några frågor om omlimning av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mighty mattis
    Användare
    • oktober 2006
    • 34

    några frågor om omlimning av akvarium

    Jag har nyligen limmat om ett 170 liters ramkar och resultatet blev lite sisådär. Jag är nybörjare när det gäller akvariereparationer och har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

    Hur kan man se att en fog förmodligen läcker? Finns det några kännetecken?

    På en av långsidorna blev det otroligt mycket silikon och inte särskillt snyggt. Det ser också ut som om fogen är lite vågig och bredden på den är ojämn. Finns det risk att den börjar läcka?

    Hur tjock och bredd bör en fog vara?

    I sammband med att jag skar rent från det gammla silikonet råkade jag skära in mellan rutorna på en del ställen. Har det någon betydelse? Påverkar det hållfastheten? Jag la bara en fog på insidan,borde jag kanske lagt en tun fog mellan rutorna och sedan en på insidan?

    Tacksam för svar!
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    jag undrar också hur man silikonerar om ett akvarium. Finns det ingen som vill skriva en artikel om det i CB?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #3
      Jodå man skulle kunna skriva en artikel om det.....jag hade kunnat göra det kanske?

      annars kan jag skriva ner lite snabbt till er båda senare ikväll ?


      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • februari 2005
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av mighty mattis
        Jag har nyligen limmat om ett 170 liters ramkar och resultatet blev lite sisådär. Jag är nybörjare när det gäller akvariereparationer och har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

        Hur kan man se att en fog förmodligen läcker? Finns det några kännetecken?

        På en av långsidorna blev det otroligt mycket silikon och inte särskillt snyggt. Det ser också ut som om fogen är lite vågig och bredden på den är ojämn. Finns det risk att den börjar läcka?

        Hur tjock och bredd bör en fog vara?

        I sammband med att jag skar rent från det gammla silikonet råkade jag skära in mellan rutorna på en del ställen. Har det någon betydelse? Påverkar det hållfastheten? Jag la bara en fog på insidan,borde jag kanske lagt en tun fog mellan rutorna och sedan en på insidan?

        Tacksam för svar!

        Hade du bott närmre eller i Växjö så hade jag kunnat silikonera om det åt dej lite snabbt så hade du kunnat få se de också live

        //Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • mighty mattis
          Användare
          • oktober 2006
          • 34

          #5
          Redbullen: Det skulle ha hjälpt en hel del om man sett någon annan silikonera om ett kar innan. Nu blir det lite "trial and error" och det tar ju en hel del tid. Men det är ju lite av en njuttning att göra det själv, ger ju nästan hobbyn en demsion till. Ganska kul att pyssla med, blir det inte bra är det bara att göra om. Tur att inte silikon kostar så mycket. Det är också tur att sanden täcker bottenfogarna, de är nämligen fula som stryk =).

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av Cissi
            jag undrar också hur man silikonerar om ett akvarium. Finns det ingen som vill skriva en artikel om det i CB?
            Det kommer en i nästa CB
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • eberhardt
              Användare
              • november 2005
              • 32

              #7
              Om limning av akvarium

              Det besta att göra när mann ska limma om ett akvarium att tabort all silikon tabort rutorna från ramen görarent från silikon enkelt sett är att först skära med rakblad sedan borsta med roterande stålborste det går mycket lätt allt skabort tvätta med kemiskrenbensin mycket noga gammla rester av lim måste bort samt eventuelt fett måstebort . Tvetta inte med T -sprit det lemnar rester kvar mann ser en gråfillm när man har tvettat. Det går att limma om ram akvarium utan att tabort rutorna men det blir inte bra på långsigt hållfastheten försemras .Breden på limmfogen vet jag ej men det fins sekert uppgifter påde på nätet eller påciklid.se jag brukar snedkapa munnstycket på limmsprutan ca hallva sedan drar jag med limmsprutan sackta i fogarna då blir domm jämna det kanshe inte blirgemt första gångerna vem bryrsig skaman efter sleta med fingret blir detkladigt. OBS ta ej med fingrarna där du ska limma det blir fett och mann moste tvettaom .Det enda säkra sättet att se om det är läck fyll akvariet med vatten då är du säker.

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Hur länge håller silikon? Måste man limma om ett kar efter en viss tid? Är det skillnad på kvalitet emellan dom olika märkena? Vilket skall man i så fall välja?
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 734

                  #9
                  Silikon håller lääänge om det inte utsätts för växlande torka och solljus och fukt.
                  Jag har kört med både casco akvariesilikon finns i nästan alla byggvaruhus och kostar runt 50:- per tub (160ml) och DANA silikon som finns på Claes Ohlsson..

                  Danan tyckte jag mer om att arbeta med, kladdar inte så mycket som Cascon gjorde och härdar lite snabbare faktist. luktar lite mindre ättika också.

                  Silikonet behöver du inte byta om du inte märker av att det börjar släppa i fogar eller känns stelt och hårt...

                  När man ser att det börjat "flagna" bort bitar i fogar eller att det är mörkt bakom (skit eller alger) fogarna tycker jag det är dax att fundera om de behövs en renovering..

                  //Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • mighty mattis
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 34

                    #10
                    Efter att ha provfyllt det verkar det som det läcker i höger hörn. Så lite men ändå! Det var hur tätt som helst när det var halvfyllt men helfyllt verkar det som det läcker lite. Blir väl att slita ut bakre fogen, fogen på högra sidan samt den i bakre högra hörnet. Känns otroligt tråkigt, mina alunocaror har kommit också men det går väl ingen nöd på dem i fiskaffären. Men, men skam den som ger sig heter det ju.

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Tja, köpte för ett tag sedan silicon på en lokal byggvaruhandel som jag använt flera ggr innan, problemet nu var att siloconet löser sig upp i vattnet så nu måste jag limma om 4 akvarier bla ett 375L, KUL. Vet inte om de ändrat receptet för det har ju funkat tidagare. Nåväl det är bara o limma om.

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      • Håknil
                        Användare
                        • december 2005
                        • 484

                        #12
                        Ursprungligen postat av mighty mattis
                        Efter att ha provfyllt det verkar det som det läcker i höger hörn. Så lite men ändå! Det var hur tätt som helst när det var halvfyllt men helfyllt verkar det som det läcker lite. Blir väl att slita ut bakre fogen, fogen på högra sidan samt den i bakre högra hörnet. Känns otroligt tråkigt, mina alunocaror har kommit också men det går väl ingen nöd på dem i fiskaffären. Men, men skam den som ger sig heter det ju.
                        Hej har läst en del nu i tråden.

                        Jag har limmat om ett antal akvarier.Inte så svårt om man är noggrann.

                        Skär loss en ruta i tage,börja med bakre.Skär med vasst rakblad och gör noga
                        ren med aceton.Fäst bakrutan i botten, fixera med stag.Lägg bara först en
                        limfog i kontaktytan.
                        Fäst väl rengjorda sidostycken i botten och bakstycke med "kontaktfog".
                        Till slut fäster du frontrutan på samma sätt.

                        När detta är klart bör man lägga ett undre stag inuti burken,som skall ha rätt
                        mått. Du måste alltså mäta upp innermåtten och detta skall limmas både i botten och
                        i fram,bakkannt.Extra förstärkning i mitten av karet.
                        Man måste alltid låta silikonet härda mellan momenten.Dvs. skynda långsamt.

                        Jag tycker också att man bör ha samma stag i överkannt,dels för att få ev. täckglas
                        att fungera bra.

                        OBS! När detta har torkat(härdat) ordentligt lägger man en grov fog med silikon i
                        alla innerkanter.Speciellt mycket behövs i botten(synns ju inte när gruset kommer på.)Sidokanterna vill man kanske ha lite snyggare.Använd spattel.men lägg på ordentligt.

                        När limmet har härdat och du har provtryckt behållaren kan du med rakblad(försiktigt)
                        skära bort överskottet.Använd alltid aceton och andningsskydd.

                        Normalt behöver man inte lägga på mer i ytterkanterna,men om det uppstår "hål"
                        i fogarna,skall man försiktigt fylla dessa med spattel utifrån.

                        Detta har jag gjort ganska många gånger,lite pyssel är det och noggrannhet är,
                        a.och o.

                        Jag har ibland haft för bråttom.Det går inte. Låt behållaren stå några veckor för
                        torkning.

                        Lycka till

                        Håkan

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Tja, köpte för ett tag sedan silicon på en lokal byggvaruhandel som jag använt flera ggr innan, problemet nu var att siloconet löser sig upp i vattnet så nu måste jag limma om 4 akvarier bla ett 375L, KUL. Vet inte om de ändrat receptet för det har ju funkat tidagare. Nåväl det är bara o limma om.

                          Mvh/ BB
                          Det är helt uteslutet att använda "byggcilikon"

                          Du måste ha rätt sort.

                          Kommentar

                          • Thomas R.

                            #14
                            mighty mattis, mitt tips är att skära loss rutorna, ta bort all gammal silicon (som Håkan skriver noggrannhet är a. och o. när du rengör glasytorna) och limma ihop dem på nytt.
                            I längden blir det mindre jobb. Har det väl börjat läcka på ett ställe brukar det vara ett tecken att siliconet gjort sitt.
                            När jag limmar om akvarium i 200-300 liters klassen brukar jag lägga en siliconsträng som
                            är ~5 mm i diameter. Siliconet som "väller ut" när jag ställer på rutorna drar jag ut med fingret.
                            Jag brukar låta siliconet härda i 3-4 dagar innan jag vattenfyller burken (men jag har blivit tråkad ett antal gånger att jag är "försiktig i överkant").......
                            /Thomas

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Det där med att riva karet i delar brukar normalt inte behövas men visst om allt är helt kass så kanske man vill det ändå. Men men du hade ett ramakvarie då beror det på hur det är ihopsatt för de äldre nrl karen är inte roliga att ta i sär då de är byggda inuti ramen, det är inte ett kar med ram som satts på i efterhand.

                              Snåla inte och köp ett billigt silicon. du får va du betalar för. själv åker jag till glasmästaren och köper ett riktigt silicon för akvarier.

                              Var väldigt noga att glaset blir fritt från rester av siliconet och tvätta noga, när du fogar med fingret så tvätta/sprita även fingret så att fett försvinner allt för att få maximalt fäste.

                              Lycka till

                              Kommentar

                              Arbetssätt...