Frågelåda För allt inom foto.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Christian Alfredsson
    svarade
    Läs en kanonartikel som finns på: http://www.ciklider.se/artiklar/ja_fotoskola_1.shtml

Om du fotar med blixt ska ISO = 100

Testa sedan med att öka bländaren till typ f16
    Senast redigerad av Christian Alfredsson; 04 February 2007, 22:57.

Lämna en kommentar:

• Bedson
    svarade
    Skärpa över hela bilden

Hej,
    jag har problem att få skärpa över hela bilderna. Kan någon tipsa om vad jag kan justera. Jag har en Canon 400D. Som ni ser på den bifogade bilden har jag ingen skärpa på nosen.

Lämna en kommentar:

• Pieter
    svarade
    men det e ju bara lysande!
    tackar för detta Micke.

//Pieter

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Pieter
    Zaphi du skulle inte kunna länka till några sådana objektiv så man vet att det blir rätt.

//Pieter

Här hittar du olika objektiv till Nikons alla kameror. Nikon erbjuder stor variation bland sina objektiv. Vill du hitta rätt teleobjektiv, vidvinkelobjektiv eller makroobjektiv till din Nikon-kamera har vi ett stort sortiment att välja bland, passande till både Nikon F och Nikon Z. I filtreringen kan du välja typ av objektiv eller den egenskap du söker hos ditt nya Nikon-objektiv. Vi säljer även begagnade objektiv till Nikon - alltid med 6 månaders garanti. Hittar du inte det du söker efter så tveka inte att höra av dig till vår fantastiska kundtjänst så hjälper vi dig.

Lämna en kommentar:

• Pieter
    svarade
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Vad som gör ett objektiv bra står inte i objektivets "spec". Skärpa, kontrast, antifeflexbehandlning, typen av bakgrundsoskärpa kan mätas på många olika sätt. Många går på MTF-kurvor för att mäta skärpa, men en optikingenjör skulle skratta åt dem, de visar endast en liten bild av sanningen.

Om du skall fota fiskat skall du väl ha ett makro? Det finns inte så många att välja på om du är ute efter nikon orginal (Nikkor). Tamron har ett bra 90mm annars...
    Zaphi du skulle inte kunna länka till några sådana objektiv så man vet att det blir rätt.

//Pieter

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    Vad som gör ett objektiv bra står inte i objektivets "spec". Skärpa, kontrast, antifeflexbehandlning, typen av bakgrundsoskärpa kan mätas på många olika sätt. Många går på MTF-kurvor för att mäta skärpa, men en optikingenjör skulle skratta åt dem, de visar endast en liten bild av sanningen.

Om du skall fota fiskat skall du väl ha ett makro? Det finns inte så många att välja på om du är ute efter nikon orginal (Nikkor). Tamron har ett bra 90mm annars...

Lämna en kommentar:

• Pieter
    svarade
    skulle behöva lite tipps på objektiv för att plåta fiskarna med
    skall sitta på en D80.
    det som jag kör med nu är e på 18-135

om ni skriver specen på dessa så kommer detta inte att säga mig nada
    då e det bättre bara å säga va som gör dom bra
    så va inte stygga nu när ni tippsar om nått

//Pieter

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    Stativ är kanon och ett måste för många, beroende lite på vad man fotar etc. Exempelvis om du fotograferar fiskar hjälper ju inte ett stativ att frysa fisken Däremot är det användbart, speciellt vid landskapsfotografering eftersom man ofta vill ha minsta möjliga bländare för att få ett maximalt skärpedjup vilket då innebär att man ofta hamnar på långa slutartider. I landskapsfotograferig vill man ju sällan använda för höga ISO-tal heller. Landskap som ligger i dunkelt ljus är också ofta det som blir bäst, så där är det många saker som talar för att använda stativ...

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Ah du fotar i JPEG, ok! Men själva färgrymden behöver inte nödvändigtvis ha något med filformatet att göra. Om du plåtar i JPEG tycker jag du kan köra sRGB hela tiden, så stor roll spelar det inte. Då slipper du tänka på sånt...
    Låter bra..e nöjd för allt jag slipper tänka på

En sak jag märker att jag inte klarar mig utan när jag tränar slutare å bländare är mitt STATIV...det är verkligen något jag kan rekommendera att ha ett hemma.
    Senast redigerad av Niklas Olsson; 25 January 2007, 23:56.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av blackened
    www.pixxass.de är en väldigt välrenomerad firma, med bättre priser än dom flesta enligt tyska pricerunner. Där kan du även välja att betala vid leverans.

Jag köpte mitt 70-200/2,8L IS USM av www.fotemia.de .. De tog bara 4 dagar att få objektivet, å betalade vid leverans!

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
    Men filen är ju en jpg från start ju...men menar du att jag bara går in och ändrar till sRGB om filerna ska visas på nätet?
    Ah du fotar i JPEG, ok! Men själva färgrymden behöver inte nödvändigtvis ha något med filformatet att göra. Om du plåtar i JPEG tycker jag du kan köra sRGB hela tiden, så stor roll spelar det inte. Då slipper du tänka på sånt...

Lämna en kommentar:

• blackened
    svarade
    www.pixxass.de är en väldigt välrenomerad firma, med bättre priser än dom flesta enligt tyska pricerunner. Där kan du även välja att betala vid leverans.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    På vilka tyska sidor kan man hitta "billiga" nya canon 400D, ? även amerikanska sidor är av intresse.

vet att laesk lade upp några men kommer ej ihåg vart och när.

men alla tips välkomnas.

mvh

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Jag fotar Adobe RGB och använder alltid det när jag jobbar med bilder samt skickar in till labb för att kopiera upp på papper. Däremot måste man alltid konvertera till sRGB om du vill spara som JPG, annars blir de mycket bleka i många program...
    Men filen är ju en jpg från start ju...men menar du att jag bara går in och ändrar till sRGB om filerna ska visas på nätet?

Lämna en kommentar:

• Zaphi
    svarade
    Jag fotar Adobe RGB och använder alltid det när jag jobbar med bilder samt skickar in till labb för att kopiera upp på papper. Däremot måste man alltid konvertera till sRGB om du vill spara som JPG, annars blir de mycket bleka i många program...

Adobe RGB är en större färgrymd än sRGB, alltså fångar upp fler färger kan man säga. Du kan jämföra dem med tabellen till höger här:

Adobe RGB: http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_RGB_color_space

sRGB: http://en.wikipedia.org/wiki/SRGB_color_space

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...