Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Niklas Olsson
    svarade
    Vilken färgrymd använder ni som standard, de jag har att välja på är sRGB och Adobe RGB ?
    Vad är skillnaden och när är det bäst att använda den ena eller den andra ?

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av Bedson
    Tack Laesk, har äntligen fått till en HDR-bild värd namnet. Betydligt enklare än cs2.
    Jag lägger ut några bilder när jag finputsat min teknik en smula....

Oh ... Äh trams, lägg ut nu i Övriga-bilder-tråden!

Lämna en kommentar:

• Bedson
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Hrm... känner inte igen de du beskriver, jag satt ju me cs2 innan ett tag, men hrm.. kan inte minnas nått me välja sånt. Skumt!

Kan nog bara ge dig rådet att köra me photomatix ist!

http://www.hdrsoft.com/download/download20win.php
    Tack Laesk, har äntligen fått till en HDR-bild värd namnet. Betydligt enklare än cs2.
    Jag lägger ut några bilder när jag finputsat min teknik en smula....

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Hrm... känner inte igen de du beskriver, jag satt ju me cs2 innan ett tag, men hrm.. kan inte minnas nått me välja sånt. Skumt!

Kan nog bara ge dig rådet att köra me photomatix ist!

Lämna en kommentar:

• Bedson
    svarade
    Hdr?

Hej,
    jag lyckas inte skapa några bra HDR bilder. Jag följer alla instruktioner men när Photoshop ska generera slutresultatet av mina tre bilder får jag välja att ange EV-värde eller välja exponeringstid, bländare och ISO. Här blir jag lite ställd, kan ni ge några tips hur ni brukar göra....

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    jahapp, det vart inte värst "sexy" men va faen, vill man ut så.. =)

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    finns det "skydd" te kameran eller ngt?

mvh
    Japp:

Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

Hur smidigt de är vet jag inte, nog bättre å stanna inne

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    har haft min 400D nu i knappt en månad, och man börjar lära sig men de tar tid trottsa man läst insruktionernan in och ut och bakåfram så är det trixigt..

en fårga, vad jag förstått så är int 400d spec väder tålig? om man vill fota en vinter dag tex, elelr regn dag, hur gör man då? ( förutom att fota innifrån och ut då )

finns det "skydd" te kameran eller ngt?

mvh

Lämna en kommentar:

• Bedson
    svarade
    Digital Photo Professional

Hej,
    är det någon som har testat Digital Photo Professional som är det bildredigeringsprogrammet som följer med Canon 400D? Synpunkter mottages tacksamt.
    I fall Ni proffs tycker det är sunkigt kanske det inte är någon idé att lägga tid på att lära sig det....

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    Nja, men på "P" har du ju chans att påverka det iallafall...

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av Zaphi
    P e la iofs inte "auto". Om man använder P måste man iallafall förstå när man vill ha stor/liten bländare eller snabb/långsam slutartid. Jag kör nästan aldrig P, däremot använder jag Av och Tv mycket. Använder mest M när jag fotar med blixt eller i studio...
    "måste förstå" vid P, nej! De är ju först då man använder Tv eller Av man måste förstå sånt!
    Ja jag fotar oftare på Tv och Av än P också..

Ursprungligen postat av dinajel
    Trevligt för övrigt att se att man inte var helt ute och cyklade vad gäller det där med skärpedjup och avstånd.
    Hehe

Lämna en kommentar:

• dinajel
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Är du säker på att hon inte fuskar me att köra på P då? dvs auto..
    Haha, kanske det kanske. Men jag tror hon kör med M eftersom det är så viktigt med stor bländare när man fotar fisk, och man vet aldrig vad som händer när man kör P. Ska höra ikväll.

Trevligt för övrigt att se att man inte var helt ute och cyklade vad gäller det där med skärpedjup och avstånd.

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    P e la iofs inte "auto". Om man använder P måste man iallafall förstå när man vill ha stor/liten bländare eller snabb/långsam slutartid. Jag kör nästan aldrig P, däremot använder jag Av och Tv mycket. Använder mest M när jag fotar med blixt eller i studio...

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av dinajel
    Men det är sambon som har fotointresset och det märks, för hon klämmer bara iväg en serie bilder och dom blir riktigt bra, medan man själv sitter och fotar upp ett helt minneskort under några timmar och bara får typ en okej bild...
    Är du säker på att hon inte fuskar me att köra på P då? dvs auto..

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Tony
    Om ni börjar med att lära er förhållandet mellan slutartid och bländare samt vad de gör med bilden kommer ni snabbt igång.

tack så mkt för tipset =)!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...