räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats persson
    Användare
    • november 2006
    • 13

    räkmix

    hej jag hade tänkt göra egen räkmix. skulle det gå att använda ärtor och morötter istället för bara ärtor. skulle det inte vara väl så bra att byta ut räkorna mot mysis
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    morötter går bra det använder jag själv du kan blanda lite som du själv tycker så länge fiskarna tål ingridienserna

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej o välkommen Mats till detta formidabla forum.

      Vad är det för fiskar du ska mata?
      Jag tror inte ha sett morötter som ingrediens i räkmix. (förutom i Tezz räkmix)
      Om du ska ha mysis i mixen istället för räkor, så är det bättre att bara mata med mysis, då de är rätt så små. Komplettera med ciklidsticks eller pellets.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • intercepter
        Användare
        • juli 2006
        • 56

        #4
        räxmix

        här e mitt recept
        1kg räkor
        1kg spenat
        1kg torsk
        cyclopse eeze
        astaxin
        och vitlök

        har kört med det i ett år utan problem

        mixar bara ihopa allt till mos och fryser in det i påsar jag plattar ut
        SvedalaCiklid

        www.svedalaciklid.se

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av tezz
          morötter går bra det använder jag själv du kan blanda lite som du själv tycker så länge fiskarna tål ingridienserna
          ja tezz ta det nu inte som ett påhopp.
          men jag är nog lite skeptiskt till den räkmix som du ger till dina firrar,efter jag har sett lite bilder från dina firrar.
          som jag ser det så efter att tittat på dina foto, så är dina fiskar alldeles för feta och har alldeles för dålig färg, så du kanske skulle ta och läsa lite i forumet, hur man kan göra en bra räkmix . mvh janne

          Kommentar

          • mats persson
            Användare
            • november 2006
            • 13

            #6
            morötter

            hej fiskarna jag skall mata är tropheus pemba, därför ville jag ha morötter i räkmixen. mina hundar får nämligen rödare päls av just morötter! vad det gäller mysis så tyckte jag det var naturligare än köperäkor som är kokta i salt

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av mats persson
              hej fiskarna jag skall mata är tropheus pemba, därför ville jag ha morötter i räkmixen. mina hundar får nämligen rödare päls av just morötter! vad det gäller mysis så tyckte jag det var naturligare än köperäkor som är kokta i salt
              ja vad är du ute efter, när du nu vill mata med morötter, ja det är den röda fägen.
              det får du när du matar med räkor som du maler hela med skal, för att det är i skalet som du får den röda färgen, och det får du inte i mysis eller morötter i samma utsträckning,
              och när det gäller salt så är det inga problem för dina troffar.
              och sedan kan väl jag tillägga att du ska blanda i en 30% ärtor i mixen också plus lite bindemedel.mvh janne

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja tezz ta det nu inte som ett påhopp.
                men jag är nog lite skeptiskt till den räkmix som du ger till dina firrar,efter jag har sett lite bilder från dina firrar.
                som jag ser det så efter att tittat på dina foto, så är dina fiskar alldeles för feta och har alldeles för dålig färg, så du kanske skulle ta och läsa lite i forumet, hur man kan göra en bra räkmix . mvh janne
                Skulle dom få mer färg om jag skippade morötterna o bara använde ärtor ???
                numera maler jag ner andmat i mixen billigt o bra eller får dom dåliga färger av det okså
                Men det kanske är för att jag inte trickfotar dom du tycker dom är bleka tycker nämligen man ska visa hur dom ser ut i verkligheten
                Vilken av mina fiskar är fetast tycker du jag tycker dom håller måtten johannin köpte jag så stor och jag kan ju gärna inte krympa den
                svarar bara på din dumma kritik och tar inte det som ett påhopp utan mer som något att skratta åt

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  Skulle dom få mer färg om jag skippade morötterna o bara använde ärtor ???
                  numera maler jag ner andmat i mixen billigt o bra eller får dom dåliga färger av det okså
                  Men det kanske är för att jag inte trickfotar dom du tycker dom är bleka tycker nämligen man ska visa hur dom ser ut i verkligheten
                  Vilken av mina fiskar är fetast tycker du jag tycker dom håller måtten johannin köpte jag så stor och jag kan ju gärna inte krympa den
                  svarar bara på din dumma kritik och tar inte det som ett påhopp utan mer som något att skratta åt
                  ja jag kanske tog i lite för mycket där, för allt är ju relativt och vi uppfattar saker och ting olika, och det är ju tur att du kan skratta åt det.
                  det är helt okej för mig att vi kan ta forumet med en klackspark.
                  sedan får jag nog säga att mina eureka inte är trickfotade, dom som finns på mina bilder, på min zoon. mvh janne

                  Kommentar

                  • KjellM
                    NCS Medlem
                    • november 2006
                    • 172

                    #10
                    Hei! Vi mater med rekemix etter oppskrift i ciklidboken. Vi har imidlertid problemer at det løser seg veldig mye opp i vannet og blir nesten bare støv. Hvordan tilbereder dere bindemiddel som agar agar eller gelatin for å få det til å henge sammen?

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #11
                      Ursprungligen postat av mats persson
                      hej fiskarna jag skall mata är tropheus pemba, därför ville jag ha morötter i räkmixen. mina hundar får nämligen rödare päls av just morötter! vad det gäller mysis så tyckte jag det var naturligare än köperäkor som är kokta i salt
                      Intressant. Hur mycket morötter för att det skall påverka hundarnas färg?

                      PS, jag använder själv morötter, 2 st till en sats på 1 kg räkmix (närmare bestämt: 300 gr räkor, 12 blåmusslor, 400 gr ärtor, 200 gr broccoli, 2 morötter, 2 vitlöksklyftor, 5 ml C-vitaminpulver, 1 multivitamintablett, 5 ml spirulinapulver, 50 ml cyclop-eeze och 1 dl gelatinpulver).
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        tezz: Att påsta att fiskbilderna på forumet är trickfotade är att ta i. Tvärtom. De bilder som läggs in i bildtråderna håller ju grym kvalité, är fullt rättvisande och sällan (aldrig?) färgförstärkta i photoshop. Känns lite omoget att kasta tillbaka så arroganta svar till Janne som har mer erfarenhet än de flesta här på forumet, och bara vill ge dig ett gott råd.

                        Till dig Mats rekomenderar jag att du håller räkmixen så enkel som möjligt. Räkmix är ett bevisat bra foder som dock fått lite kritik senaste tiden för att orsaka förstoppning hos troffar. Det ryktet tror jag beror på att folk slänger i lite mkt konstigheter i mixen ibland, och att man kanske inte riktigt får den så finmalen som den bör vara. Gelatinets vara eller icke vara har också diskuterats länge på forumet.

                        Något som sällan orsakar några problem är en 40/60 mix med något enkelt multivitamintillskott.

                        Gör en sökning i forumet, finns flera mastodonttrådar om räkmix, och mkt info om mer troffeanpassade recept.

                        lycka till

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          Morötter innehåller precis som spriulina karoten som förstärker gula/röda färger. En del hävdar att överdosering ger svarta pigmentfläckar, därför använder de flesta idag istället astaxanthin som färgförstärkare.

                          Länk till en artikel från Ciklidbladet om färgfoder:


                          Länk till en artikel från Ciklidbladet om astaxanthin:


                          Länk till medlemserbjudande på astaxanthin:
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • tezz
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1069

                            #14
                            Ursprungligen postat av blackened
                            tezz: Att påsta att fiskbilderna på forumet är trickfotade är att ta i. Tvärtom. De bilder som läggs in i bildtråderna håller ju grym kvalité, är fullt rättvisande och sällan (aldrig?) färgförstärkta i photoshop. Känns lite omoget att kasta tillbaka så arroganta svar till Janne som har mer erfarenhet än de flesta här på forumet, och bara vill ge dig ett gott råd.

                            Till dig Mats rekomenderar jag att du håller räkmixen så enkel som möjligt. Räkmix är ett bevisat bra foder som dock fått lite kritik senaste tiden för att orsaka förstoppning hos troffar. Det ryktet tror jag beror på att folk slänger i lite mkt konstigheter i mixen ibland, och att man kanske inte riktigt får den så finmalen som den bör vara. Gelatinets vara eller icke vara har också diskuterats länge på forumet.

                            Något som sällan orsakar några problem är en 40/60 mix med något enkelt multivitamintillskott.

                            Gör en sökning i forumet, finns flera mastodonttrådar om räkmix, och mkt info om mer troffeanpassade recept.

                            lycka till
                            Har du läs svårigheter eller bara svårt att fatta
                            Har alldrig påstått att att janne manipulerar sina bilder
                            sen tycker jag inte mitt svar va mera arogant än kritiken
                            tänk efter innan du bara vräker ur dig massa påstående är du snäll

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              LUGN I TRÅDEN!

                              Ta det nu lite lugnare i denna tråd! Respektera varandra och tänk efter innan ni skriver. Var även lite mer öppensinnade och tålamodiga vad gäller möjliga missuppfattningar. Vi skriver här för att det skall vara trevligt, inte för att prata strunt om varandra. Om du är orolig för att ditt inlägg kan vara stötande, så kan det säkert uppfattas som det. Då är det inte dumt att lägga ner lite tid på att justera det lite innan man postar det...

                              Tyvärr har ju inte vi moderatorer ett "överrinningskydd" på dessa trådar, men vi försöker hålla så bra koll vi kan! Vi vore dock tacksamma om vi slapp detta meningslösa extrajobb!
                              Senast redigerad av Zaphi; 10 november 2006, 15:34.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...