räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av tezz
    Jo jag matar en del med pellerts bla aquatic nature quick grow och bright color
    blir så när man är lat
    men jag har inte märkt någon skilnad på färgen men jag kan skicka upp lite yngel så får vi se om du kan få dom bättre i färgen rubinerna man får tag i häromkring är inte vidare röda heller
    jamen tezz nu är du på rätt väg, dom rubinerna som dom säljer nere i småland är inte matade med räkmix spetsade med astaxhantin, men om du skulle byta ut ditt foder så skulle du se skillnaden.mvh janne

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • juni 2006
      • 357

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      jamen tezz nu är du på rätt väg, dom rubinerna som dom säljer nere i småland är inte matade med räkmix spetsade med astaxhantin, men om du skulle byta ut ditt foder så skulle du se skillnaden.mvh janne

      Men hur länge håller färgen? Och vad händer med tuggande honor och dess yngel om man matar med astaxhantin?
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Cissi
        Men hur länge håller färgen? Och vad händer med tuggande honor och dess yngel om man matar med astaxhantin?
        hej cissi jag har nog aldrig träffat dig trots att du bor i götet, men du verkar vara en seriös akvarist.
        ja har ju kört med en del astaxanhin i fodret och jag ser inga problem med tuggande honor, och ynglen har blivit kanonfina inga avelsefffekter där.
        sedan hur länge håller färgen , ja så länge du matar med fodret så håller sig färgenmvh janne

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          jamen tezz nu är du på rätt väg, dom rubinerna som dom säljer nere i småland är inte matade med räkmix spetsade med astaxhantin, men om du skulle byta ut ditt foder så skulle du se skillnaden.mvh janne
          Blekinge inte småland och dina rödzebror finns här också fast ej så röda som på dina bilder
          Har tänkt prova astaxhantin har du provat att ha andmat i mixen det är ju gratis inte för att det lär påvärka färgen men det är ju onödigt att kasta när dom äter det
          sen undrar jag om du anser att min eureka är fet i så fall tycker jag synd om dina kan ej va mycket mat dom får

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av tezz
            Blekinge inte småland och dina rödzebror finns här också fast ej så röda som på dina bilder
            Har tänkt prova astaxhantin har du provat att ha andmat i mixen det är ju gratis inte för att det lär påvärka färgen men det är ju onödigt att kasta när dom äter det
            sen undrar jag om du anser att min eureka är fet i så fall tycker jag synd om dina kan ej va mycket mat dom får
            ja ja ja jag har aldrig påstått att dina eureka är feta, sedan tycker jag att det det är trevligt att mina rödzebror har spritt sig till BLEKINGE.
            jag sitter faktiskt nu och skriver på gästgivargård i skåne, efter att varit nere i tomelilla hos peter på ciklidhobby i tomelilla och lämnat av lite rödzebra, en jätte trevlig kille som jag träffade på malmös ciklidvänners resa till till tyskland.
            plus att han har en jättefin zooaffär med mycket malawi, sedan att han odlar malawiciklider i större skala i källaren, det är aldrig fel

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #36
              Ursprungligen postat av Micke
              Morötter innehåller precis som spriulina karoten som förstärker gula/röda färger. En del hävdar att överdosering ger svarta pigmentfläckar, därför använder de flesta idag istället astaxanthin som färgförstärkare.
              [/URL]
              En jobbig grej med morötter är att dom innehåller en ganska svårnedbrytbar form av cellulosa vilket gör att det rent energimässigt ger ett negativt bidrag(för människor). Alltså, ju mer du äter desto mer minskar du i vikt/storlek. I vilken utsräckning det påverkar pigmenteringen för fiskar har jag ingen aning om men för oss(människor) är det ganska effektivt.

              Kommentar

              • malawi375
                Användare
                • april 2006
                • 209

                #37
                Men kom igen, hur kan man på bilder se om fiskar är feta? Mina fiskar är smala på morgonen, men efter frukosten har de runda magar. Eftersom fiskar lagrar sitt fett i bukhålan måste det vara omöjligt att skilja på fet fisk och nymatad fisk utan att skära upp magen på dem..? Och perikles, jag tror som du att sand kan möjligen vara till gagn för fisken, men det finns nog inte mycket forskning på det området. Hittade bara en artikel där man antog att sand var av godo för matsmältningen hos en art (Heterotis niloticus) så det kan nog kanske också gälla för malawi/tanganyika. Fast själv har jag relativt grov sand, och mina firrar mår bra ändå... Jag matar med rejält mixad räkmix på morgonen, och så får de, ve o fasa, pellets ett par, tre gånger till (Tropical Spirulina granulat). När jag hade malawi på 80-talet så matade jag med egengrävd lövmask, och det funkade bra det med. Men det är nog inte att rekommendera, anledningen till det var att jag hade abborre tillsammans med mbunas i samma burk, och abborrarna ville inte äta annat... Det lustiga var att mina fiskar då inte en gång drabbades av någon buksot och var himskandes granna i färgerna, ffa rödzebrorna. Fast på den tiden visste jag inte, av ungdomlig okunnighet, att mbunas var vegetarianer, och eftersom jag inte berättade det för dem så visste de nog inte heller det
                Senast redigerad av malawi375; 11 november 2006, 22:53.

                Kommentar

                Arbetssätt...