Vita prick, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndyH
    Användare
    • juni 2005
    • 69

    Vita prick, vad göra?

    Har C. macrops, frontosor och Synodontis som nu drabbats av "vita prick. Köpte ett par ancistrus för några dagar sedan vilket kan vara källan till problemet. Har medel som heter exit vilket jag tänkt testa. Tänkte höja temperaturen samt ev. tillsätta salt. Medlet som jag tänkt använda är väldigt grönt och jag undrar om det kommer att missfärga mina btn-moduler? Om detta är fallet har ni några andra tips?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Vita prick på frontosor? Det va värst! Har de gått väldigt kallt eller har du shockat dem med kallvatten vid vattenbyte?

    Mot vita prick finns bra mediciner i butis. Det va länge sen jag använde det, men jag har för mig vattnet blir blått?? Det lär iallafall inte missfärga något skulle jag inte tro. Höj gärna tempen till 28 eller så också så blir det mer effektivt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Är du säker att det är vita prick? och inte nån form av svamp?

      prova först med temphöjning, och salt innan medicin. läs på medicin anvisning om det verkligen är till prick för som zaphi skriver är den i regel båfärgad inte grön.

      Kommentar

      • AndyH
        Användare
        • juni 2005
        • 69

        #4
        Nja, har inte sett det på frontosorna, mest på synodontisarna men även några macrops. Har aldrig haft det hos mina tangayikaciklider under mina snart 10 års tid som jag hållt dessa. Blev något förvånad. Men den största frågan är nog om medicinen missfärgar mina btn-moduler med medicinen "exit" för i så fall får jag testa något annat.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag har aldrig hört talas om "exit". Vad är det för märke? Det är nog bättre du köper något välkänt och beprövat isåfall om du är osäker.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • janne63
            NCS Medlem
            • augusti 2006
            • 157

            #6
            Jag har för mig att EXIT är mot vita prick, däremot har jag inte prövat den själv.

            Jag har använt Protozin (också mot vita prick) i ett kar med BTN moduler och det var inga problem.

            Lycka till
            Mvh Janne

            420, 110 , 620, 120 L SA

            Kommentar

            • AndyH
              Användare
              • juni 2005
              • 69

              #7
              Ok, tack för svaren! Medlet är mot vita prick, min bror har använt det till sina malawi. Symtomen på fiskarna är små vita prickar på fenor och sidor, sitter väldigt glest än så länge. Framför allt är det synodontisarna som simmar och kliar sig.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Har du funderat på varför du fått det? Vita prick är otroligt ovanligt på malawiciklider som är mycket resistenta mot detta...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • oscar_m
                  Användare
                  • september 2006
                  • 35

                  #9
                  Jag har använt nån medicin mot vita prick (kommer dock ej ihåg vad den hette) den var grön o mycket effektiv o missfärgade inte modulerna

                  Kommentar

                  • AndyH
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 69

                    #10
                    Min gissning är att det kommer från ancistrusarna som jag köpte får några dagar sedan. Har dock inte kunnat se något på dem (håller sig gömda mestadels) men de kan ju vara bärare av smittan. Har som sagt aldrig haft det tidigare. Har inte så stor omsättning på fisk så det är väl igentligen den enda förklaringen jag har. Frågan är dock vilken metod jag ska välja: Salt samt höjd temp. men salt skulle väl drabba växterna (vindelöv) ? Medecinering men kanske missfärgning av bakgund. Idag kör jag helt utan salt i karen.

                    Kommentar

                    • AndyH
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 69

                      #11
                      Ok, lutar åt medicin då. Tack för responsen!

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Ursprungligen postat av AndyH
                        Ok, lutar åt medicin då. Tack för responsen!
                        Prova med att enbart höja temperaturen successivt till mer än 30 grader om fiskarna tåler det. Det fungerade på mina CA-ciklider.

                        Kommentar

                        • Perikles
                          Användare
                          • december 2005
                          • 658

                          #13
                          Vita prick tål inte över 29 o. Annars är ju Protocin ett verksamt botemedel.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Perikles
                            Vita prick tål inte över 29 o. Annars är ju Protocin ett verksamt botemedel.
                            jo det finns vita prick som tål över 29 grader, jag har själv haft en sådan vita prick.
                            den verkade vara omölig att ta kål på, det strök med 40 baljor av fisk. mvh janne

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              jo det finns vita prick som tål över 29 grader, jag har själv haft en sådan vita prick.
                              den verkade vara omölig att ta kål på, det strök med 40 baljor av fisk. mvh janne
                              Tråkigt det där med 40 baljer med fisk. Men om det nu är en vita prick som inte tål över 29 grader, hur lång tid tar det innan den är utrotad?
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...