Appistogramma från Rio Negro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    Appistogramma från Rio Negro

    Håller på startar upp en 720l sydamerikaburk som kommer innehålla appistogrammor, rödmunstetra, bilbuk, corydoras och discus. Ska försöka hålla mig till Rio Negro och även efterlikna vattnet just därifrån, dvs rötter, vissna löv, torvfiltrering mm. pH 6-6,5. (dock en och annan växt som kanske inte är 100% biotopriktig)
    Så nu håller jag på besluta vilken/vilka appistogramma jag ska ha.
    Hjälp mig gärna att lista upp vilka arter som kommer från just Rio Negro och dess tillflöden, (den norra, då det tydligen även finns nån mindre Rio Negro söder om Amazonasfloden?).

    Mvh Micke
    Ps. Efterlyser även Corydoras från samma område, men lägger upp den tråden i avdelningen för övriga fiskar. ds
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Det känns som att du suktar efter svårt svartvatten; Taeniacara candidi är din art.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Här är en fishbase sökning på rio negro:

      Information on tropical freshwater aquarium fish species (none)


      den bör innehålla all information du söker.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Om du ska köra biotopriktigt får du allt sänka pH:t till högst 5.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Här står jag och fångar apistogrammor i ett biflöde till rio negro.
          Vete sjutton hur mycket apistogrammor det fanns i själva floden, jag såg inga. I dessa biföden var ju vattnet kristall klart och markant svalare än i huvudfåran, skulle uppskatta tempen till ca 25grader. Jag tror inte vi mätte pH i dessa bäckar vad jag minns.
          Huvud ingridiensen i denna biotop verkar dock vara löv löv och löv.



          Bilden är tagen av N.Bases

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Här är en fishbase sökning på rio negro:

            Information on tropical freshwater aquarium fish species (none)


            den bör innehålla all information du söker.

            Mvh

            olof
            Njae, fanns det apistogramma på den listan?
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Nej apistos finns det inte med. Några apistos borde det väl rimligtvis gå att hitta i Rio Negro. Om man ser till hela vattensystemet borde det vara frågan om rätt många arter. Listan är väl helt enkelt inte riktigt komplett.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                A agassizi black line. A gibbiceps o A gephyra är väl några från rio negro.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #9
                  Ursprungligen postat av olof
                  Hej!

                  Nej apistos finns det inte med. Några apistos borde det väl rimligtvis gå att hitta i Rio Negro. Om man ser till hela vattensystemet borde det vara frågan om rätt många arter. Listan är väl helt enkelt inte riktigt komplett.

                  Mvh

                  olof
                  Ja, det vet jag att det finns. Det har jag själv fiskat, men jag kunde inte artbestämma det vi fick upp.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • Micke M
                    Användare
                    • november 2006
                    • 116

                    #10
                    Hmm, är visst inte lika påläst om Negro som jag trodde. Sökte själv på fishbase men hittade inte mycket appistos.. Måste fått hjärnspel, har för mig jag läst på några arter att de skulle förekomma i Rio Negro. Måste stå fel i de artbeskrivningarna eller så är inte fishbase riktigt komplett . Eller så är jag bara snurrig .
                    Det får helt enkelt bli en någotsånär biotopinspirerad "nordvästrasydamerikaburk" istället. För appistos vill jag ha!
                    pH:t vet jag inte exakt vad det kommer hamna på, det ligger på 6,5 nu och sjunker sakta men säkert, och torvfiltreringen är inte igång än, lugnar mig med det å ser hur mycket det sjunker av rötterna och sedan löven som snart ska i fler av. Vill nog inte så värst mycket under 6 iaf, biotopriktigt eller ej. 6-6,5 tror själv är lagom?

                    Har även haft lite hjärngympa angående temeraturen. Många Discusfolk menar att discus defenitivt trivs bäst vid 30grader. Man kan ofta läsa 28-30 i böcker. Corydoras å andra sidan vill sällan ha över 26-27, inte appistos heller för den delen. Är detta ett själ att välja nåt annat istället för discus, eller tror ni det går att kompromissa?

                    Mvh Micke

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke M
                      Har även haft lite hjärngympa angående temeraturen. Många Discusfolk menar att discus defenitivt trivs bäst vid 30grader. Man kan ofta läsa 28-30 i böcker. Corydoras å andra sidan vill sällan ha över 26-27, inte appistos heller för den delen. Är detta ett själ att välja nåt annat istället för discus, eller tror ni det går att kompromissa?

                      Mvh Micke
                      Nja sanning med modifikation om man ser till odlare i asien så håller de nästan alltid diskus i 26-28 grader. När man pratar 30 grader här hemma så handlar det ungfisk på tillväxt och som är under kraftig matning. Satsat man på VF eller håller äldre fisk är 27-28 en bättre temperatur. Har själv nästan alltid haft olika Corydoras o Apistogammor med mina diskus utan problem.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #12
                        Den diskus vi fångade gick i förhållandevis kallt vatten. Ner mot 25 grader skulle jag uppskatta det till. En del personer på resan kunde inte ta det utan funderade ihjäl sig.

                        Rio negro är hur stor som helst. Jag tror att det är i (eller mynningarna till) bifloderna man hittar apistos. Iaf under torrperioden.
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • johnny 99
                          Användare
                          • december 2004
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke M
                          Hmm, är visst inte lika påläst om Negro som jag trodde. Sökte själv på fishbase men hittade inte mycket appistos.. Måste fått hjärnspel, har för mig jag läst på några arter att de skulle förekomma i Rio Negro. Måste stå fel i de artbeskrivningarna eller så är inte fishbase riktigt komplett . Eller så är jag bara snurrig .
                          Det får helt enkelt bli en någotsånär biotopinspirerad "nordvästrasydamerikaburk" istället. För appistos vill jag ha!
                          pH:t vet jag inte exakt vad det kommer hamna på, det ligger på 6,5 nu och sjunker sakta men säkert, och torvfiltreringen är inte igång än, lugnar mig med det å ser hur mycket det sjunker av rötterna och sedan löven som snart ska i fler av. Vill nog inte så värst mycket under 6 iaf, biotopriktigt eller ej. 6-6,5 tror själv är lagom?

                          Har även haft lite hjärngympa angående temeraturen. Många Discusfolk menar att discus defenitivt trivs bäst vid 30grader. Man kan ofta läsa 28-30 i böcker. Corydoras å andra sidan vill sällan ha över 26-27, inte appistos heller för den delen. Är detta ett själ att välja nåt annat istället för discus, eller tror ni det går att kompromissa?

                          Mvh Micke
                          Fishbase är absolut inte komplett överallt.

                          Kanske kan satsa på nån annan flod om du vill ha alla fiskar från samma, Orinoco exempelvis

                          Kommentar

                          • Micke M
                            Användare
                            • november 2006
                            • 116

                            #14
                            Tack för alla läsvärda svar! Har blivit lite klokare nu och ska plugga på lite om de arter som nämnts.
                            Angående att välja en annan flod istället, typ Orinoco eller kanske Rio Mete?, så kan det ju vara ett alternativ. Men det blir antagligen samma krux då, att man vill ha nån fisk som hellre bor nån annan stans... Det mesta jag vill ha verkar dock ändå komma från Negro, samt att jag vill ha/har mycket rötter och löv, dock även lite växter. Det blir nog bra ändå! Fiskarna vet antagligen inte själva var de kommer ifrån ändå

                            Mvh micke

                            Kommentar

                            • Micke M
                              Användare
                              • november 2006
                              • 116

                              #15
                              Dom verkar ha spikat ihop fishbase lite lustigt. Söker man på Negro hittar man inga apistogramma alls. Söker man däremot på varje apistogramma jag kan hitta visar det sig att 8st av dessa kommer från Negro eller dess tillflöden. Allt enligt fishbase!
                              Apistogramma diplotaenia, gephyra, gibbiceps, mendezi, paucisquamis, pertensis, regani och uaupesi kommer från Negro om man söker på fisknamnen istället! Finns säkert fler som inte jag hittat.
                              Då är ju frågan om man kan hitta några av dessa i handeln. Det återstår att se.
                              Mvh Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...