några frågor om omlimning av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    några frågor om omlimning av akvarium

    Jag har nyligen limmat om ett 170 liters ramkar och resultatet blev lite sisådär. Jag är nybörjare när det gäller akvariereparationer och har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

    Hur kan man se att en fog förmodligen läcker? Finns det några kännetecken?

    På en av långsidorna blev det otroligt mycket silikon och inte särskillt snyggt. Det ser också ut som om fogen är lite vågig och bredden på den är ojämn. Finns det risk att den börjar läcka?

    Hur tjock och bredd bör en fog vara?

    I sammband med att jag skar rent från det gammla silikonet råkade jag skära in mellan rutorna på en del ställen. Har det någon betydelse? Påverkar det hållfastheten? Jag la bara en fog på insidan,borde jag kanske lagt en tun fog mellan rutorna och sedan en på insidan?

    Tacksam för svar!
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    jag undrar också hur man silikonerar om ett akvarium. Finns det ingen som vill skriva en artikel om det i CB?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Jodå man skulle kunna skriva en artikel om det.....jag hade kunnat göra det kanske?

      annars kan jag skriva ner lite snabbt till er båda senare ikväll ?


      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av mighty mattis
        Jag har nyligen limmat om ett 170 liters ramkar och resultatet blev lite sisådär. Jag är nybörjare när det gäller akvariereparationer och har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

        Hur kan man se att en fog förmodligen läcker? Finns det några kännetecken?