Vita prick, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Tråkigt det där med 40 baljer med fisk. Men om det nu är en vita prick som inte tål över 29 grader, hur lång tid tar det innan den är utrotad?
    ja menar du min vita prick som jag hade tog det ca ett år innan mina fiskar var friska, det var ett fåtal i varje balja som blev resistenta.
    pricken jag hade kom från vildfångade malawi, mvh janne

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      ja menar du min vita prick som jag hade tog det ca ett år innan mina fiskar var friska, det var ett fåtal i varje balja som blev resistenta.
      pricken jag hade kom från vildfångade malawi, mvh janne
      Hur sprider det sig mellan akvarierna?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #18
        Ursprungligen postat av Rhodebaert
        Hur sprider det sig mellan akvarierna?
        ja den vita pricken jag hade måste varit luftburen.
        jag var extremt noga att inte ta i vattnet som dom som hade pricken, men likväl så spred sig pricken till andra akvarium.
        självklart så hade jag en håv till varje akvarium som jag håvade upp liken med, och nu pratar vi om flera hundra fiskar som fick pricken.mvh janne

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Angående varför man höjjer temperaturen lite när man få en parasit som vitaprick är för att korta ner livscykeln för parasiten eftersom medicinen endast biter på den i ett visst skede av dess livscykel. Vid 29c blir den tex kanske 3dygn medans den tar kanske tar 6dygn på sig i 24c,
          med andra ord blir det billigare och snabbare att bli av med den i högre temperaturer.


          DON'T TRY THIS AT HOME!!!!
          Om man höjjer tempen till 30-31c (alldrig högre för då börjar malawicikliderna dö väldigt lätt)
          Och kör i 2dl salt per hundra lite vatten så brukar 99% av fallen lösa sig, det gäller att man har ybergenomlufting vid dessa temperaturer annars kvävs fisken.

          Lycka till
          Senast redigerad av deelay; 09 december 2006, 01:16.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Har du funderat på varför du fått det? Vita prick är otroligt ovanligt på malawiciklider som är mycket resistenta mot detta...
            Fast de kan fa det och do av det.

            Jag forstar inte varfor folk ar sa veliga nar det galler att medecinera mot vita prick. Medicinen ar mycket effektiv och skonsam mot bakterier.

            Malawijanne: Du hade kanske "super vita prick", super white spot", "singapore white spot", "singapore vita prick", "singapore ich".

            Har finns en radda andra grejer att ta till om medecinen inte funkar http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ola Tack för länken kanon! Den tillför en del ny info för mig. Även om jag(törs väl inte skriva)inte har drabbats på ett bra tag.

              Kommentar

              • AndyH
                Användare
                • juni 2005
                • 69

                #22
                Tänkte bara informera hur det gick. Valde att medicinera då växterna troligtvis inte skulle gilla saltet. Samtidigt höjde jag temperaturen till 27-28 grader. Medicinerade med "exit" (eSHa prod.) enligt instruktionarna och efter 3 dygn är symtomen borta vad jag kan se. Bara hålla tummarna att det var första och sista gången.

                Kommentar

                Arbetssätt...