Äntligen lokal + kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Snyggt och lycka till med lokalen!
    Bara en fråga; har du satt grendosor under de översta karen? Tycker att det ser ut så på en av bilderna. Vad händer vid en läcka (gud förbjude) eller om det rinner över nån liter vatten?

    Mvh Magnus.
    Senast redigerad av nusse; 17 april 2007, 13:33.
    Zoon

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      Har en jordfelsbrytare innan all el i ett litet proppskåp elektrikern satte i. Va inte helt gratis... Är gjort från firma o jag får lite på att det funkar. Verkar så för den har löst ut när vi klanta oss lite. Skulle dra kontakterna till pumparna o råkade borra rakt igenom en arematur sladd. Så den verkar funka som den ska.
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        Det är nog så att du får räkna med att jordfelsbrytaren kan slå ut ganska ofta just pga att grendosorna sitter såpass utsatt för fukt. Det krävs inte mycket till krypström för att den skall stänga ner strömmen.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ser redigt nice ut! Ser fram emot ett besök fram i höst när du fått ordnign på sakerna.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Ser redigt nice ut! Ser fram emot ett besök fram i höst när du fått ordnign på sakerna.
            Ser oxå fram emot ett besök hos mig själv när allt är klart!

            Blir det märkbara problem med grendosorna då har ja ett problem. För dom är inte lätta o flytta, vi har nämligen seriekopplat alla. Så jag får hoppas på att fukten letar sig någon annanstans annars blir det projeckt flytta grendosor! Men jag har kopierat en äldre farbrors lokal på grendose kopplingarna o han hade aldrig några problem med att strömmen gick för honom. Eller några andra missöden. Får luta mig mot den erfarenheten o tro att det funkar. Jag är inte direkt sugen på å dra om elen nu heller. Sen kan jag ju alltid placera täckglasen så att fukten inte letar sig direkt mot grendosorna oxå. Får se hur det går. May the force be with me...
            Senast redigerad av m[A]use^; 18 april 2007, 07:49.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • december 2005
              • 909

              Funderat lite kring min placering av grendosor, skulle det bli strul så kan jag ju täcka över dom med plast. Problemet löst...

              Får väl hoppas att det funkar ändå. Tänkte inte alls på detta när jag placerade dom. Blir ju klurigare o göra något åt det om alla kar är fyllda med vatten. Usch ne plast över bara om det skulle krisa. Annars har jag legat lite på latsidan det sista. Men det är nya tag nu! Har dragit nästan all el snart. Ska dra resten idag efter att jag sovit lite först.
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • december 2005
                • 909

                Så, då var elen klar! Känns bra när ett steg i lokalen är klar! Nästa steg blir till o dra luft rör i taket till mina luftpumpar. Har disskuterat detta förut o jag vet att någon trodde att en 4200liters pump till 12 112l kar blir för futtigt! Jag hoppas innerligt att det kommer räcka till! Annars får det bli high blow pumpar. O det är en helt annan prisklass!

                Har skaffat mig 32mm rör böjar till utblås rören i filterkammrarna. Vet att många rekommenderade detta! Varför skulle jag gärna vilja bli påmind om... Senil som man är när man har många bollar i luften. Va det för att ljudet blev lägre o att effekten blev lite högre om man hade större dimension?
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • mölnlycke ciklidodling
                  Banned
                  • april 2007
                  • 132

                  Ursprungligen postat av m[A]use^
                  Så, då var elen klar! Känns bra när ett steg i lokalen är klar! Nästa steg blir till o dra luft rör i taket till mina luftpumpar. Har disskuterat detta förut o jag vet att någon trodde att en 4200liters pump till 12 112l kar blir för futtigt! Jag hoppas innerligt att det kommer räcka till! Annars får det bli high blow pumpar. O det är en helt annan prisklass!

                  Har skaffat mig 32mm rör böjar till utblås rören i filterkammrarna. Vet att många rekommenderade detta! Varför skulle jag gärna vilja bli påmind om... Senil som man är när man har många bollar i luften. Va det för att ljudet blev lägre o att effekten blev lite högre om man hade större dimension?
                  ja ljudet bli lägre, och du kan även få plats med en luftslang till i filtret.mvh malawijanne

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    Tycker du jag ska testa med en slang i varje först lr 2 st med en gång? Kan det räcka med 1? Som jag sa pumpen ligger på 4200l/h o 60w. Är det i klenaste laget?

                    Har köpt 2st den andra ska driva 6st 300l har även där hört att det kan bli för klent. Har gjort upp med säljaren att blir det för klent får jag lämna tillbaka dom. Så där har jag garderat mig.
                    Senast redigerad av m[A]use^; 11 maj 2007, 08:54.
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • mölnlycke ciklidodling
                      Banned
                      • april 2007
                      • 132

                      Ursprungligen postat av m[A]use^
                      Tycker du jag ska testa med en slang i varje först lr 2 st med en gång? Kan det räcka med 1? Som jag sa pumpen ligger på 4200l/h o 60w. Är det i klenaste laget?

                      Har köpt 2st den andra ska driva 6st 300l har även där hört att det kan bli för klent. Har gjort upp med säljaren att blir det för klent får jag lämna tillbaka dom. Så där har jag garderat mig.
                      varför satsar du inte på en sidkanalare istället, hur många slangar blir det allt som allt tror du.mvh malawijanne

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        12 + 6 då antar jag. Men en sidokanalare låter inte den hemskt mkt? Har villkorslöst fått lokalen där jag bor om jag håller låg nivå på den. Det är därför jag har satsat på membran pumpar, men det är klart är det så att en sidokanalare är såpass tyst så det inte hörs upp i lägenheterna så hade det ju varit aktuellt!

                        Har du någon till salu? Om den nu skulle vara tyst o räcka till mina kar...
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • mölnlycke ciklidodling
                          Banned
                          • april 2007
                          • 132

                          Ursprungligen postat av m[A]use^
                          12 + 6 då antar jag. Men en sidokanalare låter inte den hemskt mkt? Har villkorslöst fått lokalen där jag bor om jag håller låg nivå på den. Det är därför jag har satsat på membran pumpar, men det är klart är det så att en sidokanalare är såpass tyst så det inte hörs upp i lägenheterna så hade det ju varit aktuellt!

                          Har du någon till salu? Om den nu skulle vara tyst o räcka till mina kar...
                          blir det bara 18 luftslangar, då har du absolut inga problem att membran pumparna skall räcka till, om det nu inte är 3 st rena 101.mvh janne

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            Propuls 4200 med 19mm utblås, på 60w. Är min lokala zoohandlare som luskat fram denna pump. En bekant till honom driver 60l i en affär med en sådan här.

                            O han tror lätt att jag kommer kunna driva dom kar jag har med 2st. Vet inte om jag skrivit lite luddigt. Men jag ska driva en utav pumparna på 12slangar. Och den andra till 12st oxå. Kommer att göra 2st filterhörnor i 300l för o gardera mig att det räcker. Inbillar mig att det blir bättre resultat i större kar o köra 2st filterhörnor.

                            Så jag splittar alltså dessa 2 till karen. 1 till 12st 112l o en till 6st 300l fast 12 slangar även där.
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              Arbetet fortgår i lokalen... I skrivandets stund sitter frugan o slipar glas till alla filterkammare till 12st 112l kar. Jag själv har varit nere i lokalen o målat 3st 300 liters kar. Det som är kvar på lokalen är att silicona in filterboxar, skaffa täcklglas, måla lite.

                              I slutet på denna månad ska en till ställning innförskaffas med 6st 105l kar. Sen ska den upp golvet målas o ja sen ska det vara klart!

                              Men en del småpill är det dock kvar! Men det känns som vi sjunger på sista refrängen nu! Vore skönt o hinna bli klara innan semestern! Så vi kan ha hösten o fylla karen med lite smått o gott!
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              • Jeppe
                                Användare
                                • oktober 2005
                                • 409

                                Verkligen inspirerande! Får övertyga pappa att vi ska skaffa en liten lokal, vore väldigt kul skulle tillbringa ganska mycket tid där
                                540 Troffar, Callochromis ect
                                100 sydamerica, dvärgar
                                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                                40 tomt

                                Qui dormit, non peccat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...