Fototävling 2007

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Fototävling 2007

    I denna tråd kommer fortlöpande information att ges om 2007 års fototävling.

    Fototävlingen kommer under 2007 att fortsätta i samma stil som tidigare med månadsvinnare som kvalificerar sig för årsfinal.

    För januaris tävling har ett fåtal bidrag inkommit, varför vi gärna ser att fler skickar in.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Endast 10 dagar kvar att skicka in bild för deltagande i januari.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Nu kanske jag är lite korkad, eller slö som inte orkar leta info nån annanstans, men om man inte betalat medlemsavgiften för 2007 ännu, får man ändå vara med i fototävlingen i januari?
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Det är inte svårare än så att man skickar in och sedan innan januari måands tävling så kontrolleras att man fortsatt är medlem 2007 eller inte.

        De som inte förnyat stryks ur resultatlistan.

        Om man skulle invänta medlemskapen skulle risken vara stor att januari skulle bli en tävlingsfri månad, och det vill vi ju inte.

        Tänker man delta så är det ju lika bra att fika in betalning redan nu, så deltar man i utlottningen av fina priser som angivet i senaste Ciklidbladet.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Ser fram emot en ny säsong med snygga och underhållande bilder, slänger även in ett tack för det jobb som Joakim lagt ner på fototävlingen, den blir bara bättre och bättre på alla punkter
          ||||

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Min sambo fick ett medlemskap i NCS av mej i julklapp för 2007, men hon har så vitt jag vet inte fått ett medlemsnummer ännu. Hon vill dock gärna vara med i fototävlingen i januari. Är det okej för henne att skicka in en bild som ska vara med i januaritävlingen, trots att hon inte fått medlemsnummer ännu, eller medlemsvärdighet i forumet? Går det så att säga att kolla i efterhand?
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 7334

              #7
              dinajel: Det är helt ok. Eftersom hon inte har behörighet att skicka upp bilden den vanliga vägen (för det krävs ju medlemsbehörighet synkad mot medlemsnummer), så skicka in bilden via dig och i beskrivningen ange korrekta uppgifter, så fixar jag till detta.

              Sedan i januari kommer hennes medlemskap att stämmas av.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Aha, kanonbra! Då gör jag så. Tack för hjälpen och för snabbt svar!
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Då var bilden inskickad.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Robbe
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 527

                    #10
                    Fy fan vilka foto som är med i månadens fototävling,snacka om proffsiga foton,dom är fanimej bättre än dom som var i årsfinalen,grattis till alla er som är med.

                    Kommentar

                    • Laesk
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 2447

                      #11
                      Håller med! 2007 lär bli ett år me mkt hög klass!
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                      With CANON you can!

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Nu återstår endast 5 dagar + några timmar för att rösta i januaritävlingen, samt skicka in till februaritävling.

                        Rösta:


                        Skicka in tävlingsbidrag:
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Otydlig tävlingsform!

                          Hur funkar egentligen sammanräkningen? Om jag tycker en bild är ett mästerverk, och alla de andra urusla, ska jag då ge den bra bilden 10 poäng och de andra inga poäng, eller ska de få 10 respektive 1 poäng?

                          Vad jag undrar är alltså dels om medelbetyget räknas på antalet personer som röstat i tävlingen, eller på antalet personer som röstat på just den bilden?

                          Jag undrar också om en tiopoängare skall ges till en helt igenom perfekt bild, eller till månadens bästa bild? I och med att man inte måste rösta på alla bilder blir det konstigt med detta röstsystem.

                          Vissa kanske alltid ger månadens bästa bild en 10a, medan andra inte bedömmer bilderna relativt utan utifrån fasta kriterier. Då kanske måndadens bästa bild bara är en 6a eftersom en 10 borde vara en helt igenom perfekt bild. Om den som resonerar på det sistnämnda sättet låter bli att rösta på alla bilder kommer den som röstaren tyckte var bäst få sitt medel sänkt om den har fått höga poäng av andra. Således kommer de som den personen INTE tycker är värda att rösta på att gynnas.

                          Lösningen kan vara att skapa ett röstningsformulär där man röstar en gång för alla bilder, och alla bilders poäng är satta till 0 om inte den som röstar ändrar på poängen.

                          Allra tydligast vore det om man var tvungen att rangordna bilderna, så inte man inte kunde ge två bilder samma poäng. Då skulle det inte finnas det inte någon tvekan om hur röstningen fungerar. Det skulle kunna fungera på två sätt:

                          1. Antingen skulle man rangordna alla bilderna, och ingen bild fick lämnas utan poäng. Då utses vinnaren antingen genom att redovisa totalpoängen, eller genom att räkna ut medelpoängen.

                          2. Man skall rangordna top 3, 5 eller annan lämpligt antal, och får inte lov att dela ut fler poäng än så. Då utses vinnaren lämpligen genom att man redovisar totalpoängen. (Så som tex rösterna eurovisonsschlagerfestivalen fungerar.)

                          Men allra enklast vore förstås om man bara fick rösta på en bild, den som man tycker är månadens bästa.
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 25 januari 2007, 23:59.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Jag undrar också om en tiopoängare skall ges till en helt igenom perfekt bild, eller till månadens bästa bild? I och med att man inte måste rösta på alla bilder blir det konstigt med detta röstsystem.
                            Man får väl rösta på alla bilder, förutom ens egen då - eller för den delen det vet jag inte om man får, oavsett vilket jag röstade på alla foton igår.

                            Fotona får sedan ett snittbetyg utgående från de röster den fått. Är det 5 st som röstar på ett foto och dessa ger 10, 8, 6, 4, 2 så blir snittet 30/5=6. Är det fyra som röstar och dessa ger 10, 8, 6, 4 så blir snittet 28/4=7. Det är väl inte så konstigt utan ett hyfsat rättvisande resultat.

                            Så fungerar det ju med skolbetyg också - dvs man får ett snittbetyg i de ämnen man får betyg i.

                            Däremot tycker jag att det är himla segt att ladda upp fotona till fullformat (blir kanske bättre när ni får en egen server) och sen tycker jag att det är fel att inte alla fullformatsfoton visas i samma storlek. De foton som inte kom plats på min skärm utan man var tvungen att scrolla runt på för att kunna se gav jag dåliga betyg eftersom de inte gick att bedömma rätt.

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Man får väl rösta på alla bilder, förutom ens egen då - eller för den delen det vet jag inte om man får, oavsett vilket jag röstade på alla foton igår.

                              Fotona får sedan ett snittbetyg utgående från de röster den fått. Är det 5 st som röstar på ett foto och dessa ger 10, 8, 6, 4, 2 så blir snittet 30/5=6. Är det fyra som röstar och dessa ger 10, 8, 6, 4 så blir snittet 28/4=7. Det är väl inte så konstigt utan ett hyfsat rättvisande resultat.

                              Det är hyfsat rättvist,men om ett annat foto bara får en röst,en 8 t ex och alla andra tycker den är kass och inte röstar på den alls,då får den ju högre betyg än den som fått fler röster och då är det är ju inte lika rättvist.
                              Senast redigerad av stiffe; 26 januari 2007, 20:35.
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...