"egentillverkade" inhemska rötter och trä

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus22000

    #31
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Grenar har jag tagit där jag hittat dem, har sedan bara skållat dem för att få död på bakterier. Tallrötterna i mossen plockade vi från en torvtäkt någonstans runt Höör/Hörby om jag inte missminner mig. Ska du plocka därifrån är det klokt att fråga företaget först.

    Hilsen,

    P
    Tackar, Ska ut i bokskogen och titta lite

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #32
      Ursprungligen postat av HazelCR
      En riktig rottank som jag såg på en malsida.

      http://www.plecofanatics.com/gallery...to/241/cat/503
      Hmm... det tog ett tag innan jag upptäckte malen.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • boffins

        #33
        Jag är också sugen på att lägga i lite egna grenar/rötter. Lite levande äpplegrenar ska jag testa först, om jag hittar några fina.

        Tror ni att det går lika bra att hämta rötter från en vanlig mosse, eller måste det vara just torvmosse?
        Fast det är mycket granskog häromkring, så det kanske blir för surt att gräva upp nånting från mossen i skogen.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          En mosse är väl en mosse, liksom - surhål med just mängder av mossa i olika stadier av nedbrytning. I de flesta delarna av vårt avlånga land är grunden jord/sten som inte är hårdhetsbildande. Tror att det går alldeles utmärkt med rötter från vilken mosse som helst, det viktiga är att de är rätt urlakade så att de inte ruttnar för snabbt. Som jag nämnt tidigare hade jag inte använt för färskt barrträd av någon sort, pga terpentener. Urlakat barrträd går däremot bra. Testa och se, har du möjlighet kan du prova i ett mindre kar först. Och gå inte ner dig i mossen, det är otrevligt att plurra i sådana (vet jag alldeles av egen erfarenhet...)!!

          Jag är också övertygad om att du får en sur reaktion oavsett vilken mosse du plockat rötterna ifrån. Kan vara bra att hålla lite koll på pH så att det inte störtdyker. I den torv jag tagit från naturen så går iof inte pH ner längre än till ca 5,0 - kan vara bra att veta. Apisto lär stormtrivas i sådant vatten, men sjöciklider blir nog inte lika glada.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...