grönt i tvättställen, men jag hade inga problem med mina fiskar och på den tiden körde jag en del sandlekare typ kilesa och div andra arter.
                men när jag sen flyttade till mitt nya hus så fick kommunalt vatten och då såg jag inget grönt i mina tvättställ alltså löste det ur mindre koppar där.
                men däremot så dog mina sandlekare i mitt nya.
                men det var inte kopparn det var något dom tillsatte på vattenverket. tex kloramin

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #38
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Är det någon som haft problem som direkt kan härledas till kopparrör?`Jag har nya kopparrör i mitt hus och spolar ju såklart lite innan jag byter vatten. Efter jag har spolat ur rören är det väl knappast så mycketkoppar som kan dras med i genomflödet eller? Det enda jag har hemma nu är VF Diskus och fästmöns guppy och vi har inte märkt något.

                  Det vore dock intressant att veta om någon haft kopparrelaterade problem och vad isåfall händer med fiskarna? Problem med gälar?
                  Jag hade tidigare en lokal i en hyresfastighet och fick enorma problem efter att de bytt såväl värmepanna (där vattenbehållaren är i koppar) och rören.
                  Problemen var besvisligen kopparrelaterade och jag kunde bara byta med kallvatten - i längden blev det ohållbart så jag fick flytta, men "hela kalaset" kostade mig säkert över 100.000.
                  Jag vet en akvarieaffär i Göteborg där affärscentret byggdes om och där de efter ombyggnaden fick stora problem med fiskarna och de problemen var också bevisligen kopparrelaterade.

                  Jag har också hört talas om andra som haft liknande problem - men i bägge ovannämnda fall så rörde det sig inte enbart om antaganden utan här gjordes rätt omfattande vattentester för att ta reda på orsaken, så här bevisades det också.

                  Det verkar mest vara nya ledningar som är problematiska - efter nåt år eller så bildas det en hinna (antar jag i alla fall) och då verkar det kunna fungera rätt oproblematiskt.

                  Jag kommer nu att byta till bergvärme där jag bor och jag la till några tusen extra för att få en rostfri behållare i värmepannan. Som flera har nämnt så är varmvatten och koppar en farligare kombination och därför är det ju extra viktigt att värmepannan inte har en kopparbehållare.

                  Sedan är ju också olika arter olika känsliga för koppar - saltvattensfisk och lägre stående djur, räkor, malawi och tanganyika är några exempel på kopparkänsliga djur.
                  Kan väl nämna att symptomen på kopparskadade fiskar är att de får något som liknar frätskador
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 januari 2007, 10:49.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jag hade tidigare en lokal i en hyresfastighet och fick enorma problem efter att de bytt såväl värmepanna (där vattenbehållaren är i koppar) och rören.
                    Problemen var besvisligen kopparrelaterade och jag kunde bara byta med kallvatten - i längden blev det ohållbart så jag fick flytta, men "hela kalaset" kostade mig säkert över 100.000.
                    Jag vet en akvarieaffär i Göteborg där affärscentret byggdes om och där de efter ombyggnaden fick stora problem med fiskarna och de problemen var också bevisligen kopparrelaterade.

                    Jag har också hört talas om andra som haft liknande problem - men i bägge ovannämnda fall så rörde det sig inte enbart om antaganden utan här gjordes rätt omfattande vattentester för att ta reda på orsaken, så här bevisades det också.

                    Det verkar mest vara nya ledningar som är problematiska - efter nåt år eller så bildas det en hinna (antar jag i alla fall) och då verkar det kunna fungera rätt oproblematiskt.


                    Jag kommer nu att byta till bergvärme där jag bor och jag la till några tusen extra för att få en rostfri behållare i värmepannan. Som flera har nämnt så är varmvatten och koppar en farligare kombination och därför är det ju extra viktigt att värmepannan inte har en kopparbehållare.

                    Sedan är ju också olika arter olika känsliga för koppar - saltvattensfisk och lägre stående djur, räkor, malawi och tanganyika är några exempel på kopparkänsliga djur.
                    Kan väl nämna att symptomen på kopparskadade fiskar är att de får något som liknar frätskador
                    tråkigt kjell att det inte funkade i den lokalen.
                    men hur vet du att det var kopparn som var problemet det kan ju har varit något annat.
                    har man problem att kopparn fäller ut så blir det grönt där det rinner vatten.
                    det kan man se här i västsverige i stugor som har en egen brunn, på grund utav att vattnet är så surt här i västsverige så löser kopparn ut och det blir alldeles grönt där vattnet rinner.
                    botemedlet mot det är att sätt en vanligt filter med aktivt kol på inkommande vatten.
                    då får man även bort järn och mangan som faktiskt är farligt för spädbarn, järn alltså i större doser.
                    du testade aldrig att sätta ett kolfilter på inkommande vatten, det kanske hade löst det.
                    och det hade blivit mycket billigare.mvh janne

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      tråkigt kjell att det inte funkade i den lokalen.
                      men hur vet du att det var kopparn som var problemet det kan ju har varit något annat.
                      har man problem att kopparn fäller ut så blir det grönt där det rinner vatten.
                      det kan man se här i västsverige i stugor som har en egen brunn, på grund utav att vattnet är så surt här i västsverige så löser kopparn ut och det blir alldeles grönt där vattnet rinner.
                      botemedlet mot det är att sätt en vanligt filter med aktivt kol på inkommande vatten.
                      då får man även bort järn och mangan som faktiskt är farligt för spädbarn, järn alltså i större doser.
                      du testade aldrig att sätta ett kolfilter på inkommande vatten, det kanske hade löst det.
                      och det hade blivit mycket billigare.mvh janne
                      Nog testade jag - splittade en del sändningar jag fick in. Hälften i en påse hamnade i lokalen och blev sjuka - de som jag placerade på annat ställe blev inte sjuka. Problem började uppstå direkt efter att vattensystemet bytts ut i fastigheten - brände ett par tusen på att låta testa vattnet proffesionelt - det enda som avvek var den höga kopparhalten. Så nog kan det anses bevisat. Visst aktivt kol funkar men det är bara aktivt en kort tid (jag vet att du inte anser det ).

                      Att t.ex. malawi och tanganyika är känsligt för kopppar är ingen nyhet. Detta är också en av anledningarna till att dessa fiskar t.ex. inte tål kopparbaserade mediciner. Jag vet t.ex. att Lasse Forsberg fick ut ersättning från Tetra för sina fiskar efter att han medicinerat med General Tonic (som på den tiden innehöll koppar).
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 januari 2007, 16:55.

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 4122

                        #41
                        Kjell: Tycker definitivt du ska skriva en artikel till CB om det. Behöver ju inte bli så lång men tror det kan vara viktigt och informera om.

                        Själv byter jag på din inrådan vatten från system som inte innehåller koppar. Kunde välja när jag byggde.

                        Ser fram emot artikeln. Fota gärna din nya anläggning med rostfritt istället.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #42
                          Jag brukade jobba på ett stort akvarieuthyrningsföretag och vi hade en kund i Uppsala vars karpar och guldfiskar dog hela tiden. När vi började att spola vattnet i 10 minuter innan bytet så löste sig det problemet. Den allmänna uppfattningen på firman var att koppar-rören var problemet. Jag har även pratat med en person på SLU som ansvarar för odling av t.ex regnbågsforeller. Och enligt honom så är kopparrör helt förkastligt. Han anser att även minimala mängder av koppar har negativa konsekvenser på fiskars välbefinnande.
                          Senast redigerad av Perikles; 10 januari 2007, 21:32.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #43
                            ...och berätta mer om symptomen. Vad som faktiskt händer. Hur dör fisken? Sår? Andnöd?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #44
                              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                              Kjell: Tycker definitivt du ska skriva en artikel till CB om det. Behöver ju inte bli så lång men tror det kan vara viktigt och informera om.

                              Själv byter jag på din inrådan vatten från system som inte innehåller koppar. Kunde välja när jag byggde.

                              Ser fram emot artikeln. Fota gärna din nya anläggning med rostfritt istället.
                              Be Lasse Forsberg skriva artikeln istället - han kan mer i ämnet än jag. Jag kan ju bistå honom med lite info.
                              Skall försöka komma ihåg att nämna det till honom på lördag eftersom jag skall hem till honom då.
                              En del av er kan ju också passa på att fråga honom på GCG-mötet på måndag när han skall prata om nano-salt

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #45
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                ...och berätta mer om symptomen. Vad som faktiskt händer. Hur dör fisken? Sår? Andnöd?
                                Tusen - det är säkert mer än 10 år sen. Mitt minne är forfarande kanon - men jäkligt kort och tyvärr fotade man inte på den tiden.

                                Som jag skrev tidigare i tråden så blev det frätskador på fisken och på de som drabbades allvarligast så blev det öppna sår där man såg köttet och som inte ville läka vare sig med hjälp av antibiotika, mängder av salt etc..
                                Sedan vet man ju inte vad som var först - hönan eller ägget. Dvs var det kopparn som direkt orsakade skadorna eller gjorde kopparn att fiskarnas kondition försämrades och de lättare drabbades av en annan sjukdom som gav dessa sår.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...