Nikon > Canon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Ursprungligen postat av Decimus
    Laesk: varför bör jag köpa 70-200 och inte tec 70-300?

    Bör å bör, nae kanske inte. ett 70-300 för 1400-2300kr är ett bra nybörjarobjektiv till att testa sig fram på. Se hur kul de är att fota me zoom osv. Men fota på 300mm utan IS å utan stativ är inte jättelätt, så ett stativ är ju inte fel att införskaffa isåfall. (IS - Image Stabilizator, bildstabilisator) Objektiv med de kommer upp i pris endel, men mums va gött de är.

    Men klassa ett t.ex 70-200 som "fett telezoom" är att överdriva. De kan man använda till porträtt å nästan va som helst. Vill nog hävda att alla bör ha ett zoom minst upp till 200 i sin fotoväska.
    Som t.ex. på Danko Jones -konserten jag va på nyss.. här står jag på ca 4 meters avstånd till honom, fotar me 200mm (iofs med 1D:n)
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      Ursprungligen postat av Zaphi
      Jag tror det mest prisvärda makrot på marknaden idag fortfarande är Tamrons SP90 f/2,8. Jag kan dock ha fel, för jag är ingen sån som direkt hänger med i den senaste utvecklingen längre (vad micke än säger).
      Så vitt jag vet kan jag nog hålla me dig om det! Mkt sugen själv på ett sånt.

      Men till fiskfoton är de nog för mkt med 90mm, så då är nog Canons 60mm ett bättre köp.
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        Ursprungligen postat av Laesk
        Så vitt jag vet kan jag nog hålla me dig om det! Mkt sugen själv på ett sånt.

        Men till fiskfoton är de nog för mkt med 90mm, så då är nog Canons 60mm ett bättre köp.
        Jag har kört båda, och bildmässigt är Tamron minst lika vasst som Canon. Dock är som sagt 90mm lite väl långt för fiskfoto, och då framförallt när man fotar stor fisk eller i butik med trånga gångar.
        Tony Englund

        Kommentar

        • doctor
          Användare
          • december 2003
          • 238

          Ursprungligen postat av Laesk
          Om jag ska va riktigt ärlig så förstod nog Micke de å ville skojja till de lite
          Hähä jo vitsen var lite att det skulle kunna tolkas på flera sätt. Man har inte roligare än man gör sig!

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            Nu har jag iaf kört ut henne så nu ska jag ladda MH lampan o leka lite =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              Ursprungligen postat av deelay
              Nu har jag iaf kört ut henne så nu ska jag ladda MH lampan o leka lite =)

              Duuu! Ta nu en pappbit eller nått å sätt lite snett baktill på MH:n så din illblåa bakgrund inte lyser så förbannat! (stör mig så på de när man ser dina bilder)

              (eller så tvångstar jag bort de i photoshop sen)
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 7334

                Ursprungligen postat av Mikael W
                Hej

                Vågar man hoppas på, att gubbarna på Canon sitter gömda i nån vrå och försöker få ihop en 40D snart (400D:s egenskaper och 30D:s storlek, t.ex.)?

                Frågar en som "alltid" väntar på nästa årsmodell.....
                Här finns en del spekulationer om vad som är att vänta från Canon under 2007, och ja, 40D verkar omnämnas där: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=70799
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se
                ____________________________________________

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                  Här finns en del spekulationer om vad som är att vänta från Canon under 2007, och ja, 40D verkar omnämnas där: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=70799
                  Att det dyker upp en Nikon D200s under våren är också ett flitigt rykte.
                  Senast redigerad av Micke; 03 januari 2007, 15:23.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    Ursprungligen postat av Laesk
                    Duuu! Ta nu en pappbit eller nått å sätt lite snett baktill på MH:n så din illblåa bakgrund inte lyser så förbannat! (stör mig så på de när man ser dina bilder)

                    (eller så tvångstar jag bort de i photoshop sen)
                    haha ok =) jo det är ju en smaksak... vissa har blå bakgrund o vissa har mört =)=)

                    Ps. Jag ska ställa ett par stora block mot bakrutan snart så det går att välja bakrund när man fotar =)))
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 2447

                      Ursprungligen postat av deelay
                      vissa har blå bakgrund o vissa har mört =)=)
                      Hahahahaha
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Håknil
                        Användare
                        • december 2005
                        • 484

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Att det dyker upp en Nikon D200s under våren är också ett flitigt rykte.
                        hej

                        Har hört att det bästa man idag kan få för ett rimligt pris
                        är Pentax K 10.Tror jag den heter.

                        Håkan

                        Kommentar

                        • Pieter
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 251

                          deelay vet ej om jag har missat detta om du redan har svarat på detta, men vad var det som gjorde att du föll för 400d?

                          sen e det nått som du stör dig på när det gäller denna?
                          frågar man Laesk så e man ju körd direkt

                          står själv i tankarna mellan dessa två och det käns lite som att det lutar åt d80 håll
                          med 18-70 gluggen.

                          //Pieter

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            Ursprungligen postat av Muhni
                            hej

                            Har hört att det bästa man idag kan få för ett rimligt pris
                            är Pentax K 10.Tror jag den heter.

                            Håkan


                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              Ursprungligen postat av Pieter
                              deelay vet ej om jag har missat detta om du redan har svarat på detta, men vad var det som gjorde att du föll för 400d?

                              sen e det nått som du stör dig på när det gäller denna?
                              frågar man Laesk så e man ju körd direkt

                              står själv i tankarna mellan dessa två och det käns lite som att det lutar åt d80 håll
                              med 18-70 gluggen.

                              //Pieter
                              Jag kunde verkligen inte bestämma mig... det blev så att jag bestämde mig för att köpa det som fanns hemma, dom hade en nikon D80 men inget fast objektiv på 50-60 till den men det hade dom hemma till 400D så då fick det bli så. Personligen tror jag att man kanske kan få stråt vassare bilder med Nikon D80... vet inte varför men det är något jag fått för mig=)
                              Det enda som stör mig på den är att displayen e en riktig glädje variant, det ser skarpt o bra ut när man kollar där men sen ere inte alltid så fallet när man tankat in bilderna så jag skulle vilja påstå att den ljuger lite =)Det va bättre på 350D, mer ärlig.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • Pieter
                                Användare
                                • augusti 2004
                                • 251

                                Ursprungligen postat av deelay
                                Jag kunde verkligen inte bestämma mig... det blev så att jag bestämde mig för att köpa det som fanns hemma, dom hade en nikon D80 men inget fast objektiv på 50-60 till den men det hade dom hemma till 400D så då fick det bli så. Personligen tror jag att man kanske kan få stråt vassare bilder med Nikon D80... vet inte varför men det är något jag fått för mig=)
                                Det enda som stör mig på den är att displayen e en riktig glädje variant, det ser skarpt o bra ut när man kollar där men sen ere inte alltid så fallet när man tankat in bilderna så jag skulle vilja påstå att den ljuger lite =)Det va bättre på 350D, mer ärlig.
                                aha där ser man, men annars så verkar du ju helnöjd med den.
                                //Pieter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...