Appistogramma från Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #16
    Ursprungligen postat av Micke M
    Dom verkar ha spikat ihop fishbase lite lustigt. Söker man på Negro hittar man inga apistogramma alls. Söker man däremot på varje apistogramma jag kan hitta visar det sig att 8st av dessa kommer från Negro eller dess tillflöden. Allt enligt fishbase!
    Apistogramma diplotaenia, gephyra, gibbiceps, mendezi, paucisquamis, pertensis, regani och uaupesi kommer från Negro om man söker på fisknamnen istället! Finns säkert fler som inte jag hittat.
    Då är ju frågan om man kan hitta några av dessa i handeln. Det återstår att se.
    Mvh Micke
    i normalfallet har nog zoomässan ett flertal av dessa arter hemma, så ring dit och kolla, men han skickar nog inte fisk
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      Ursprungligen postat av Micke M
      Dom verkar ha spikat ihop fishbase lite lustigt. Söker man på Negro hittar man inga apistogramma alls. Söker man däremot på varje apistogramma jag kan hitta visar det sig att 8st av dessa kommer från Negro eller dess tillflöden. Allt enligt fishbase!
      Apistogramma diplotaenia, gephyra, gibbiceps, mendezi, paucisquamis, pertensis, regani och uaupesi kommer från Negro om man söker på fisknamnen istället! Finns säkert fler som inte jag hittat.
      Då är ju frågan om man kan hitta några av dessa i handeln. Det återstår att se.
      Mvh Micke
      Det finns fler, t ex A. elisabethae. Dessutom mängder med obeskrivna arter.

      Man får ta FishBase för vad det är: en sammanställning av litteratur. Står det fel i böckerna så blir det fel i databasen. Om det finns motsägelsefulla uppgifter i litteraturen blir det lätt också fel. Vill man ha reda på sanningen så är FishBase ett synnerligen kraftfullt verktyg, men utvärderingen får man göra själv. Om man går in på varje art och sedan klickar på "occurence" (långt ned på sidan) får man en lista på en del av de museiexemplar som finns som är artbestämda till just den arten (tyvärr saknas många av de stora sydamerikanska museerna). Men det är inte säkert att museiexemplaren är korrekt identifierade. Apistogramma är jättesvårt. Man får åka runt till museerna och titta igenom alla Apistogramma och försöka artbestämma dem själv. Det går i vart fall snabbare än att åka runt i Rio Negro och samla ihop alla arterna själv...

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #18
        Ursprungligen postat av Micke M
        Dom verkar ha spikat ihop fishbase lite lustigt. Söker man på Negro hittar man inga apistogramma alls. Söker man däremot på varje apistogramma jag kan hitta visar det sig att 8st av dessa kommer från Negro eller dess tillflöden. Allt enligt fishbase!
        Apistogramma diplotaenia, gephyra, gibbiceps, mendezi, paucisquamis, pertensis, regani och uaupesi kommer från Negro om man söker på fisknamnen istället! Finns säkert fler som inte jag hittat.
        Då är ju frågan om man kan hitta några av dessa i handeln. Det återstår att se.
        Mvh Micke
        Det borde inte vara något problem. Åtminstone hälften borde du kunna hitta.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        Arbetssätt...